Inderdaad, zoals Marion zegt: Als je de "verse mest" tijdig verwijdert, dan is er geen stankoverlast.
Schildpadden kunnen inderdaad bijzonder goed klimmen; onderschat dit zeker niet!
Een zijkant van 10 cm lijkt mij veel te weinig.
Als je er een redelijke laag bodembedekking in doet, dan blijft er sowieso al minder cm's zijwand over.
Mijn dieren zijn 10 / 12 cm lang en ik heb gekozen voor een zijwand van 27,5 cm hoog. En dan nog realiseer ik me nu dat het wellicht nog iets hoger had gemogen.
Bij gladde zijwanden kunnen de dieren zich in de hoek niet zelf afzetten, maar er zijn genoeg gevallen bekend van dieren die "elkaar" als opstapje gebruiken.. Je zult niet de eerste zijn, waarbij een dier op die ingenieuze manier uitbreekt.
Als de wanden ruw zijn en de dieren er grip op krijgen met de nagels, dan kunnen ze het waarschijnlijk zelfs op eigen kracht.
Dus: Mijn advies: Neem een hoogte van (minimaal) 2 de lengte van de grootste schildpad... Daarbij rekenend vanaf de bodem van de bak als het substraat er al in ligt. Met / zonder substraat kan al makkelijk 5 cm schelen natuurlijk.
Mocht je desondanks nog twijfels hebben, dan is een naar binnen overhellende rand ook een goede extra zekerheid.
Als de bak 200 x 50 is, dan zou je daar op zich best Grieken in kunnen huisvesten.
Kamertemperatuur met lokaal een spot (lees: 35 graden) volstaat.
Mogelijk zul je wel regelmatig het substraat moeten bevochtigen.
Realiseer je dat een dergelijke bak voor 2 volwassen Grieken uiteindelijk te klein is, aangezien dit een soort is die behoorlijk fanatiek kan/wil wandelen.
Het best kies je voor 1 diertje... Dat is overigens niet "zielig", aangezien ze van nature solitaire dieren zijn.
Kleine noot:
Mijn bak is geen "overwinterings-bak", zoals door Marion (ongetwijfeld onbedoeld
) werd vermeld.
Onder "overwinteren" versta ik het bewust wakker houden van een dier dat eigenlijk een winterslaap nodig heeft. Mijn dieren zijn echter -as we speak- in de koelkast aan het slapen.
Mijn bak gaat dienst doen als "overbruggings-bak". De dieren zullen namelijk reeds uit de winterslaap ontwaken, wanneer het buiten nog te koud is. Om die koude buitenperiode te "overbruggen", zullen ze die periode in de genoemde bak binnenshuis doorbrengen