SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 9 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] Omlaag Print
Auteur Topic: Reacties op topic "Vitamines" en "Mineralen"  (gelezen 46462 keer)
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #75 Gepost op: 4 September 2010, 12:54:18 »

Even een -voor mij althans-  interessante highlight eruit geplukt  glimlach


Citaat
....Het Calciumgehalte van de voeding in het verspreidingsgebied van Testudo hermanni boettgeri  is ruim 180% van wat hier in onkruiden te vinden is, logisch gezien het gebied grotendeels uit verweerde kalksteen bestaat...

Da's helemaal helder.
Zo zal een Nederlandse hobbyist, woonachtig in Zuid Limburg met haar kalkgrond (en mergelgrotten), ook een hogere percentage calcium in zijn onkruiden krijgen dan bij een Nederlandse hobbyist, woonachtig in een Noordelijker gebied met zure veengrond.
Maar goed, in een ander topic is ook al eens beschreven hoe je de bodem in het prille voorjaar kunt verrijken (ongebluste kalk of een soortgelijk produkt), zodat het calciumgehalte aanzienlijk hoger zal zijn  knipoog

Maar wat mij dan vooral interesseert: Afgezien van het calciumgehalte; zal er verder nog een wezenlijk noemenswaardig verschil in vitamine/mineralen-gehalte zitten tussen "Benelux-onkruiden" tegenover "Mediterrane" onkruiden?
En dan vooral met de gedachte: Is het nodig om Benelux onkruiden verder te verrijken met vitamines, om zo aan de Mediterrane waardes te komen?


Ik realiseer me dat ik vooral kijk naar het Mediterrane plaatje, vanwege de oorspronkelijke herkomst van mijn schildpaddensoort.
Mbt sulcata's kan er natuurlijk Afrikaans gelezen worden voor Mediterraan....
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #76 Gepost op: 4 September 2010, 19:09:56 »

Tof dat je reageert Kurt, zij het op een beperkt aantal punten/argumenten/vragen. Jammer dat de andere ervaren houders niet reageren met hun zienswijze. Het wordt zo een beetje een driezijdig verhaal.


