SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Geen warmwater bad en geen ontwormingskuur ?!  (gelezen 10097 keer)
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Gepost op: 7 November 2010, 15:22:53 »

Ik ben op dit moment het gedeelte over de winterrust aan het lezen in "HET" boek de Griekse Landschildpad van Holger Vetter. Hij neemt daarin duidelijk stelling wat betreft de warm water baden / ontwormingskuur als voorbereiding op de winter rust.

Ik citeer:

- In de literatuur wordt vaak voorgeschreven de dieren voor de overwintering met behulp van warm water hun darmen volledig te laten legen. Maar de meeste vaklieden zijn het er heden ten dage over eens dat dit helemaal niet nodig is, eerder nog is men van mening dat enkele bekende problemen (zoals voedsel-weigering na de winterrust en eventueel als gevolg daarvan verzwakking) het gevolg zou kunnen zijn van een beschadigde darmflora als gevolg van de intensieve ontlasting tijdens en na die warme baden. Bovendien wordt door zo'n warm bad de gereduceerde stofwisseling juist weer geactiveerd en het hart - bloedsomloop systeem zwaar belast. In de vrije natuur krijgen de dieren ook geen warm bad en desondanks treden er nauwelijks of geen overwinteringsproblemen op.

- Een ontwormingskuur vlak voor de winterrust is onverantwoord omdat de eventueel gedode wormen en/of eencelligen niet meer kunnen worden afgevoerd en vooral omdat de werkzame stoffen in het medicijn niet meer helemaal kunnen worden afgebroken. Beschadiging aan de lever en bloedvergiftiging kunnen weer het gevolg zijn, met in het ergste geval een dodelijke afloop. De meest geschikte periode  voor het bestrijden van parasieten is daarom het voorjaar of het begin van de zomer. De behandeling moet tenminste 6 - 8 weken voor de winterrust zijn afgesloten.

Ik heb het idee dat deze visie duidelijk anders is dan hetgeen in vaak op dit forum lees. Voor zover ik begrepen heb, is Holger Vetter een redelijke authoriteit op het gebied van (Griekse) Landschildpadden.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reakties. Zijn deze inzichten voor jullie nieuw ? Veranderen jullie je huidige werkwijze hierdoor of hebben jullie redenen waarom jullie het juist niet veranderen ?

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Barbara
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 7 November 2010, 15:47:37 »

Ik heb helaas het boek van Holger Vetter nóg niet maar ik heb mijn schildpadden geen badjes gegeven omdat mij dat onnatuurlijk voorkomt. Noem het misschien eigenwijs maar zo voelde dat.
Ik heb ze gewoon buiten hun gang laten gaan. Ze zijn begonnen met minder eten en toen gaan slapen.
NicWill
Algemene moderator

Belgium Belgium

« Antwoord #2 Gepost op: 7 November 2010, 15:49:23 »

Beslist geen verschil met wat op dit forum kan gelezen worden . Ontworming voor de winterslaap kàn zeker zolang er maar  voldoende activiteitsperiode op volgt, zoals  o.a. de voorgeschreven 2 maanden.In die periode kunnen vertering en ontlasting volledig hun werk doen .
 Een kort bad om de ontlasting te stimuleren is vaak nodig omdat veel dieren te lang voor de winterslaap nog gevoerd worden ! Zoals de temperatuur stilaan afgebouwd moet worden moet zeker ook de voeding verminderd worden !
De "menselijke visie" op voeding =  "toch nog gauw hapje eten voor de honger die komen gaat" is zéker niet van toepassing . knipoog
NicWill
Algemene moderator

Belgium Belgium

« Antwoord #3 Gepost op: 7 November 2010, 15:51:30 »

Ik heb helaas het boek van Holger Vetter nóg niet maar ik heb mijn schildpadden geen badjes gegeven omdat mij dat onnatuurlijk voorkomt. Noem het misschien eigenwijs maar zo voelde dat.
Ik heb ze gewoon buiten hun gang laten gaan. Ze zijn begonnen met minder eten en toen gaan slapen.

