SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 73 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6 Omlaag Print
Auteur Topic: Reacties op topic "Vitamines" en "Mineralen"  (gelezen 46581 keer)
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #30 Gepost op: 1 September 2010, 11:59:34 »

Uraten is iets heel anders, heeft weinig met calcium/calcium overdoseren te maken.

Calciumgehalte wordt grotendeels gereguleerd door nieren.
De consistentie van de uraten geeft dus aan of er teveel proteïne verstrekt wordt.
Proteine geeft/= albumine. Albumine kan calcium binden en albumine reguleerd waterhuishouding.
Bij korrelige structuur van uraten in urine kan er sprake zijn van te hoog proteine verstrekking en hierbij komende eventuele nierfunctie stoornissen en gezien de nieren grotendeels de calcium regulerende functie hebben is dit wel in relatie met eventuele Hypercalciëmie.
Korrelige structuur van uraten kan overgaan in gruis en uiteindelijk stenen.
Deze stenen bevatten oa verhoogde calciumwaardes.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #31 Gepost op: 1 September 2010, 12:16:40 »

Wat dus betekend een te hoge eiwit gift zoals Kurt al heeft aangegeven, en niet een te hoge Calcium gift.

Ik snap niet zo goed het punt wat je hiermee bedoeld, voor de duidelijkheid ik probeer in antwoord op Franko zijn vraag, dat je met Calcium wat onvoorzichtiger mag omgaan (oliebollenmethode) dan met gift van vitamine bv (A en D3) waarbij je beter instruktie van het middel of wat bekend is kan opvolgen.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #32 Gepost op: 1 September 2010, 13:29:55 »

Citaat
Wat dus betekend een te hoge eiwit gift zoals Kurt al heeft aangegeven, en niet een te hoge Calcium gift.
Wordt er niet vaak genoeg te eiwitrijk eten gegeven en daarbij calcium of vitamine/mineralen preperaten?

Citaat
Ik snap niet zo goed het punt wat je hiermee bedoeld, voor de duidelijkheid ik probeer in antwoord op Franko zijn vraag, dat je met Calcium wat onvoorzichtiger mag omgaan (oliebollenmethode) dan met gift van vitamine bv (A en D3) waarbij je beter instruktie van het middel of wat bekend is kan opvolgen.

Mijn punt gebasseerd op literatuur:

- Vitamine/mineralen preperaten bij goede voeding(afwisselend) en verzorging geen overdosering kunnen veroorzaken als preparaat gedoseerd wordt       gegeven
- Er niet ongelimiteerd vitamine/mineralen gedoseerd kunnen worden.
- Uiterlijk niet altijd iets hoeft te zeggen of de verzorging goed is
- Er een heel proces verantwoordelijk is voor opname en uitscheiding vitamine/mineralen die op verschillende manieren beïnvloed kan worden.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #33 Gepost op: 1 September 2010, 13:55:03 »


Wordt er niet vaak genoeg te eiwitrijk eten gegeven en daarbij calcium of vitamine/mineralen preperaten?


Ja zal best dat te eiwitrijk voedsel te vaak gegeven wordt, ligt wel soort gebonden maar vaak genoeg worden veels te grote en zware dieren ook nog te vlug gekweekt.
Dat is al lelijk en ongezond, maar zie het verband met calcium niet want als je dat weglaat zouden die lelijke onatuurlijk gegroeide dieren nog meer problemen krijgen.

Vitamine/mineralen preperaten bij goede voeding(afwisselend) en verzorging geen overdosering kunnen veroorzaken als preparaat gedoseerd wordt gegeven
Ja uiteraard geven goed gedoceerde preperaten geen problemen, dat lijkt me logisch.

Er niet ongelimiteerd vitamine/mineralen gedoseerd kunnen worden
Lijkt me ook logisch omdat je dan overdoseerd

 
- Uiterlijk niet altijd iets hoeft te zeggen of de verzorging goed is

Uiterlijk kan best zeggen dat de verzorging slecht is, dan lijkt me andersom dus ook mogelijk maar inwendig kan er inderdaad soms wat mis zijn.
maar persoonlijk nog niet een schildpad gezien die uiterlijk perfect in orde was en toch stierf, maar goed zou kunnen.

 
Er een heel proces verantwoordelijk is voor opname en uitscheiding vitamine/mineralen die op verschillende manieren beïnvloed kan worden.

Ja geloof ik ook best, lees  eerlijk gezegd eigenlijk niet zoveel nieuwe dingen.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #34 Gepost op: 1 September 2010, 14:03:26 »

Citaat

Wordt er niet vaak genoeg te eiwitrijk eten gegeven en daarbij calcium of vitamine/mineralen preperaten?


