SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 71 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 Omlaag Print
Auteur Topic: Reacties op topic "Vitamines" en "Mineralen"  (gelezen 46586 keer)
jacquesdw
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 103



« Antwoord #60 Gepost op: 3 September 2010, 21:27:56 »

Bij waterschildpadden is het veel moeilijker preparaten aan hun voedsel toe te voegen (als ze niet op het land komen eten) en als ik alles hier zowat heb gelezen denk ik dat een UV-lamp dan wel een oplossing biedt vooral wat opname D3 betreft dan...
Dat door het eten lopen van landschildpadden kan je makkelijk voorkomen door een lang stuk plastic (dak)goot in een hoek te leggen, kan je makkelijk vastzetten op een plankje...en dan blijven toevoegingen langer op het voedsel hangen...zo'n kippevoerbakje voor kippen ook, dat heeft zelfs als voordeel dat er metalen dwarsstukjes opstaan, maar dan moet je dat wel goed kunnen vastzetten...
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #61 Gepost op: 3 September 2010, 21:32:34 »

Ik heb een voorkeur voor een preparaat met laag fosforgehalte (lage verhouding met Calcium)
Het is de voeding die een Ca/P verhouding van 2:1 moet hebben, een preparaat met hoog Calciumgehalte en laag Fosforgehalte kan het te hoge Fosforgehalte (of slechte Ca/P verhouding) in groenten corrigeren, dit is ook het doel.

O.k., maar als ik dan naar het topic 'Vitamine/mineralen preparaten' kijk en puur Ca/P en vitamine A en D3 in ogenschouw neem, kom ik tot de conclusie dat je beter Carmix kan geven dan Vitamineral. Bij Carmix is de verhouding Ca/P, jouw redernering volgend, gunstiger omdat er een lager percentage P in zit. De verhouding A/D3 (kan je ook uit het antwoord van dhr Pasman halen) is verre van ideaal bij zowel Carmix alsook bij Vitamineral maar desondanks benadert 'ie 'm bij Carmix nog het meest...

Ook kom ik wederom tot de conclusie dat een gecombineerd preparaat (vitaminen/mineralen) eigenlijk nooit aan te bevelen is omdat je altijd één stof ongunstig doseert volgens mij. En dan kan ik concluderen dat mijn mineralenproduct van Orlux door zijn lage P-gehalte ondanks mijn eerdere twijfels dus toch erg goed uit de bus komt als separaat preparaat bandido...
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #62 Gepost op: 3 September 2010, 21:39:47 »

O.k., maar als ik dan naar het topic 'Vitamine/mineralen preparaten' kijk en puur Ca/P en vitamine A en D3 in ogenschouw neem, kom ik tot de conclusie dat je beter Carmix kan geven dan Vitamineral. Bij Carmix is de verhouding Ca/P, jouw redernering volgend, gunstiger omdat er een lager percentage P in zit. De verhouding A/D3 (kan je ook uit het antwoord van dhr Pasman halen) is verre van ideaal bij zowel Carmix alsook bij Vitamineral maar desondanks benadert 'ie 'm bij Carmix nog het meest...
Carmix (de naam zegt het zelf) is een supplement voor carnivoren, het bevat een groot aandeel zuivel...voor mij reden genoeg dit niet te gebruiken, zuivel is schadelijk voor landschildpadden op lange termijn.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #63 Gepost op: 3 September 2010, 21:41:11 »

Enkele antwoorden van Prof F. Pasmans op gestelde vragen :

Is overdoseren van Calcium mogelijk ?

Calciumbehoefte: een paar vuistregels: hoeveelheid calcium in de voeding (berekend als percentage “droge stof”, dus nadat al het water verwijderd is) moet ongeveer 1-1.5% bedragen. Zeer belangrijk in dit opzicht is de calcium/fosfor verhouding. Idealiter is die ongeveer 2/1. Kan je overdoseren met calcium? JA, dit is niet algemeen gekend maar als je overmatig calcium toedient kan de absorptie van andere mineralen in het gedrang komen. 2.5% calcium (weer ten opzichte van droge stof) is het maximum dat in de voeding aanwezig mag zijn.


Is overdoseren van Vit.A & VitD3 mogelijk, en wat is de aanbevolen dosis/per kg/per week of dag ?