cool zeg
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #4 Gepost op: 7 November 2010, 16:43:35 »

Ik heb het idee dat deze visie duidelijk anders is dan hetgeen in vaak op dit forum lees. Voor zover ik begrepen heb, is Holger Vetter een redelijke authoriteit op het gebied van (Griekse) Landschildpadden.
Beide punten kwamen reeds aan bod, zie hier;
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,7941.msg102168.html#msg102168
en hier;
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,8910.msg121005.html#msg121005

Hoe meer methodes er beschreven worden op het forum hoe minder duidelijkheid er zal zijn.
Maar er zijn verschillende manieren, zo heb ik de dieren decennia lang gebaad voor de winterslaap, dus om nu te zeggen dat het echt fout is....
Maar geen ontwormingskuur zoals de titel laat uitschijnen zou ik toch niet aanraden (wel na positieve mestcontrole natuurlijk tijdens de zomer, en dus 3 maanden voor de winterslaap)

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #5 Gepost op: 7 November 2010, 18:27:17 »

Badderen vóór de winterslaap kán.... maar of het nodig is, dat is de vraag.
Vele liefhebbers laten de dieren zelf hun gang gaan.. en ook die dieren komen probleemloos de winterslaap door.
Het daadwerkelijke nut van een badje kun je daarom in twijfel trekken.
Bewezen is, dat een badje het dier stimuleert zich te ontlasten... Maar in een periode waarin het al niet meer eet en zich geregeld ontlast is een badje in principe dus niet echt noodzakelijk.

Daarbij: Als een dier in de afbouwperiode zit, dan ben je de stofwisseling omlaag aan het brengen.
Het dier in die periode met enige regelmaat badderen werkt compleet tegenovergesteld. Dát is hetgeen Holger Vetter voor waarschuwt.
Op zich kan een enkel badje.. maar intensief dagen achter elkaar badderen is niet goed.

Ontwormen voor de winterslaap. Geen probleem, mist je het dier daarna nog minimaal 8 weken actief houdt.
Dit om alle restmedicatie uit het lichaam te laten verdwijnen.
Pas dán kun je aan de afbouwperiode beginnen.

Ontwormen kan dus... maar realiseer je dan, dat het dier op zijn vroegst pas 8 + 4 = 12 weken na de ontworm-behandeling in winterslaap kan.

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #6 Gepost op: 7 November 2010, 18:30:49 »

Bedankt voor jullie reakties.

Ik kreeg namelijk de indruk dat de ontwormingskuur dichter op de winterslaap werd gedaan door de nodige mensen, heb ik dat verkeerd opgepakt. Het baden is in ieder geval wel iets dat vaak gedaan wordt.

Ik stel de twee punten niet als absolute waarheid maar het viel mij enorm op omdat ik vaak anders hoor/lees.

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Sisse
Geochelone elegans
*

« Antwoord #7 Gepost op: 7 November 2010, 19:53:59 »

ik volg deze discussie met heel veel belangstelling !  bijleren/lezen
Mike
Geochelone elegans
*

« Antwoord #8 Gepost op: 7 November 2010, 22:37:26 »

Mijn dieren hebben in de zomer (augustus) een ontwormingskuurtje gehad en ze zijn buiten vanzelf minder gaan eten en zich gaan ingraven in het nachtverblijf. Dit ingraven gebeurde vanaf begin oktober. Wat me wel opviel was dat er toch nog ontlasting word gevonden in het nachtverblijf. De dieren zullen waarschijnlijk net als verleden jaar bijna 6 maanden in de winterslaap gaan. Ik vond dit in het begin best lang maar gezien het feit dat dit in de natuur ook gebeurd heb ik er inmiddels vrede mee. De dieren vallen tijdens deze periode niet echt af. Het badjes geven principe kan, maar (dit is mijn gevoel) lijkt me niet echt natuurlijk.
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #9 Gepost op: 8 November 2010, 05:24:41 »

@ Mike,

Doel je daarbij op "ontlasting tijdens de feitelijke winterslaap"?
Dit is iets dat ook ik vorig jaar heb waargenomen... Na het ontwaken van de dieren (ik laat ze slapen in een bak met substraat in een koelkast) vond ik een kleine hoveelheid ontlasting in dat substraat.
Hieruit bleek maar weer dat de darmen niet "leeg" waren, voor de winterslaap....