Ja zal best dat te eiwitrijk voedsel te vaak gegeven wordt, ligt wel soort gebonden maar vaak genoeg worden veels te grote en zware dieren ook nog te vlug gekweekt.
Dat is al lelijk en ongezond, maar zie het verband met calcium niet want als je dat weglaat zouden die lelijke onatuurlijk gegroeide dieren nog meer problemen krijgen.
Daar zeg je wat : "als het weg gelaten wordt ja" maar hoe vaak worden verkeerde adviezen opgevolgt? Verkeerd dieet maar wel kalk en vitamine/mineralen ?

Citaat
Vitamine/mineralen preperaten bij goede voeding(afwisselend) en verzorging geen overdosering kunnen veroorzaken als preparaat gedoseerd wordt gegeven
Ja uiteraard geven goed gedoceerde preperaten geen problemen, dat lijkt me logisch.
Die conclusie die nu wordt getrokken was al eerder gepost.

Er niet ongelimiteerd vitamine/mineralen gedoseerd kunnen worden
Lijkt me ook logisch omdat je dan overdoseerd


Citaat
Er een heel proces verantwoordelijk is voor opname en uitscheiding vitamine/mineralen die op verschillende manieren beïnvloed kan worden.

Ja geloof ik ook best, lees  eerlijk gezegd eigenlijk niet zoveel nieuwe dingen.

Gelukkig maar want dat had ik ook niet anders verwacht van iemand met meer dan 20 jaar ervaring.
Post het dan ook niet voor iemand die 20 jaar ervaring heeft maar voor mensen die begonnen zijn en hier vragen over hebben of onduidelijkheden

Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #35 Gepost op: 1 September 2010, 15:58:25 »

Calcium preperaten kun je over elke voeding geven, zeker bij opgroeiende dieren, dit kun je zo uit de losse pols poederen als een oliebol

Wat heeft teveel calcium voor een effect op een schildpad/reptiel
en hoeveel moet dit wel niet zijn (zou absurte hoeveelheid moeten gebruiken ) wil je overdoseren bij een schildpad/reptiel, voeding bepoederen met calcium preperaat als oliebol doe ik al 20 jaar, gaat goed hoor.
bij mij weten wordt overtollig calcium gewoon met mest uit lichaam verwijdert

dat je met Calcium wat onvoorzichtiger mag omgaan (oliebollenmethode) dan met gift van vitamine bv (A en D3) waarbij je beter instruktie van het middel of wat bekend is kan opvolgen.

Er niet ongelimiteerd vitamine/mineralen gedoseerd kunnen worden
Lijkt me ook logisch omdat je dan overdoseerd

Calcium, waar de laatste posts steeds over gaan, zit in mineraalvorm in voedingssuplementen. In de geciteerde posts wordt steeds voorzichtiger gepost rondom de hoeveelheid 'Calcium' die gegeven mag worden; mag eerst nog 'via de losse pols als een oliebol gepoederd' worden, dan blijkt er aan het eind toch voorzichtig omgegaan te moeten worden omdat bij onvoorzichtigheid overgedoseerd kan worden en blijkbaar toch niet alle calcium via de mest verdwijnt. Logisch, ik heb altijd geleerd dat overal waar 'te' voor staat niet goed is...

Uit de losse pols als een oliebol poederen promoten op een forum is dan in mijn ogen ook niet handig; dat is geen voorzichtige vorm van doseren. Al zou het alleen maar zijn omdat ik een oliebol mogelijk flink rijkelijker bepoeder (ik ben een zoetekauw) dan degene die deze methode postte.

Ikzelf voer ik zo lang mogelijk onkruiden, waarbij ik vrijwel geen toevoegingen geef, en geef ik mijn 23 kg schildpad (sulcata) in de winter twee theelepels mineralensupplement per 3 dagen.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #36 Gepost op: 1 September 2010, 16:39:39 »

Nee hoor zeg nog  steeds tegen iedereen lekker met de losse pols als oliebol met calcium over voer strooien, met een beetje gevoel voor redelijkheid geloof ik gewoon niet dat oliebollen methode een overdosis calcium kan veroorzaken.
Er bestaat voor mij zoiets als fingerspitzengeful.
Ik heb geen antwoord gehad of iets gelezen over bewijs overdosering Calcium,  welke hoeveelheid is dan schadelijk is en waaruit de schade/risico bestaat.
Maar dat komt dan hopelijk nog.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #37 Gepost op: 1 September 2010, 17:13:07 »

Nee hoor zeg nog  steeds tegen iedereen lekker met de losse pols als oliebol met calcium over voer strooien, met een beetje gevoel voor redelijkheid geloof ik gewoon niet dat oliebollen methode een overdosis calcium kan veroorzaken.
Er bestaat voor mij zoiets als fingerspitzengeful.
Ik heb geen antwoord gehad of iets gelezen over bewijs overdosering Calcium,  welke hoeveelheid is dan schadelijk is en waaruit de schade/risico bestaat.
Maar dat komt dan hopelijk nog.

