Da's precies mijn probleem Barbara:
Ik trachtte er goed aan te doen ze binnen te halen, om de enorme vroege "natuurlijke hormonale afbouwperiode" te proberen te rekken.
Helaas blijken mijn goede bedoelingen niet te werken.
De situatie nog even aankijken is voor mij persoonlijk geen optie:
Het grote dier zit inmiddels op de 198 gram.
Da's een gewichtsverlies van 50 gram in 4 dagen... Komt op een gewichtsafname van 20,162%
Dit gewichtsverlies is te verklaren door de enorme mestafgifte de afgelopen dagen. Mogelijk heeft de hogere temperatuur hiermee te maken.
Zo vind ik het welletjes... Ik wil niet nog meer gewichtsverlies riskeren, door het dier warm te houden met de kans dat het slecht/niet blijft eten.
Gezien de activiteit van de dieren toen ze nog buiten zaten, zijn ze zeer waarschijnlijk al toe aan een winterslaap.
Ik ga hier dan ook in mee nu.
Het grote dier gaat per direct naar een onverwarmde slaapkamer in een krat met aubiose. Hier zal ik haar hooguit 2 dagen in laten, er vanuit gaande dat ze zich in zal graven.
De darmen zijn leeg, dus wat dát betreft hoef ik niet meer af te bouwen.
Het kleine diertje blijkt een droog neusje te hebben èn houden.
"Angst" voor verkoudheid is daarmee weg.
Ook dit diertje blijkt (ondanks het redelijk goede eten) eveneens af te vallen..
Ik zal dan ook z.s.m. een afbouwperiode voor dit dier beginnen.
Dan maar wat vroeger in winterslaap dan gepland... en dus logischerwijs ook wat vroeger er weer uit dan gepland.
Het enige "nadeel" is dat ze dan noodgedwongen iets langer in het terrarium binnen zullen zitten, alvorens weer naar buiten te kunnen.
Nog even een mooie aanblik van de dame in kwestie.
In het afbouwkrat... Op de slaapkamer nu.