Citaat
Ik weet niet wie dat dan geschreven heeft, volgens mij schreef ik niet dat Vitamineral niet goed zou zijn, maar dat Carmix beter zou zijn... Als ik het verhaal van dhr Pasman lees, krijgen jouw schildpadden dus 3000 ie (meer dan de helft) minder vitamine A dan wenselijk is.
Citaat
In de 'wintervoeding' zitten inderdaad ook vitaminen, anders hadden wij ook vanalles bij moeten slikken om gezond te blijven. Vandaar dat ik geen vitaminepreparaten geef waarbij ik geen negatieve gevolgen heb ontdekt.
Klinkt wel erg tegenstrijdig....
Klopt, maar ik heb het naar jouw situatie/mening in combinatie met wat Pasman zegt geschreven. Ik heb een andere mening/ervaring, dus logisch dat dat tegenstrijdigheid vertoont.  knipoog
De hobby is nu eenmaal geen wet van meden en perzen. Mee eens, één waar houders met veel ervaring gebruik van hun 'fingerspitzengefühl' kunnen maken...
Ik bundel liever eigen ervaringen met ervaringen van andere liefhebbers en met wetenschappelijke naslagwerken, vooral die laatste zijn echter soms erg tegenstrijdig.
O.k., dat snap ik. Nu wordt e.e.a. pas duidelijk. Dat was voor mij een ander geval toen je alleen jouw recente emailcontact met Pasmans, ook een RA toch?, aanhaalde.
Zo rapporteren de Nutritionisten van Equifyt dat een laagstam appel bvb slecht 60% van de vitaminen bevat vergeleken met het zure appeltje uit grootmoeders boomgaard, dit is met andere gecultiveerde groenten niet anders. Voor omnivoren als de mens zal deze terugloop minder duidelijk naar voorkomen vergeleken met een herbivoor dier die in feite niks ander eet, het verschil met onkruiden is nog veel groter. Terugloop in Vitamine door cultivatie zegt niet hoeveel vitamine er nog in zit en of dit voldoende is voor mens/dier. Ik eet al 25 jaar geen vlees/vis, ben dus feitelijk herbivoor en ben heel vitaal/gezond. Ik ken veel meer voorbeelden.
Tijdens het productieproces van Equifyt gaat 30% van de vitaminen verloren, wat niet veel is. Dan heb je het over Equifit, dat speciaal behandeld wordt om zo voedzaam mogelijk te blijven, ik had 't over verdord materiaal in de natuur omdat ik een vergelijking met de natuur wilde maken.
Fabricant Versele-Laga drukt dit de kop in, de Calcium uit oesterkalk komt wel degelijk vrij in contact met maagzuur, net zoals eierschalen volledig zullen oplossen.
Logisch achteraf gezien, kalkranden in het aquarium los je erg makkelijk op met azijn bvb.
Daarom moeten vogels naast grit ook maagkiezel ter beschikking hebben, dit lost niet op in de maag maar dient om samen met de spiermaag het voedsel te vermalen, het oplosbare grit als Calciumbron.
Beetje flauw, maar ik zou dat als fabrikant ook zeggen. Ik heb een product van hen, daar zitten stukjes schelp in... Het is iets anders dan dat ik (volgens mij was het destijds op Wikipedia) gelezen heb. Het loodverhaal blijft daarbij staan.
Kalksteen zal in het vergelijkbare zoutzuur ook oplossen, een brok van 200g is in 2liter zoutzuur na 24 uur volledig opgelost weet ik als natuursteenbewerker, het zuur word namelijk gebruikt om kalksteen te bewerken.
Hier word trouwens ook kalksteen verstrekt : ziehier
Yep, daarom zal dat w.s. beter zijn dan oesterschelpen en eierschalen; dat komt er nl bij mijn dieren onveranderd uit...
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #77 Gepost op: 23 September 2010, 20:15:29 »

Reactie op topic Mineralen
Recent heb ik een interessant stuk gelezen van Prof. Zwart wbt verteerbaarheid van mineralen, vertaald citaat :

Calcium en fosfor zijn erg belangrijke mineralen in de voeding van schildpadden, maar veel diëten zijn nog niet evenwichtig. Om een optimale groei te bereiken, met inbegrip van een gezond skelet en een sterke schild, is een goed uitgebalanceerd aanbod van deze mineralen een noodzakelijke voorwaarde. Het doel van deze studie was om de werkelijke verteerbaarheid in diëten van Griekse landschildpadden met verschillend calciumgehalte in het bloed met bijzondere nadruk op de verteerbaarheid van mineralen te evalueren. Acht volwassen Griekse landschildpadden van de veterinaire faculteit in Zürich werden gebruikt. De dieren waren gehuisvest binnen bij een gemiddelde temperatuur tussen 23 ° C en 26 ° C. De dieren kregen een dieet, dat bestond uit groenten, kruiden en calcium carbonaat als supplement. Dagelijks fecale monsters van alle schildpadden werden verzameld van dag 8 tot en met dag 12. Een naaste analyse werd uitgevoerd en de HCl-onoplosbare as werd gebruikt als een onverteerbare natuurlijke indicator (marker) voor de bepaling van de werkelijke verteerbaarheid van mineralen. Het calciumgehalte van het gemengde voer dieet I was 0,64% (op droge stof), en de Ca: P verhouding in het eten was 3:1. In Ca dieet II was de inhoud 1,29% (op droge stof berekend), en de Ca: P verhouding in het eten was 6:1. De verteerbaarheid van Ca in het dieet I was 57%. De andere onderzochte mineralen, Mg en P, had een verteerbaarheid van respectievelijk 46% en 58% . In voeding II was de verteerbaarheid van Ca 79%, 52% Mg en P 52%. Uit de resultaten van deze studie bleek, dat de hogere Ca-concentraties in de voeding heeft geleid tot een verhoogde werkelijke verteerbaarheid van Ca en Mg.
« Laatste verandering: 23 September 2010, 20:26:10 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #78 Gepost op: 23 September 2010, 20:21:19 »

Citaat
Uit de resultaten van deze studie bleek, dat de hogere Ca-concentraties in de voeding heeft geleid tot een verhoogde werkelijke verteerbaarheid van Ca en Mg.
 


