Inderdaad... zacht worden van het plastron is geen goed teken !!
Is dit ná de vorige winterslaap weer vanzelf overgegaan?
Advies m.b.t. in de koelkast plaatsen:
Je zegt ze morgenvroeg (deze morgen) nog even een badje te willen geven en dan in de koelkast te willen doen. Ik neem aan dat ze op zijn minst de afgelopen nacht in een onverwarmd vertrek hebben overnacht (bij maximaal 10 graden). Van kamertemperatuur --> lauwwarm badje --> koelkast lijkt mij persoonlijk een te snelle (lees: extreme) afkoeling.
Ideale temperatuur koelkast is 2 tot 5 graden. Zéker niet warmer dan 7 graden, want dan gaat de stofwisseling omhoog met kans op posthibernale annorexia.
Bij mij staat de koelkast afgesteld (thermometer erin en net zolang aan de regelknop draaien tot de gewenste temperatuur is bereikt) op ongeveer 4 / 4,5 graad.
Desondanks geven de sensoren van de thermometer waardes van 2,5 tot 4,5 graad aan. Ik vind 't prima zo.
Ik zou het overwinteringssubstraat zeker niet kurkdroog maken.
Het voordeel van beukenbladeren is dat die vochtig kunnen worden gemaakt/gehouden, zonder dat er meteen schimmelvorming optreed.
Als je de mogelijkheid hebt; Ga naar de plek waar je die bladeren hebt verzameld, veeg de bovenste laag bladeren van de grond even aan de kant en verzamel wat van de onderliggende grond.
Dit bestaat (indien er jaren beuken op die plek staan) uit beukenhumus. Dit is bosgrond (/aarde) met daarin verpulverde / vergane stukjes blad, stukje tak. Aangezien de bladstukjes van de beuk zelf zijn, is kans op schimmel klein.
Dit is een uitermate geschikt substraat voor de winterslaap. Het mag/moet ook zeker lichtvochtig zijn.
Mocht je geen extra substraat kunnen bemachtigen, dan zou ik het zand vervangen door cocopeat, de bladeren "verkruimelen", wat water er doorheen... goed mengen zodat je een lichtvochtig substraat krijgt.
Wat lichtvochtige cocopeat is ook veel "luchtiger" dan zand en vergemakkelijkt het ingraven
Succes ermee !!