Deze plasmalampen heb ik dit voorjaar gezien bij de fabrikant van de Solar Raptor. Het zijn prachtige sets en je kunt bij wijze van spreke thuis je eigen röntgenfoto's maken. Zo veel licht komt er uit!
De sets kosten op dit moment rond de 1800 euro, dus voor de gewone thuisgebruiker misschien nog wat aan de dure kant.
De 70 Watt HQI lichtbak geeft voor de meeste dieren zeker voldoende licht. Als je er tegen in kijkt, dan knijp je zeker je ogen dicht, iets wat je tegen een helederelucht niet doet. Wel als je tegen de zon in kijkt, maar dat is Vrijwel niet te evenaren. Hoewel, die plasmalampen daar wel erg dicht bij komen!
Alle HQI lampen die niet speciaal voor reptielen worden verkocht mogen geen UVB of UVC afgeven. Dit ter bescherming van de consument. Dus alle HQI lampen die worden gebruikt in etalages, gebouwen of als bouwlamp, zijn voor de reptielenhouder ongeschikt. En ga alsjeblieft niet experimenteren met het weghalen van het veiligheidsglas (de bolletjes kunnen exploderen!) wat deze lampen kunnen onbedoeld UV straling afgeven die schadelijk is voor levende wezens.
De HQI-lampen die voor reptielen worden aangeboden zijn voor zover ik weet wel allemaal veilig. Ik heb er nog geen gezondheidsklachten over gehoord. Wel is er tussen de verschillende soorten aardig wat kwaliteisverschil mogelijk. Dit betreft vooral de levenduur van het EVSA en het wel of niet aanwezig zijn van een fluittoon.
De HQI lampen vanSolar Raptor geven ongeveer 70.000 lumen, dit is zo veel dat de lichtbundel bij ons in de tuinkas zelfs bij zonneschijn te zien is. Ter vergelijking heb ik een foto gemaakt van de opstelling van de Osram Ultra Vitalux 300 Watt naast de Solar Raptor HQI 150 Watt. Duidelijk te zien is dat de HQI lamp voor de helft van de energiekosten veel meer licht geeft.
Wat betreft schade aan de ogen, dit komt niet door de lichtsterkte, maar door UVB straling van een te lage frequentie.
Als daarbij de lichtsterkte ook nog te laag is, dan kunnen de dieren de neiging hebben om tegen het licht in te kijken en aldoende kan de schadelijke straling hun ogen beschadigen.
Vanzelfsprekend moeten lampen altijd zo worden opgehangen dat dieren niet de mogelijkheid hebben om tegen het licht in te kunnen kijken. Licht van bovenaf geeft natuurlijk geen probleem.
Kortom, als je veel licht voor weinig geld wilt hebben, ga dan voor HQI-lampen.
Alleen als je ook UVB wilt hebben, dan ben je aangewezen op de speciale reptielenlampen.