Vit A en VitD3 is een ander verhaal. Hiermee kan je wel degelijk OVERDOSEREN en dit resulteert in zeer ernstige, bijna niet te behandelen aandoeningen (resp hypervitaminose A en hypervitaminose D3).

VitD3: het is momenteel de vraag of dit nog gesupplementeerd moet worden. Ik raad aan om een goede UV belichting te gebruiken. Schildpadden die vb in de zomer buiten zitten hoeven geen extra D3. Als D3 wordt bijgegeven: maximum 2000 IE (internationale eenheden) per kg voeder. Opgelet, overdosering resulteert in kalkafzettingen doorheen het lichaam, wat niet te behandelen is. Bij mijn eigen dieren (Uromastyx, geen schildpad maar wat betreft vitD3 als woestijndier toch relevant) gebruik ik al jaren geen VitD3 meer, enkel UV lampen met uitstekende resultaten van oa broeduitkomsten).

VitA: voor schildpadden wordt aangeraden ongeveer 5 IE (internationale eenheden) per gram voeder (of 5000 IE/kg). Dit is minder dan vb in de meeste vogelvoeders wordt gemengd + veel vitaminepreparaten bevatten massale hoeveelheden vitA. Overdosering resulteert in hypervitaminose A met onder andere een ernstige huidaandoening, die vrijwel niet te behandelen is. Schildpadden met hypervitaminose A gaan meestal dood.

Heel interessant en bijzonder vriendelijke van de arts hier antwoord op te geven !

Citaat
JA, dit is niet algemeen gekend maar als je overmatig calcium toedient kan de absorptie van andere mineralen in het gedrang komen
Deze viel mij op in het stukje bij overdosering.
Is er dan sprake van schade in organen/verkalking ervan en daarom minder in staat om andere mineralen op te nemen?
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #64 Gepost op: 3 September 2010, 21:45:09 »

Bij waterschildpadden is het veel moeilijker preparaten aan hun voedsel toe te voegen (als ze niet op het land komen eten) en als ik alles hier zowat heb gelezen denk ik dat een UV-lamp dan wel een oplossing biedt vooral wat opname D3 betreft dan...
Dat door het eten lopen van landschildpadden kan je makkelijk voorkomen door een lang stuk plastic (dak)goot in een hoek te leggen, kan je makkelijk vastzetten op een plankje...en dan blijven toevoegingen langer op het voedsel hangen...zo'n kippevoerbakje voor kippen ook, dat heeft zelfs als voordeel dat er metalen dwarsstukjes opstaan, maar dan moet je dat wel goed kunnen vastzetten...

Ik denk dat uv sowieso beter is en vraag me af of je daarnaast dan nog vitaminepreparaat moet toevoegen. IK zou het niet doen...
Stuk goot is een goede tip, maar vind ik (mede omdat het plastic is) niet echt ethisch verantwoord. Ik heb er geen ervaring mee, maar zo'n kippenvoerbakje lijkt me zeker voor kleine schildpaden een erg hoge rand hebben, volgens mij staat die van de foto ook nog eens op 'voetjes/poten, en mede daardoor moeilijker leeg te eten. Daarbij lijkt het me ook lastig schoon te maken.
« Laatste verandering: 3 September 2010, 21:52:08 door Sulcatatata » Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #65 Gepost op: 3 September 2010, 22:00:50 »

Bij waterschildpadden is het veel moeilijker preparaten aan hun voedsel toe te voegen (als ze niet op het land komen eten) en als ik alles hier zowat heb gelezen denk ik dat een UV-lamp dan wel een oplossing biedt vooral wat opname D3 betreft dan...
Dat door het eten lopen van landschildpadden kan je makkelijk voorkomen door een lang stuk plastic (dak)goot in een hoek te leggen, kan je makkelijk vastzetten op een plankje...en dan blijven toevoegingen langer op het voedsel hangen...zo'n kippevoerbakje voor kippen ook, dat heeft zelfs als voordeel dat er metalen dwarsstukjes opstaan, maar dan moet je dat wel goed kunnen vastzetten...

Bij carnivore waterschildpadden lijkt mij er geen probleem te zijn, v.w.b. het moeten supplementeren van de voeding.

Droge kattenbrokken worden aangemerkt als (bijzonder) goed voer. Hierin zitten diverse vitamines en mineralen, waaronder D3.
Ze krijgen het dus al met de voeding binnen.

