Hallo,
Wij hebben sinds kort een carbonaria, en hij heet Hertog Jan. Ontzettend blij mee, en vind het heel leuk om het dier te verzorgen. Toch heb ik een aantal vraagjes, vooral over de temperatuur en de lampen.
We hebben een terrarium van 100x50x50 met 3 lichtpunten, in het midden een UV-TL en aan de zijkanten 2 warmtespots van 50W. Hier onder is het 38 graden. De omgevingstemperatuur over het hele terrarium is 28 graden, en het koudste plekje is in zijn schuilplaats, daar is het 25 graden. Hier zit hij trouwens vrij weinig in. 's Nachts daalt het tot ongeveer 19 graden.
Zijn dit goede waardes of is het te hoog? Een van de spots heb ik boven de waterbak hangen om de luchtvochtigheid op te drijven, maar nu las ik ergens anders dat dit de groei van bacterien ed bevorderd. Hoe kan ik verder de luchtvochtigheid op drijven? Las ook dat de luchtvochtigheid 's nachts 80-100% moet zijn, hoe krijg ik dit voor elkaar?
Heb de lampen met een timer nu zo ingesteld dat ze van 0800 tot 1000, van 1100 tot 1300, van 1400 tot 1600 en van 1700 tot 1900 branden. Ze stonden eerst de hele dag aan maar toen werd de omgevingstemperatuur 31 graden en dat is te hoog volgens mij. Is dit een goed schema of is het beter om bijvoorbeeld 's ochtends van 0800 tot 1200 en van 1600 tot 2000 de lampen te laten branden?
Verder ziet Hertog Jan er zo uit:
Hij eet prima, heb alleen het idee dat hij weinig drinkt, af en toe een heel klein beetje. Ook heeft hij weinig zin om in de waterbak te gaan liggen, meestal voelt hij even en dan loopt hij er weer uit. Is dit normaal?
En dan nog een laatste vraag voor nu, hoe vochtig moet ik het bodemsubstraat houden? Het een mix van bosgrond die de verkoper mij meegaf en potgrond.
Aangepast door MeTaLerke, reden: links zichtbaar gemaakt.