Maar zoals met het ontwormen het doel niet "wormvrij" is, maar zorgen voor een zo laag mogelijke wormlast;
Zo is met het afbouwen niet een "lege darm" het doel, maar een darmstelstel met "zo weinig mogelijk inhoud".

Op een Brits forum werd ik trouwens met klem geadviseerd mijn dieren weer onmiddellijk te laten ontwaken, nadat ik had geconstateerd dat er 1 had ge-urineerd. (Tijdens een weegmoment zaten er wat witte uraten aan het staartje). Het diertje in kwestie was slechts 1,4% afgevallen en vertoonde geen enkel verschijnsel van uitdroging. Dat is trouwens een fenomeen waar de Britten extreem huiverig voor zijn en daarom de winterslaap aan haast iedereen afraden.. Daarentegen word door de voorstanders geadviseerd de dieren in een bak met krantensnippers in de garage te zetten; lees: kurkdroog substraat.. tja, dan is uitdroging een logisch gevolg.

Een meer ervaren lid kwam met een interessantere theorie m.b.t. het ontwaken na aantreffen van urine.
Door het urineren (daarbij de blaas gezien als vochtreservoir tijdens periodes als een winterslaap) verliest het dier vocht, waarbij de concentratie afvalstoffen in de blaas hoger wordt. Er komt geen vocht bij, want het dier drinkt niet.
Hierdoor kan het dier zichzelf vergiftigen. Zijn er hier mensen die ooit van deze theorie hebben gehoord? Ik vind het op zich best logisch klinken en ben het op de Nederlandstalige fora nog niet tegengekomen.

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #10 Gepost op: 8 November 2010, 08:50:07 »

Een meer ervaren lid kwam met een interessantere theorie m.b.t. het ontwaken na aantreffen van urine.
Door het urineren (daarbij de blaas gezien als vochtreservoir tijdens periodes als een winterslaap) verliest het dier vocht, waarbij de concentratie afvalstoffen in de blaas hoger wordt. Er komt geen vocht bij, want het dier drinkt niet.
Hierdoor kan het dier zichzelf vergiftigen. Zijn er hier mensen die ooit van deze theorie hebben gehoord? Ik vind het op zich best logisch klinken en ben het op de Nederlandstalige fora nog niet tegengekomen.
Ik denk niet dat dit klopt. Nieren maken urine, de blaas is het reservoir voor deze urine. Als de blaas geleegd wordt, veliest het dier niet alleen vloeistof maar ook de afvalstoffen. Er ontstaat een probleem als de blaas niet tijdig geleegd kan worden door bijvoorbeeld blaasgruis wat de 'uitgang' blokkeert; dan raakt de blaas overvol en kan volgens mij bloedvergiftiging optreden.
Ik kan me eerder voorstellen dat urineren voor problemen zorgt áls er tijdens de winterslaap vocht uit de blaas onttrokken wordt om de vochthuishouding in het lichaam op peil te houden. Als het dier geurineerd heeft, is dat vocht (met afvalstoffen) weg. Dan kan er uitdroging plaatsvinden. Onttrekken van vocht uit de blaas zorgt voor toename van afvalstoffen in de blaas. Je kan het min of meer vergelijken met je eigen urine; op een warme dag of na flink sporten is die ook geconcentreerder dan na flink wat bier drinken... Maar dit zorgt volgens mij niet 1-2-3 voor een probleem tijdens de winterslaap.
markooij
crewmember

« Antwoord #11 Gepost op: 8 November 2010, 12:26:51 »