Ook schildpaddenpudding kun je supplementeren, invriezen en daarna als afgemeten (ontdooide) porties verstrekken.


Ik kan me indenken dat het verstrekken van / opname van Vit D3 en calcium vooral voor jonge opgroeiende (water-)schildpadden van belang is.
Die zijn carnivoor en kunnen dus voedsel krijgen waar de diverse vitamines en mineralen inzitten (al dan niet zelf bereid, zoals de pudding)..
Extra supplementeren op moment van voeren lijkt mij dus totaal overbodig.

Daarnaast zou ikzelf voorzichtig durven concluderen dat een volwassen -voornamelijk herbivore- waterschildpad tegen die tijd in verhouding minder D3 / Calcium nog heeft, dan zijn opgroeiende jonge soortgenoot (zwangere vrouwtjes uitgezonderd).
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #66 Gepost op: 3 September 2010, 22:02:40 »

O.k., maar als ik dan naar het topic 'Vitamine/mineralen preparaten' kijk en puur Ca/P en vitamine A en D3 in ogenschouw neem, kom ik tot de conclusie dat je beter Carmix kan geven dan Vitamineral. Bij Carmix is de verhouding Ca/P, jouw redernering volgend, gunstiger omdat er een lager percentage P in zit. De verhouding A/D3 (kan je ook uit het antwoord van dhr Pasman halen) is verre van ideaal bij zowel Carmix alsook bij Vitamineral maar desondanks benadert 'ie 'm bij Carmix nog het meest...
Carmix (de naam zegt het zelf) is een supplement voor carnivoren, het bevat een groot aandeel zuivel...voor mij reden genoeg dit niet te gebruiken, zuivel is schadelijk voor landschildpadden op lange termijn.
O.k., dat is een overweging. Alhoewel er natuurlijk wel gezegd moet worden dat de dieren erg weinig Carmix binnen zouden krijgen per dag en dat van deze kleine hoeveelheid zelfs een beperkt gedeelte zuivel is. We praten dus over héél weinig zuivel per dag en ik vraag me af welk belang je dan zwaarder moet laten wegen; een stuk betere verhoudingen vitamines/Ca/P of geen zuivel...

Sowieso is Carmix voor omnivore/carnivore schildpadden dus beter is bij deze geconcludeerd?  afvragend...

Waarom gebruik je geen losse preparaten of waarom overweeg je niet om geen vitamines toe te voegen? Ik lees nl. alleen maar dat je Vitamineral gebruikt. Als je losse preparaten gebruikt is e.e.a. nog beter te reguleren.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #67 Gepost op: 3 September 2010, 22:31:55 »

Citaat
O.k., dat is een overweging. Alhoewel er natuurlijk wel gezegd moet worden dat de dieren erg weinig Carmix binnen zouden krijgen per dag en dat van deze kleine hoeveelheid zelfs een beperkt gedeelte zuivel is. We praten dus over héél weinig zuivel per dag en ik vraag me af welk belang je dan zwaarder moet laten wegen; een stuk betere verhoudingen vitamines/Ca/P of geen zuivel...

Zo weinig is dit niet, 20g/kg dier/maand
Voor 220kg sulcata's is dit 4400g preparaat per maand  knipoog
Zie trouwens niet in waarom VitaMineral niet goed zou zijn, als mijn berekening klopt krijgen de dieren 2000 IE Vit.A en 250 IE Vit.D3/kg voer (bij toevoeging van 1% supplement) wat eerder laag te noemen is, ik zou dus gerust 2% kunnen toedienen afgaande op de visie van F. Pasmans
Maar het geringe aandeel D3 is naar mijn mening voldoende omdat de dieren tijdens de zomer geregeld naar buiten gaan.
Belangrijkste stukje vind ik dit:
Citaat
met uitstekende resultaten van oa broeduitkomsten
Heb ik hier ook, uit de broedresultaten kan je idd heel veel afleiden...