Uhm, begrijp ik het goed dat: hoe hoger de calciumconcentratie, des te hoger de verteerbaarheid ervan?
Met andere woorden: Calcium kun je niet overdoseren?  afvragend
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #79 Gepost op: 23 September 2010, 21:49:33 »

Uhm, begrijp ik het goed dat: hoe hoger de calciumconcentratie, des te hoger de verteerbaarheid ervan?
Met andere woorden: Calcium kun je niet overdoseren?  afvragend
De Calcium opzich kan je idd niet overdoseren volgens het artikel omdat overschot verteerbaar is, maar :


Aldus C. Dennert:

In combinatie met een teveel aan Calcium toediening is D - Hypervitaminose waarschijnlijker, dit leidt tot opbouw van Calcium in de botten en organen.
Periodiek grotere behoefte/hoeveelheid moet het dier zelf bepalen (sepia, grit ter beschikking stellen)



Antwoord van Prof F. Pasmans  :

Is overdoseren van Calcium mogelijk ?

Calciumbehoefte: een paar vuistregels: hoeveelheid calcium in de voeding (berekend als percentage “droge stof”, dus nadat al het water verwijderd is) moet ongeveer 1-1.5% bedragen. Zeer belangrijk in dit opzicht is de calcium/fosfor verhouding. Idealiter is die ongeveer 2/1. Kan je overdoseren met calcium? JA, dit is niet algemeen gekend maar als je overmatig calcium toedient kan de absorptie van andere mineralen in het gedrang komen. 2.5% calcium (weer ten opzichte van droge stof) is het maximum dat in de voeding aanwezig mag zijn.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #80 Gepost op: 23 September 2010, 22:09:11 »

Interessant Kurt !
Waar heb je dit gelezen ?
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #81 Gepost op: 24 September 2010, 17:11:40 »

Interessant Kurt !
Waar heb je dit gelezen ?
In de bibliotheek van de Kahosl St-Niklaas

http://www.kahosl.be/site/index.php?p=/nl/page/185/bibliotheek/
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
johnH
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 804


« Antwoord #82 Gepost op: 18 Januari 2011, 18:05:39 »

Ik lad net het topic 'Mineralen' door en kan het het niet laten om een kleine opmerking te plaatsen.
Je hebt voor ieder element mooi het symbool er bij gezet, behalve voor mangaan (Mn) en seleen (Se).
 engeltje
Gelogd

1.2.0. Kinosternon baurii
Zoë en Pol
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 21



« Antwoord #83 Gepost op: 27 Maart 2011, 23:23:42 »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een geschikt voedingssupplement voor mijn 2 griekse landschildpadden. Aan de hand van de info die ik hier op het forum terugvind, lijkt Sporavit of Vitamineral voor mijn dieren het beste.

Vitamineral hebben ze in Aveve maar dat zit in emmertjes van 5 liter ofzo en zo'n grote hoeveelheid kan ik nooit op tijd opgebruiken. Sporavit heb ik in de dierenspeciaalzaken in de buurt nog niet gevonden.
In Tom & co vond ik een mineraalmengsel voor duiven dat niet duur (2,95€) is en in een pot van 1kg wordt verkocht. Ik vroeg me af of dit een goed alternatief zou zijn voor Sporavit of Vitamineral.

