Gefeliciteerd !!!
Mooi diertje !
Heb je nog meer eieren liggen?
Hoe waren de broed omstandigheden en duur ervan ?
Bedankt voor het complimentje alvast !
Het is de eerste keer dat het vrouwtje een legsel heeft gelegd van 5 eitjes.
Dit was op 23 juni 2010.
Hoe broed ik mijn landschildpadden-eieren uit :In doorzichtige broedbakjes met dekseltje waar gaatjes in zitten aan de bovenrand van het dekseltje.
De bakjes zijn stapelbaar en ondanks het stapelen blijven de gaatjes in ieder dekseltje vrij, dus luchtvochtigheid en warmte blijven aanwezig in ieder bakje.
Broedsubstraat : licht vochtig vermiculite
Positie eieren : half in het broedsubstraat
Periode van uitbroeden :De eerste 20 dagen heb ik ze uitgebroed op 30 graden zodat een mooi schild kon gevormd worden zonder risico op schildanomalie. Na deze eerste fase van het broeden, ben ik bewust hoger gegaan in temperatuur om het geslacht te bepalen. Dus in fase 2 ben ik gedurende dag 21 tot dag 40 de eieren gaan uitbroeden op 31,8 graden met de bedoeling van vrouwtjes te kweken.
Vanaf de 41ste dag ben ik bewust de temperatuur in mijn broedmachine gaan verlagen naar 30,8 graden, dus 1 graadje verschil. Tot hiertoe bleef de luchtvochtigheid rond de 40 à 45 %, vanaf de 41ste dag ben ik de luchtvochtigheid iets gaan opdrijven tot 50 %, maar toch zeker niet hoger.
Resultaat met deze methode van uitbroeden :
Er zijn al een aantal nakweekjes (momenteel 28) geboren bij mij de afgelopen 2 weken en tot hiertoe is slechts één landschildpadje geboren met een kleine schildafwijking die enkele een kenner op zou merken.
Van 3 Testudo soorten heb ik dit jaar eieren : van de Testudo Graeca Ibera, Testudo Graeca Floweri en de Testudo Hermanni Boettgeri.
Mijn testudo Graeca Floweri had dit jaar 5 eitjes gelegd in de tuin :
Het eerste nakweekje werd geboren op 01 september 2010 (= dus na 69 dagen)
Het tweede nakweekje werd geboren op 03 september (= dus na 71 dagen)
Het derde nakweekje werd geboren op 04 september (= dus na 72 dagen)
Het vierde nakweekje is sedert zaterdag begonnen met het openbreken van zijn eitje, geleidelijk aan, en dus verwacht ik morgen of overmorgen dat het diertje zijn eitje zal verlaten hebben.
Het vijfde eitje vertoont momenteel nog geen opening, werd wel door mij eens doorlicht en bleek donker van inhoud te zijn, net zoals de andere eitjes trouwens, die ik afgelopen week heb doorlicht.
De kans is dus groot dat ook het vijfde jong zich weldra zal aanmelden.
Was er dooierrest of opening van het buikvlies te zien bij deze nakweekje(s) ?
Enkel bij het eerste nakweekje was geen dooierrest te zien, ook het buikschildje waar de dooier hangde was mooi plat maar was wel nog ietste open.
Ik hou mijn nakweekjes die net het ei verlaten hebben in een bakje, altijd op vochtig keukenpapier.
Dit bakje gaat terug in de broedmachine voor één of 2 dagen, tot het buikvliesje volledig dicht is.
Nadien gaan ze uit de broedmachine en zet ik ze in de binnenterrarium op hennepvezel (= aubiose).
Ze krijgen dan hun eerste groenvoer, bestrooid met wat sepiapoeder en een plat drinkdekseltje met lauw water.
Vrij snel doen ze zich dan te goed aan hun allereerste maaltijd.
Op héél jonge leeftijd leer ik ze dan ook kennis maken met een rijk dieet die de eerste levensjaren enkel uit groenvoer bestaat.
Pas na 2 jaar krijgen ze wat fruit als extraatje.
Foto's broedmachine (= omgebouwde frigo) :