Citaat
Waarom gebruik je geen losse preparaten of waarom overweeg je niet om geen vitamines toe te voegen? Ik lees nl. alleen maar dat je Vitamineral gebruikt. Als je losse preparaten gebruikt is e.e.a. nog beter te reguleren.
Oa Vit.D3 valt los gekocht bij de apotheek nauwelijks te doseren.
« Laatste verandering: 3 September 2010, 22:40:12 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #68 Gepost op: 3 September 2010, 23:44:54 »

Citaat
O.k., dat is een overweging. Alhoewel er natuurlijk wel gezegd moet worden dat de dieren erg weinig Carmix binnen zouden krijgen per dag en dat van deze kleine hoeveelheid zelfs een beperkt gedeelte zuivel is. We praten dus over héél weinig zuivel per dag en ik vraag me af welk belang je dan zwaarder moet laten wegen; een stuk betere verhoudingen vitamines/Ca/P of geen zuivel...

Zo weinig is dit niet, 20g/kg dier/maand
Voor 220kg sulcata's is dit 4400g preparaat per maand  knipoog
Allereerst zegt de hoeveelheid preparaat natuurlijk niets over de hoeveelheid zuivel die in 4400 gram preparaat zit. Ik kan geen absolute getallen zuivel terugvinden via google. Als we dat weten, weten we natuurlijk echt waar we het over hebben...  knipoog Het is daarbij maar wat je veel noemt; jij berekent wat een enorm schildpaddengewicht (alle 5 jouw sulcata's bij elkaar w.s.) PER MAAND krijgt aan supplement. Maar reken nu eens uit wat één sulcata PER DAG aan zuivel binnen krijgt. En welk percentage van het voer, erg belangrijk, dat is. En dan wat volwassen hosfieldii bijvoorbeeld PER DAG krijgt aan supplement? Dan klinkt het minder gigantisch, niet voor mij want ik vind het niet heel veel, en hebben we het nog niet eens over de hoeveelheid zuivel...
Zie trouwens niet in waarom VitaMineral niet goed zou zijn, als mijn berekening klopt krijgen de dieren 2000 IE Vit.A en 250 IE Vit.D3/kg voer (bij toevoeging van 1% supplement) wat eerder laag te noemen is, ik zou dus gerust 2% kunnen toedienen afgaande op de visie van F. Pasmans
Maar het geringe aandeel D3 is naar mijn mening voldoende omdat de dieren tijdens de zomer geregeld naar buiten gaan.
Ik weet niet wie dat dan geschreven heeft, volgens mij schreef ik niet dat Vitamineral niet goed zou zijn, maar dat Carmix beter zou zijn... Als ik het verhaal van dhr Pasman lees, krijgen jouw schildpadden dus 3000 ie (meer dan de helft) minder vitamine A dan wenselijk is.
Belangrijkste stukje vind ik dit:
Citaat
met uitstekende resultaten van oa broeduitkomsten
Heb ik hier ook, uit de broedresultaten kan je idd heel veel afleiden
Ja en nee. Als er niets uitkomt is het echt mis natuurlijk, maar je moet verder kijken dan naar broeduitkomsten. Eileg en broeduitkomsten zeggen nog steeds niet of alles helemaal o.k. is met een schildpad. Ondanks dat iemand iets heel lang verkeerd doet in de verzorging is het toch ook vaak zo dat het dier er goed uitziet en goed functioneert. Jullie tippen dan toch ook dat er verbetering mogelijk is en dat je niet altijd aan de buitenkant kan zien wat er is?  Een kip die eieren legt waaruit legbatterijkippen komen, legt ook veel eieren die uitkomen, maar dat zegt ook weinig over de gezondheid van het dier.
Citaat
Waarom gebruik je geen losse preparaten of waarom overweeg je niet om geen vitamines toe te voegen? Ik lees nl. alleen maar dat je Vitamineral gebruikt. Als je losse preparaten gebruikt is e.e.a. nog beter te reguleren.
Oa Vit.D3 valt los gekocht bij de apotheek nauwelijks te doseren.
Jammer dat je maar maar een erg beperkt antwoord op mijn vraag geeft. Met losse preparaten bedoelde ik losse vitaminen danwel aparte vitaminemengsels en aparte mineralenmengsels zoals ik die bijvoorbeeld geef (zie topic 'Vitamine/mineralen preparaten'). Waarbij ik niet mijn preparaat de hemel in wil prijzen trouwens, die vind ik te grof van structuur.