Het heet 'Columbine Vita' en is geproduceerd door Versele-Laga.
Hier volgt de samenstelling:
calcium 32,5%
sodium 2%
phosphorus 2,5%
magnesium 0,35%
vitamine A 120000 I.E.
vitamine D3 28000 I.E.
vitamine E 70 mg
vitamine K3 15 mg
vitamine B1 9 mg
vitamine B2 30 mg
vitamine B3 525 mg
vitamine B6 14 mg
vitamine B12 0,15 mg
vitamine PP 150 mg
vitamine C 20 mg
Manganese (II)oxide 1250 mg
Zinc oxide 800 mg
Iron (II)sulfaat 4650 mg
Copper (II)sulfaat 100 mg
Calcium iodate 25 mg
Choline Chloride 3900 mg
BHT (E321)
Iron oxide 3374 mg

Alvast bedankt voor jullie feedback!
Gelogd

1.1.0 Testudo hermanni boettgeri
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #84 Gepost op: 27 Maart 2011, 23:40:37 »

Columbine Vita is gelijkaardig aan Vitamineral, volstaat prima  knipoog Natural is een zusterbedrijf van Versele-Laga die gelijkaardige producten op de markt brengt.
Vitamineral is verkrijgbaar in emmertjes van 2.5kg, in grootverpakking (zakken) van 25kg maar ook in kartonnen doosjes van 400g
« Laatste verandering: 27 Maart 2011, 23:51:05 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Zoë en Pol
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 21



« Antwoord #85 Gepost op: 28 Maart 2011, 00:44:57 »

Aha, dank u wel!
Ik was al helemaal aan het flippen omdat ik uit alle (soms heel ingewikkelde) commentaren dacht af te leiden dat het vitamine D3 gehalte te hoog was en de verhouding calcium/fosfor compleet fout zat  grijns
Nog even melden dat mijn 2 schildpadden sinds deze week uit hun winterslaap zijn! (ze slapen buiten en graven zich gewoon in - als het vroor, dekte ik de bodem af met strozakken en dakisolatie) Ze hebben inmiddels hun intrek genomen in hun gloednieuwe perk dat vorig najaar werd aangelegd, fotootjes volgen hier zeker nog eenmaal de beplanting enzo volledig afgewerkt is. Veel eten doen ze nog niet, Pol hapte deze middag welgeteld 2 keer van wat paardebloem...
Deze namiddag kreeg ik ook te horen dat mijn griekjes meer dan 50 jaar oud zijn! Ik heb namelijk een bezoekje gebracht aan de vroegere eigenares van Zoë. Niet slecht toch voor 2 beestjes die bij mijn grootmoeder regelmatig beschuit, fruit en biefstuk te eten kregen  afvragend...
Sinds vorig jaar wonen ze bij mij en was het op alle vlakken -dus ook qua voeding- voor hen een 'overgangsjaar'; dit jaar wil ik het zo goed mogelijk doen... hopelijk lusten ze het. Sepia lieten ze vorig jaar in ieder geval links liggen. Kan me ook moeilijk voorstellen dat ze agrobs zullen eten al ben ik wel van plan om hen die dit jaar te geven. Trouwens... moest iemand me kunnen vertellen waar je daar makkelijk kan aan geraken...  help me...
Gelogd

1.1.0 Testudo hermanni boettgeri
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #86 Gepost op: 28 Maart 2011, 08:56:30 »

Wat een leuk verhaal over de leeftijd van je schildpadden.
Lijkt me mooi om foto's te zien van hun verblijf en de dieren zelf natuurlijk.
Ik zou ipv agrobs anders pre alpin senior nemen.
Hier kun je dat verkrijgen bij paardenhandelaren.
Google maar eens op de naam en dan verkooppunten.
Gelogd
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #87 Gepost op: 3 April 2012, 20:01:41 »

Via het mineralen en vitamine topic kwam ik hier terecht. Oud topic maar wellicht kan iemand mij een duidelijk atwoord geven op devolgende korte vraag.

Ik heb sporavit en carmix, deze moeten samen geven worden. Maar hoeveel en hoevaak? Daarnaast bied ik sepia aan. Ik neem aan dat dit voldoende is?

Mijn schildpadden zijn beide 30gram en nakweek juli 2011 (hermanni hermanni)
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
30 September 2024, 17:23:26

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1140
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 950
Totaal: 950
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.068 seconden met 26 queries.