Toen ik mijn diertjes kreeg, waren ze allebei 48 mm en 25 gram.
Is jouw diertje exact 4 cm ( = 40 mm ) groot.. of heb je afgerond. Bij een dergelijk klein diertje kan die 1 of 2 mm best een verschil maken m.b.t. het bepalen van het "ideale" gewicht a.h.v. de lengte/gewicht-verhouding. Vooropgesteld dat ik niet weet of het bij een dusdanig klein en jong diertje überhaupt wel nauwkeurig bepaald kan worden.
De wetenschap even links laten liggend; Indien het diertje gezond is.. een goede eetlust heeft.. alert is.. geen parasieten heeft (ontlasting laten controleren door een dierenarts en evt laten ontwormen), kun je er op zich vanuit gaan dat het gezond is.
En op zich kunnen zeer jonge Griekjes zonder problemen ook een winterslaap aan, waarbij je de lengte van de winterslaap gewoon een stuk korter houdt dan bij een groter dier.
Voor groter dieren kun je de verhouding lengte/gewicht controleren m.b.v. de Jackson Ratio:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,909.msg138143/topicseen.html#newOnderstaand is ook een manier:
Gewicht : (lengte x lengte x lengte)
De uitkomst zou ideaal gezien moeten liggen tussen:
0,19 = normaal gewicht.
0,21 = ideaal gewicht.
0,23 = overgewicht. Dier gerantsoeneerd laten voeren.
Een waarde van 0,17 betekent dat het dier te licht is. Die dieren laat je liever aansterken, alvorens ze te laten winterslapen. In die gevallen zou je het dus een jaartje kunnen uitstellen.
Voorbeeld m.b.t. 1 van mijn dieren, toen ik dit ging uitrekenen. Het dier was 9.8 cm en 188 gram.
188 : ( 9.8 x 9.8 x 9.8 ) = 188 : 941.129 = 0,19976.
Volgens de hierboven vermelde waardes dus een goed gewicht.
Alleen uitgaan van die waardes is echter niet goed.. je moet dit niet als een exacte wetenschap willen aanpakken.
Dit is dus een hulpmiddel, gecombineerd met je eigen gevoel a.h.v. het observeren van het gedrag van het diertje; het uiterlijk van het diertje èn een mestcontrole.