Nogmaals deze vraag; erg belangrijk voor omnivore en carnivore schildpadden en hun baasjes lijkt me!
Sowieso is Carmix voor omnivore/carnivore schildpadden dus beter is bij deze geconcludeerd?  afvragend...
Gelogd
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #69 Gepost op: 4 September 2010, 08:10:36 »

En hoe zie je dat ze deze daadwerkelijk binnen hebben ? Zeker als je meerdere dieren in een terrakamer zitten.
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #70 Gepost op: 4 September 2010, 09:06:47 »

Gezien de reacties van diverse leden is het ogenschijnlijk een "algemeen probleem".

"Hoe zorg ik ervoor dat mijn schildpad ál het supplement (al dan niet afgemeten naar gelang het gewicht van de schildpad in kwestie) met de maaltijd binnen krijgt"

Als voorbeelden werden al gegeven:
- Een deel valt van het voedsel af, op het moment dat het er overheen wordt gepoederd.
- Een deel wordt eraf "geschoven" doordat de schildpad over het voedsel heen kruipt.
- Een deel "lost op" in de urine, aangezien vele landschildpadden ook urineren op hun voedingsschaal.

Een oplossing zou kunnen zijn, dat je een grotere hoeveel supplement verstrekt, rekening houdend met het feit dat er een deel verloren zal gaan.
Dit is echter weer tricky, omdat je dan -theoretisch gezien- opzettelijk overdoseerd en "hoopt" dat het teveel door diverse oorzaken de inwendige schildpad niet bereikt.

Ik zou het dan weer van de andere kant willen bekijken.
Is de natuurlijke voeding dan werkelijk zo enorm rijk aan vitamines / mineralen?
Zou het niet zo kunnen zijn, dat wij in onze drang de "perfecte voeding met optimaal aandeel vitamines / mineralen" mogelijk iets doorslaan en de dieren bij ons in gevangenschap voedsel aanbieden dat rijker is dan hun natuurlijke voeding ooit zou kunnen zijn?


Met het voeren van "gedroogde garnaaltjes" aan Geelwangen begrijp ik dat de dieren e.e.a. tekort komen aan benodigde voedingsstoffen.
Bij een gevarieerde voeding met insecten / pissebedden / garnaaltjes / wormen / kattenbrokken / lundi-korrels, krijgen de dieren al een gevarieerd aanbod voedsel èn vitamines binnen.

Bij het voeren van uitsluitend sla, tomaat en mandarijn aan een Griekse Landschildpad gaat het ook mis.
Daarentegen:
Paardenbloem (om een voorbeeld te noemen) heeft een goede Ca:P verhouding...
De diverse onkruiden komen in grote lijnen overeen met de diverse eetbare vegetatie in de natuurlijke habitat.
Leg daar nog eens extra sepia bij en de dieren krijgen toch alles wat ze nodig hebben?

Ik bedoel: Is er een "hogere macht" (  Knipoog  ) die 's morgens vanuit een Hemelse omgeving de vegetatie nog extra bepoederd met een supplement?


Ik denk dat mijn Griekse Landschildpadden met afwisselende aanbod onkruiden (liefst minstens 10 / 15 verschillende soorten bladgroen èn bloemen) + sepia alles binnenkrijgen dat ze nodig hebben.
Supermarktgroente geef ik slechts kort per jaar... in de periode dat onkruiden niet meer te vinden zijn en de dieren aan het toewerken zijn naar de winterslaap.
Mijn eigen gedachte aan het verrijken van deze tijdelijke (kwalitatief minder goede?) voeding is meer dat ik de dieren wat extra vitamines / mineralen meegeef voor tijdens hun winterslaap. Voor deze drastische rustperiode kunnen ze naar mijn mening wel iets extra's gebruiken, maar dat is meer een gevoel, dan iets wat ikzelf kan staven.


Het is dat ik Gistocal (gevoelsmatig èn zoals onlangs ook in dit topic geconcludeerd) een prima supplement vind, maar zou het ook geen optie kunnen zijn om ook met supplementen af te wisselen?
Bij dagelijkse verstrekking van supermarktgroente (als je dat al zou willen) zou je bijv Maandag Gistocal kunnen poederen, Donderdag Vitamineral, de Dinsdag daarop Carmix+ Sporavit... Ik noem maar even een zijstraat.