Ongelovelijk !
Concluderend uit dit anwoord is op te maken dat de voorgaande informatie omtrend gevolgen van teveel calcium in combinatie met eerder genoemde ongezonde/verkeerde factoren niet is overgekomen vele antwoorden kan je hier in dit topic terug vinden.
Dosering is sterk afhankelijk per soort en stadium van de schildpad.

Tuurlijk lekker vaag blijven doen ipv gewoon antwoord geven, niks geen antwoorden heb je gegeven alles blijft even vaag wat je schrijft.

De exacte getallen en precentages van welk mineraal of vitamine wat te geven om aan de behoefte van een bepaalde te soort te willen voldoen en wat jij wil horen bestaat niet zo concreet en dit zal vast bekend zijn bij je.
Dat de eerder genoemde punten als vaag worden bestempeld wordt hopelijk alleen door een enkelling gevonden. Is dit voor mee personen vaag dan hoor ik dit graag en zou ik proberen dit duidelijker te verwoorden voor deze.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #38 Gepost op: 1 September 2010, 17:24:50 »

Dat wil ik ook niet weten, Kurt heeft al  eenheid getalen gegeven voor een produkt,  en voor allerlei produkten is dat gewoon in handleiding te vinden denk ik.
De enigste vraag is over Calcium jij vindt oliebollenmethode niet goed, en daarom vraag ik bij hoeveel calcium spreek je van overdoseren.
en wat gebeurt er of wat  is het gevaar bij een schildpad die een overdosis calcium binnen krijgt.

Er steekt verder niks achter, als ik het geweten had stel ik de vraag heus niet.
« Laatste verandering: 1 September 2010, 17:30:47 door Hansm » Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #39 Gepost op: 1 September 2010, 17:33:46 »

Als je niet weet wanneer er sprake is van overdosering van Calcium, waarom blijf je dan zo vasthouden aan jouw 'oliebollenmethode'. Vanwege je fingerspitzengefuhl, omdat jouw dieren er van buiten goed uit zien?

Ik snap de antwoorden van Martijn wel en vindt ze niet vaag...  

Er bestaat voor mij zoiets als fingerspitzengeful.
Fingerspitzengefuhl en de oliebollenmethode vind ik ook niet echt concreet hoor Hans...

Mogelijk heb jij dat fingerspitzengeful wel, maar om er vanuit te gaan dat iedereen dat heeft? Je zit als moderator toch niet voor jezelf op dit forum maar om andere, vaak minder ervaren, schildpaddenhouders te adviseren. Die moeten het fingerspitzengefuhl nog door door ervaring ondervinden. Moderators, hebben het doel om te begeleiden in/naar die ervaring...
« Laatste verandering: 1 September 2010, 17:38:54 door Sulcatatata » Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #40 Gepost op: 1 September 2010, 17:41:13 »

Heel simpel ik heb de oliebollen methode zelf geleerd van een ""oude rot"" uit het vak die hier op forum meeleest, niet zelf verzonnen,
ik gebruik deze methode al zolang en bevalt ook goed dat waneer ik nu een keertje in dit topic hoor dat mensen er niet mee eens zijn ik me dan ook afvraag wat er mis mee is en of dat onderbouwd kan worden.

Fingerspitzengeful heeft iemand of heeft iemand niet heeft niks met leeftijd of ervaring te maken soms zie je heel jonge mensen die het gewoon hebben en dan bedoel ik gevoel om dieren te verzorgen of soort in bijzonder zoals schildpadden
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #41 Gepost op: 1 September 2010, 17:51:54 »

Waarschuwing

Vanaf nu gaan we concreet verder op het onderwerp ipv rechtstreeks "op de man" te spelen.

Wie niks aan dit toch wel belangrijk onderwerp heeft toe te voegen distantieert zich beter van verder commentaar.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #42 Gepost op: 1 September 2010, 19:43:20 »

Heel simpel ik heb de oliebollen methode zelf geleerd van een ""oude rot"" uit het vak die hier op forum meeleest, niet zelf verzonnen,
ik gebruik deze methode al zolang en bevalt ook goed dat waneer ik nu een keertje in dit topic hoor dat mensen er niet mee eens zijn ik me dan ook afvraag wat er mis mee is en of dat onderbouwd kan worden.

