terrariums kan je vrijwel op elke 2dehands site vinden en in elke dierenwinkel.
als je zelf wat handig bent of hulp kan inroepen van iemand die dat is , komt het zelf bouwen van een terrarium al snel goedkoper uit.
zeker voor grotere terrariums.
bedenk zoals Marion al zei best eerst wat voor schildpad je wilt , en dan kunnen de meesten hier wel een paar soorten opnoemen die hieraan zouden voldoen
bedenk dus eerst :
-wat voor schildpad wil je?
-ben je bereid deze in winterslaap te laten gaan onder juiste omstandigheden (indien nodig voor de soort)?
-wil je ze enkel binnen houden of kan/wil je ze ook buiten huisvesten?
-hoeveel plaats heb je voor het plaatsen van het terrarium?
een gemiddelde prijs voor een schildpad hangt ook volledig van de soort af , dit kan echt zeer veel verschillen
hoe zeldzamer de soort hoe duurder natuurlijk.
ik weet nu niet hoeveel ervaring je eventueel hebt met andere reptielen maar ik veronderstel uit je vraag niet veel ( niet erg natuurlijk , iedereen moet ergens starten
) maar bedenk wel dat ieder reptiel en dus ook schildpadden een specifieke verzorging eisen en je zo goed mogelijk hun natuurlijke habitat moet namaken en je voor elke soort dus ook andere temperaturen en luchtvochtigheid gaat moeten creeren in het terrarium.
een 'beginner' schildpad is er volgens mij niet echt , omdat je bij elke soort wel iets kan aanmerken dat simpeler of moeilijker is dan bij een andere soort.
vanaf je weet wat voor schildpad je wilt kan je een caresheet opzoeken en hier staat in wat de soort exact nodig heeft en waar je op moet letten.