Mogelijk hebben ál deze supplementen ook hun soortgebonden tekortkomingen... Ook hierin kun je variëren 
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #71 Gepost op: 4 September 2010, 09:33:15 »

Ik zou het dan weer van de andere kant willen bekijken.
Is de natuurlijke voeding dan werkelijk zo enorm rijk aan vitamines / mineralen?
Zou het niet zo kunnen zijn, dat wij in onze drang de "perfecte voeding met optimaal aandeel vitamines / mineralen" mogelijk iets doorslaan en de dieren bij ons in gevangenschap voedsel aanbieden dat rijker is dan hun natuurlijke voeding ooit zou kunnen zijn?


om ook met supplementen af te wisselen?


Mogelijk hebben ál deze supplementen ook hun soortgebonden tekortkomingen... Ook hierin kun je variëren  


Ik onderschrijf de bovenste bewering. Ik vraag me af of er in het oorspronkelijke leefgebied van bijvoorbeeld sulcata's tijdens periodes van droogte wel zoveel vitamine voorhanden is. De mineralen blijven in droog en verdord voer zitten, vitaminen verdwijnen bij mijn weten. Mijn dieren hebben nog nooit vitaminetoevoegingen gehad. In de 17 jaar dat ik schildpadden heb, heb ik van de combinatie van deels buiten houden en veel onkruiden/geen extra vitaminetoevoegingen geven geen nadelige gevolgen bij mijn schildpadden kunnen ontdekken. Ook ik kan helaas niet in mijn schildpadden kijken, maar ik ga er maar vanuit dat ik een goed werkend vingerspitzengefuhl heb...  Brede lach

Afwisselen zou ik niet doen; omdat schildpadden dus in mijn optiek, als ze verder zo optimaal mogelijk gehouden worden, voldoende vitamine krijgen en omdat je dan makkelijk rekenfouten kan maken en met houdbaarheidsdata komt te zitten waardoor het vitaminepercentage achteruit loopt.
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #72 Gepost op: 4 September 2010, 09:55:00 »

Sulcatatatátadataáááá ( <-- ik kon het niet laten  Knipoog ) zei:
Citaat
.....Afwisselen zou ik niet doen; omdat schildpadden dus in mijn optiek, als ze verder zo optimaal mogelijk gehouden worden voldoende vitamine krijgen en omdat je dan makkelijk rekenfouten kan maken en met houdbaarheidsdata komt te zitten waardoor de het vitaminepercentage achteruit loopt....


Ik denk dat ik me niet helemaal helder heb uitgedrukt mbt bovenstaande idee.


Zoals jij ook nog eens aangeeft, denk ook ik dat het met de vitamines / mineralen in ons gevarieerde onkruid-aanbod wel goed zit.
's Zomers supplementeer ik dus niets.

Hypothetically speaking (ik heb geen dieren die 's winters actief zijn, maar laten we daar in dit geval eens wèl vanuit gaan....)
In de winter voer ik dan supermarktgroenten, die in mijn beleving minder goed zijn dan onkruiden.
Dit slaat dan zeker op het gehalte aan vezels. Vandaar verrijk ik áltijd met Agrobs... Maar dat staat in dit geval niet ter discussie.
Of dit vwb het vitamine-gehalte zo is, dat weet ik niet.
Wat ik wèl weet, is dat variatie belangrijk is.
's Zomers 15 verschillende onkruiden vinden is op zich geen probleem... 's Winters 15 verschillende soorten geschikte (blad-)groenten word voor mij al een uitdaging.

Om die reden zou ik me kunnen voorstellen dat het vitaminegehalte, vanwege de minder complete variatie aan beschikbaar voer, moet worden opgehoogd.
De ideale verhoudingen verschillen onderling per supplement.
Overdosering is ongewenst / gevaarlijk.....

"Te lage" dosering is dan de keerzijde.
Op zich natuurlijk ook ongewenst, want dan krijgen de dieren "onvoldoende" binnen.... toch?
Maar onderschatten we het gehalte aan vitamines/mineralen in de groentes zelf dan ook niet een beetje? Want zoals wij hier praten, wekken we de indruk dat we de groenten (voeding for that matter) puur als balast zien, dat 100% verrijkt moet worden...

