Je schildpad graaf zich in, eet en beweegt nauwelijks meer... Gefeliciteerd, je dier begint aan zijn winterslaap!
De winterslaap begint niet op een vastgestelde datum. De dieren geven zelf aan wanneer ze hier aan toe zijn.
Vaak is dat (onder andere) door het ontbreken van aanwezig voedsel (in de natuur dan... in gevangenschap boots je dat na door het dier geen eten meer te geven) en het feit dat het kouder wordt (in gevangenschap boots je dat na door het dier geen warmtelamp meer te geven en het dier gedurende een korte periode in een onverwarmde slaapkamer te laten slapen waar het 's nachts niet warmer word dan 10 graden C.)
Het belangrijkste echter is de daglichtlengte... Indien jouw dier zicht heeft op een raam, dan kun je er vanuit gaan dat het door de korter wordende dagen zèlf al in de gaten heeft dat er een winterperiode aankomt... en daar heeft jouw diertje op ingespeeld.
Het proberen "wakker" te maken.. ik vraag me af of dat lukt.
Ik besef dat jouw diertje geen afbouwperiode heeft doorgemaakt.
Het zit mogelijk nog in een terrarium, terwijl het moet overwinteren bij een temperatuur tussen de 2 en 5 graden.
Het best laat je het diertje een dagje of 2 à 3 op een onverwarmde slaapkamer zitten en stopt het daarna in (bijv) de koelkast.
Uiteraard moet je dan wel zeker weten hoe koud je koelkast is (meten=weten).
Aangezien het dier al eventjes niet meer eet en beweegt, kun je er vanuit gaan dat de darmen niet propvol voedsel zitten.
Een mestonderzoek zal er niet geweest zijn vermoed ik ook.. Je weet dus niet hoe het met de eventuele wormlast gesteld is.
Kortom (en dit bedoel ik niet lullig), je hebt je niet tijdig voorbereid op de winterslaap.. en jouw schildpad straft dat nu af
"Wakker maken" zou ik sowieso niet doen. Het is voor het diertje niet goed als de natuurlijke verandering die het doormaakt weer wordt verstoord.
Je vind het moeilijk om iets van een afbouwprotocol te vinden??
Subforum Landschildpadden algemeen (je hebt een landschildpad)
Subforum Landschildpadden winterslaap (want je wilt iets over de winterslaap weten)
1e topic: Afbouwprotocol winterslaap...
Ik heb persoonlijk geen ervaring met Viertenen; hoop dat er meerdere reacties volgen, zodat je daaruit een passend "plan van aanpak" kunt opstellen.
Makkelijker kan haast niet