Fingerspitzengeful heeft iemand of heeft iemand niet heeft niks met leeftijd of ervaring te maken soms zie je heel jonge mensen die het gewoon hebben en dan bedoel ik gevoel om dieren te verzorgen of soort in bijzonder zoals schildpadden

Mee eens, ook ik heb het juist van de oude rotten, gewoon strooien net als bij oliebollen.
Er zal nooit een juiste dosering zijn aangezien het voer per voedering verschilt en dus ook de waarde.
Je kunt er vanuit gaan dat ons voer zelfs de onkruiden te weinig Calcium zal bevatten zegt men gewoon
strooien, ben je bang voor overdosering kan gewoon een pauze ingelast worden van bv een week.
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #43 Gepost op: 2 September 2010, 13:16:30 »

Ikzelf vind het "afmeten" van de hoeveelheid onbegonnen werk.

In Kurt zijn topic "Kijkje in de Schildpaddenkeuken" zie ik enorme bakken voedsel. Dit uiteraard voor zijn grote hoeveelheid soorten / dieren per soort.
In dát geval zie ik het voordeel èn de mogelijk in van het afwegen van de supplementen, zodat deze een bepaald percentage uitmaken van de totale hoeveelheid (grammen) voedsel.

Zelf heb ik 2 Griekse Landschildpadden.
Hun dieet bestaat hoofdzakelijk uit onkruiden groeiend in hun verblijf, danwel andere soorten die ik ter afwisseling pluk en bijvoer.
Ik supplementeer deze onkruiden nooit, waarbij ik redeneer dat een afwisselend natuurlijk dieet zonder extra vitamines ook afdoende zal zijn.

Logischerwijs kun je dan als argument aanvoeren: Het gehalte aan vitamines in "onze" Benelux-onkruiden zal/kan afwijken van de gehaltes in de voeding die ze in hun Mediterrane biotoop tot zich nemen.... Maar zal dit eventuele verschil echt noemenswaardig zijn?

Zoals velen verrijk ik alleen de supermarktgroenten, die de dieren krijgen wanneer ze (nog) actief zijn en de onkruiden nog niet / niet meer aanwezig zijn. Voor slechts 2 Grieken is dit in verhouding maar een kleine dagelijkse portie.
Voor deze portie een hoeveelheid supplement afmeten is voor mij geen doen. De weegschaal geeft een dergelijk kleine portie sowieso niet eens weer.. en het met het maatschepje "nauwkeurig" ( <-- want daar hebben we het toch over? ) afmeten blijkt niet te doen.

Vandaar dat ik het supplementeren van vitamine-mineralen poeder ook op gevoel doe.
Ik hanteer hierbij als stelregel, dat ik de kleur van de voeding nog door het poeder heen wil zien.
Ik zou mijn "hoeveelheid" poeder op de groente dan ook liefst omschrijven als een "filmlaagje"... Vergelijkbaar als het ultradunne stoffige stuifmeellaagje dat in de lente talloze auto's siert.. de autobezitters zullen deze metafoor herkennen.
Daarbij bepoeder ik dan nog slechts 2 tot 3 keer pee week (uitgaande van de 7-daagse week).
Op die manier ben ik van mening overdosering in ieder geval uit te sluiten.
's Zomers halen ze de vitamines/mineralen uit hun onkruiden... De koude periodes binnen krijgen ze om de 2 dagen een ultradun stoflaagje over hun karige maaltijden.

Het supplement dat ik gebruik is Gistocal... Vitamines, mineralen èn calcium.
Pure calcium als poeder vertrek ik niet.

De dieren hebben áltijd sepia in hun verblijf liggen, waar ze fanatiek van knagen. Zo krijgen ze naar eigen behoefte calcium binnen.

Leuke stelling:
Calcium kun je dus kennelijk (volgens sommigen) overdoseren. Ik beschik niet over de kennis om dit te onderbouwen, danwel tegen te spreken.
Derhalve zou ik het verstrekken van calcium als extra supplement dus ook met voorzichtigheid doen, maar da's mijn persoonlijke insteek.
Hoe zit het dan met sepia in het verblijf?
Bij een constant aanbod hiervan, kunnen de dieren mogelijk zelf een "overdosis" calcium tot zich nemen...
Zou je dan sepia ook gedoseerd aan moeten bieden? De dieren 1 week de gelegenheid geven onbeperkt te kunnen knagen.. dan 2 weken alle sepia verwijderen... en die cyclus herhalen?
Want bij een mogelijk gevaar van overdosering is dit zeker ook aanwezig bij constante aanwezigheid van sepia.... Of niet?  afvragend

Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #44 Gepost op: 2 September 2010, 18:24:31 »

Je wisseld af met hun voeding, je geeft ze goed voer en goede vitamine/mineralen toevoeging dus wordt er uiterste best gedaan dieren zo gezond mogelijk op te laten groeien.
Sepia eten de dieren zelf van naar behoefte heb ik begrepen ik persoonlijk zou het niet weg halen en gewoon te beschikking laten liggen.
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
30 September 2024, 19:25:15

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1140
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 953
Totaal: 953
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.054 seconden met 26 queries.