Daarom zou ik persoonlijk de supermarktgroenten -bijvoorbeeld- om de 3 dagen verrijken met een flinterdun laagje poeder... En dat bij iedere verrijking met een ander supplement doen. Op die manier geef ik een te lage dosering vitamine-poeder, maar toch met enige regelmaat ondersteuning aan het voedsel op zich, waarop die porties voeding beter zullen zijn dan niet-gesupplementeerd voer.
En dan, zodra de natuur het weer toelaat, weer afwisselen / overstappen op onkruiden.

Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #73 Gepost op: 4 September 2010, 11:04:11 »

Sulcatatatátadataáááá ( <-- ik kon het niet laten  Knipoog ) zei:
Nice!  knipoog Ik vond het wel een grappige nickname, mede omdat ik de laatstte maanden helemaal in de babygeluiden zit. Tata wordt me vaak naar m'n hoofd geslingerd...  ondeugende lach

Om die reden zou ik me kunnen voorstellen dat het vitaminegehalte, vanwege de minder complete variatie aan beschikbaar voer, moet worden opgehoogd.
Dat denk ik dus niet. Er zijn, als je het goed bekijkt, weinig maanden waarin geen/te weinig onkruid gevonden kan worden. Zeker als je weinig kg aan schildpadden hebt. In de 'wintervoeding' zitten inderdaad ook vitaminen, anders hadden wij ook vanalles bij moeten slikken om gezond te blijven. Vandaar dat ik geen vitaminepreparaten geef waarbij ik geen negatieve gevolgen heb ontdekt.
De ideale verhoudingen verschillen onderling per supplement.
Overdosering is ongewenst / gevaarlijk.....

"Te lage" dosering is dan de keerzijde.
Op zich natuurlijk ook ongewenst, want dan krijgen de dieren "onvoldoende" binnen.... toch?
Maar onderschatten we het gehalte aan vitamines/mineralen in de groentes zelf dan ook niet een beetje? Want zoals wij hier praten, wekken we de indruk dat we de groenten (voeding for that matter) puur als balast zien, dat 100% verrijkt moet worden...
Juist!  cool zeg

Daarom zou ik persoonlijk de supermarktgroenten -bijvoorbeeld- om de 3 dagen verrijken met een flinterdun laagje poeder... En dat bij iedere verrijking met een ander supplement doen.
Dat is volgens mij dus niet nodig. Daarnaast heb je meerdere potten (meerdere soorten) voedingssuplement staan wat de kwaliteit van de supplementen niet ten goede komt; meerdere potten betekent dat je er veel langer over doet voordat iedere pot leeg is. Zeker als je weinig kg aan schildpadden hebt. Voor Kurt, en andere grootverbruikers, is dat een ander verhaal natuurlijk.


Ik mis trouwens de ervaring en mening van het grootste deel van de 'gevestigde orde'. Ik zie dat er meegelezen wordt, maar waarom reageren zijn eigenlijk niet?  afvragend...
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #74 Gepost op: 4 September 2010, 12:30:37 »

Citaat
Ik weet niet wie dat dan geschreven heeft, volgens mij schreef ik niet dat Vitamineral niet goed zou zijn, maar dat Carmix beter zou zijn... Als ik het verhaal van dhr Pasman lees, krijgen jouw schildpadden dus 3000 ie (meer dan de helft) minder vitamine A dan wenselijk is.
Citaat
In de 'wintervoeding' zitten inderdaad ook vitaminen, anders hadden wij ook vanalles bij moeten slikken om gezond te blijven. Vandaar dat ik geen vitaminepreparaten geef waarbij ik geen negatieve gevolgen heb ontdekt.
Klinkt wel erg tegenstrijdig....
De hobby is nu eenmaal geen wet van meden en perzen.
Ik maak van meerdere bronnen gebruik om een supplement toe te dienen, ook de stelling van bvb C. Dennert (die een degelijk onderbouwt voedingsboek schreef voor landschildpadden) die schrijft dat het aandeel Vit.A ongeveer het tienvoudige van het aandeel Vit.D3 moet bedragen bvb...volgens haar is de toegift hier ook voldoende
Ga ook voor een deel mee met de stelling van RA R. Braekel dat het gros van de kennis nog steeds grotendeels in liefhebberskringen te vinden is en niet noodzakelijk in wetenschappelijke pamfletten , veel RA communiseren maar al te graag als het om toedienen van supplementen gaat.
Momenteel is er een onderzoek lopende naar Vit.D3 bij reptielen, waar nogmaals beroep gedaan word op houders van de soorten, er dienen gedetailleerde vragenlijsten te worden ingevuld... daarna volgt een bloedafname.
Ik bundel liever eigen ervaringen met ervaringen van andere liefhebbers en met wetenschappelijke naslagwerken, vooral die laatste zijn echter soms erg tegenstrijdig.
Ook tijdens de mailwissel met F. Pasmans is volgende naar voor  gekomen:
Geen eenvoudige vragen en de antwoorden die ik geef zijn onder voorbehoud. Zoals zo vaak immers is degelijk onderzoek bij reptielen in dit opzicht meestal niet bestaande.