Ik denk niet dat dit klopt. Nieren maken urine, de blaas is het reservoir voor deze urine. Als de blaas geleegd wordt, veliest het dier niet alleen vloeistof maar ook de afvalstoffen. Er ontstaat een probleem als de blaas niet tijdig geleegd kan worden door bijvoorbeeld blaasgruis wat de 'uitgang' blokkeert; dan raakt de blaas overvol en kan volgens mij bloedvergiftiging optreden.
Ik kan me eerder voorstellen dat urineren voor problemen zorgt áls er tijdens de winterslaap vocht uit de blaas onttrokken wordt om de vochthuishouding in het lichaam op peil te houden. Als het dier geurineerd heeft, is dat vocht (met afvalstoffen) weg. Dan kan er uitdroging plaatsvinden. Onttrekken van vocht uit de blaas zorgt voor toename van afvalstoffen in de blaas. Je kan het min of meer vergelijken met je eigen urine; op een warme dag of na flink sporten is die ook geconcentreerder dan na flink wat bier drinken... Maar dit zorgt volgens mij niet 1-2-3 voor een probleem tijdens de winterslaap.
Afvalsstoffen die uiteindelijk als rest produkt voorkomen van filteren van het bloed door de nieren kunnen niet terug geresorbeerd worden vanuit de blaas.
Vocht misschien wel wat er in de blaas zit en zorgt voor hogere concentratie afvalsstoffen in de blaas welke blaasgruis/stenen kunnen worden.
In dat geval kan de nier de afvalstoffen niet meer kwijt samen met het vocht waardoor er een hydronefrose ontstaat (verzopen nier) en belemmerd de functie van de nier.
Vergiftiging van dier door afvalsstoffen is aan andere oorzaken te wijten.
Metabolisme is traag in winterslaap maar is er wel dus op zich logisch dat dier urineerd om de afvalsstoffen kwijt te raken.
Geloof niet dat als je gezond dier op goede manier in goed substraat in winterslaap laat gaan de dieren uit de winterslaap komen met een vergiftiging door uitdroging.
Komt een eerder geposte reactie naar voren van de 90-97% LV van lucht in overwinterings substraat weer naar voren dat dier daarvan zijn vocht onttrekt tijdens de winterslaap via de ademhaling.
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #12 Gepost op: 8 November 2010, 13:03:17 »

...welke blaasgruis/stenen kunnen worden.
In dat geval kan de nier de afvalstoffen niet meer kwijt samen met het vocht waardoor er een hydronefrose ontstaat (verzopen nier) en belemmerd de functie van de nier.
Vergiftiging van dier door afvalsstoffen is aan andere oorzaken te wijten.
In dit geval krijg je toch bloedvergiftiging? Het dier kan immers zoals je schrijft óók de afvalstoffen niet meer kwijt.
Ik heb een noorse boskat-kater gehad die blaasgruis had, een veelvoorkomende kwaal bij dat ras. Toen het dier voor de tweede keer blaasgruis had, ondanks een eiwitarm dieet, is de penis verwijderd zodat het in de toekomst blaasgruis zou uitplassen. De eerste keer zat het dier volgens de dierenarts op het randje van een bloedvergiftiging...
markooij
crewmember

« Antwoord #13 Gepost op: 8 November 2010, 13:46:18 »

Misschien ben ik wat te pietluttig met de bewoording maar een bloedvergiftiging zoals vele bloedvergiftiging gebruiken is door een infectie.
Dit is een vergiftiging van afvalstoffen in het bloed die niet door de nieren gefilterd kunnen worden.
Met afvalsstoffen bedoel ik dan met name ureum wat inderdaad een afvalsstof is van afbraak van eiwitten.
mras
Chelonoidis carbonaria
**

« Antwoord #14 Gepost op: 8 November 2010, 17:20:01 »

@ sucatata waarschijnlijk heeft de poes de eerste keer er veel te lang mee rond gelopen.....
kan geen of weinig urine uit.... maar er komt wel bij d.m.v eten ,drinken.en dat gaat op den duur ontsteken...
 waarschijnlijk als je  het de eerste keer eerder op gemerkt had  had het dier niet op het randje van bloedvergiftiging gezeten.
 [sorry] moet nog een hoop leren over schildpadden, maar katten?Huh?
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 November 2024, 21:45:35

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1251
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online