Is dus ook voor discussie vatbaar...
Zoals reeds gezegt kan je uit kweekresultaten veel afleiden, de ene keer dat het hier fout ging betrof uitkomsten van dieren die elders gehuisvest waren : ziehier
Uit het sectierapport bleek dat er sprake was van Calciumdeficiëntie te wijten aan een Calcium en/of D3 tekort, het carapax van de hatchling kon je indrukken als een broodje, drie dieren zijn dan ook kort na uitkomst overleden.
Het Calciumgehalte van de voeding in het verspreidingsgebied van Testudo hermanni boettgeri  is ruim 180% van wat hier in onkruiden te vinden is, logisch gezien het gebied grotendeels uit verweerde kalksteen bestaat.
Van Centrochelys sulcata  bvb is bekend dat alternatieve voedselbronnen naast plantaardig materiaal nodig zijn voor het dier, mineralen worden uit de bodem opgenomen , Vitaminen en Calcium ook uit uitwerpselen waar de dieren naar op zoek gaan.
Zo is hyena mest erg gegeerd, omdat deze een deel verbrijzelde botfragmenten bevat bvb die reeds deels verteerd zijn .
Dat groenten (proficiat trouwens aan degene die nagenoeg het ganse jaar voldoende onkruid vinden voor tropische soorten) voldoende vitaminen bevatten klopt in geen geval.
Zo rapporteren de Nutritionisten van Equifyt dat een laagstam appel bvb slecht 60% van de vitaminen bevat vergeleken met het zure appeltje uit grootmoeders boomgaard, dit is met andere gecultiveerde groenten niet anders. Voor omnivoren als de mens zal deze terugloop minder duidelijk naar voorkomen vergeleken met een herbivoor dier die in feite niks ander eet, het verschil met onkruiden is nog veel groter.
Tijdens het productieproces van Equifyt gaat 30% van de vitaminen verloren, wat niet veel is.
Citaat
Ik wil ook nog even het aanbieden van eierschalen en schelpengrit aan schildpadden ter sprake brengen. Het percentage calcium dat op deze manier opgenomen wordt, daar hebben we het voor wat betreft eierschalen al eerder over gehad, is minimaal doordat het calcium als het ware in een te hard omhulsel zit en in de darmen nauwelijks vrijkomt. Schelpengrit brengt voor zover ik weet trouwens nog een risico met zich mee; die van loodvergiftiging. Tijdens de vorming van een schelp kunnen zware metalen in de schelp afgezet worden die bij inname/gedeeltelijke vertering weer vrij kunnen komen. Wat dat betreft kan beter het zachtere kalksteen, en mogelijk nog beter sepia als 'vrije keus'-supplement voor je schildpad, gegeven worden...
Fabricant Versele-Laga drukt dit de kop in, de Calcium uit oesterkalk komt wel degelijk vrij in contact met maagzuur, net zoals eierschalen volledig zullen oplossen.
Logisch achteraf gezien, kalkranden in het aquarium los je erg makkelijk op met azijn bvb.
Daarom moeten vogels naast grit ook maagkiezel ter beschikking hebben, dit lost niet op in de maag maar dient om samen met de spiermaag het voedsel te vermalen, het oplosbare grit als Calciumbron.
Kalksteen zal in het vergelijkbare zoutzuur ook oplossen, een brok van 200g is in 2liter zoutzuur na 24 uur volledig opgelost weet ik als natuursteenbewerker, het zuur word namelijk gebruikt om kalksteen te bewerken.
Hier word trouwens ook kalksteen verstrekt : ziehier
« Laatste verandering: 4 September 2010, 13:22:55 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
30 September 2024, 19:27:07

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1140
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 941
Totaal: 941
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.04 seconden met 24 queries.