SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 70 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 6 Omlaag Print
Auteur Topic: Reacties op topic "Vitamines" en "Mineralen"  (gelezen 46590 keer)
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #15 Gepost op: 30 Augustus 2010, 19:54:02 »




Je laatste post is wat mij betreft een verademing tov de andere post van jou in dit topic. (voor de duidelijkheid: goed bedoelt hoor!  bloemlief )

Maakt me allemaal niks uit,
ik vraag me alleen af of Franko gevoel heeft dat zijn vragen beantwoord zijn of dat hij zijn antwoord eruit kan halen.
Kan me namelijk voorstellen dat hij het maar verwarrend vindt.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 30 Augustus 2010, 20:00:05 »




Je laatste post is wat mij betreft een verademing tov de andere post van jou in dit topic. (voor de duidelijkheid: goed bedoelt hoor!  bloemlief )

Maakt me allemaal niks uit,
ik vraag me alleen af of Franko gevoel heeft dat zijn vragen beantwoord zijn of dat hij zijn antwoord eruit kan halen.
Kan me namelijk voorstellen dat hij het maar verwarrend vindt.

Zover ik kan zien is dit toch een discussie topic ivm de Vitamines topic?

Franko kan uit de post van Kurt de dosering uithalen mits een beetje rekenwerk. Wat mij betreft ga ik die gegevens die Kurt poste maar eens inkaderen hier.
Gelogd

kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 30 Augustus 2010, 20:23:06 »

Veel druppels leveren idd gevaar op, vandaar het advies "milde" dus makkelijk te doseren preparaten te gebruiken.
Maar ook de verhouding Vit.A-Vit.D3 speelt dus een belangrijke rol.
Als voorbeeld (niet aangeraden !) :
TerraVitFluid bevat 100.000 IE Vit.A en slechts 1000 IE Vit.D3, aanbevolen hoeveelheid is 20 druppels/week/ kg dier
Dit dekt de behoefte aan Vit.A maar slechts 1/10 van de Vit.D3 behoefte, je moet dus Vit.D3 gaan toevoegen of UVB licht bijgeven...bovendien bestaat er voor kleine dieren vergiftigingsgevaar (overdosering Vit.A) omdat dit slecht te doseren is...
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #18 Gepost op: 30 Augustus 2010, 21:04:33 »

Citaat
Wat heeft teveel calcium voor een effect op een schildpad/reptiel
en hoeveel moet dit wel niet zijn (zou absurte hoeveelheid moeten gebruiken ) wil je overdoseren bij een schildpad/reptiel, voeding bepoederen met calcium preperaat als oliebol doe ik al 20 jaar, gaat goed hoor.
bij mij weten wordt overtollig calcium gewoon met mest uit lichaam verwijdert

Wat teveel calcium voor effect heeft bij een reptiel hangt van het reptiel af maar met 20 jaar ervaring hoef ik jouw denk ik niet te vertellen wat de gevolgen zijn van teveel calcium toch?
Mocht er iemand zijn die dit wil weten hoor ik het graag.
Dat je doseerd soortgelijk poedersuiker op een oliebol is niet heel helder wat dan de hoeveelheid is wat je daadwerkelijk geeft.
Franko vroeg wat de juiste dosering is voor geven van zijn viatmine preperaat en dan wordt dit advies gegeven wie schept er dan verwarring?

Citaat
Franko geeft toch aan dat hij Miner-all gebruikt.
Excuses voor het ongemak

Citaat
Beetje apart dat je waarschuwt voor teveel Calcium en dan van D3 in vitamine/mineralen weer zegt dat niet of nihiel voorkomt terwijl overal gewaarschuwd wordt voor D3 overdosering in reptielen wereld en dat het daarom beter is UV lampen te gebruiken of schildpad de kans geven buiten van de zon te laten genieten.

Beide dienen in zeer overtollige doseringen aangeboden te moeten worden aan een gezond dier met de juiste voeding wil deze een overdosering krijgen hiervan.
Er werd gedacht vroeger hoe meer hoe beter dit is allang niet meer zo.
vitamine D dosering is lang een onderwerp geweest waar duidelijkheden uit bleven. Een ding is wel duidelijk. Een dier wat blootgesteld wordt aan UV licht vitamine D supletie daarbij krijgt en voeding krijgt waar veel viatmine d in voorkomt heeft hogere kans op een over dosring dan een dier welke voedsel krijgt wat deze behoort te krijgen in combinatie met een UV spot of vitamine supletie waar vitamine d in zit.
Dieren die vitamine  supletie krijgen waar vitamine D in zit en daarbij vitamine D supletie extra kregen lieten geen verhoging zien van het serum gehalte vitamine D. Dit si wetenschappelijk bewezen bij sulacat's en Gopherus.
je vast houden aan methodes die werken is prima maar open staan voor nieuwe ontwikkelingen en inzichten zou ook geen kwaad kunnen.
Een schildpad kan nog zo goed functioneren en eieren leggen maar veelal zijn er ongemerkte afwijkingen gevonden bij obductie nadat een dier overleden is na vele jaren in gevangenschap te hebben geleefd en goed te hebben gefunctioneerd.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #19 Gepost op: 30 Augustus 2010, 21:23:08 »

Nee in 20 jaar geen overdosering calcium gezien bij reptielen (ondanks me oliebollen methode), als het effect afhangt van welke reptiel dan zou ik graag van de schildpad weten.
Dus ja ik hoor het in iedergeval graag groentjes lachen
De rest  van je antwoord kan ik niet helaas goed volgen, dus sla ik even over anders krijgen we nog meer onduidelijkheden.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #20 Gepost op: 30 Augustus 2010, 21:31:59 »

Als overdosering schadelijk is, is er dan verschil tussen land- en waterschildpadden wat het schadelijk effect betreft?

Nee er is geen verschil in schadelijk effect tussen water en landschildpad bij beide is bv overdoseing D3 zelfde verschijnselen o.a niervalen.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #21 Gepost op: 30 Augustus 2010, 23:34:01 »

Wat heeft teveel calcium voor een effect op een schildpad/reptiel
en hoeveel moet dit wel niet zijn (zou absurte hoeveelheid moeten gebruiken ) wil je overdoseren bij een schildpad/reptiel, voeding bepoederen met calcium preperaat als oliebol doe ik al 20 jaar, gaat goed hoor.

Ik hou dit al ruim 2 decennia aan en nooit heb ik zichtbare aanwijzingen gezien van tekorten of overdosering wbt supplementen.

Vooropgesteld dat ik door jullie ervaring niet aan jullie deskundigheid op veel gebieden twijfel heren... Ff ter voorkoming van ruzie... ;-)

Maar....deze twee opmerkingen snap ik niet. Regelmatig zie ik vooral nieuwe forumleden posten dat ze bepaalde dingen m.b.t. houden van schildpadden al erg lang (soms zelfs meer dan 20 jaar!) op een bepaalde manier doen zonder dat het zichtbaar effect heeft. Steevast krijgen ze te horen dat je wel naar, maar (doorgaans  mmm...leuk) niet in een schildpad kan kijken en dat opmerkingen als ''... ik doe het al 20 jaar, gaat goed hoor" en "Ik hou dit al ruim 2 decennia aan en nog nooit zichtbare aanwijzingen gezien van tekorten of overdosering..." niet steekhoudend zijn. Is het niet handiger om dit soort opmerkingen betreffende belangrijke zaken als voeding dan zelf ook niet te maken?

Op zich ben ik het eens met het feit dat een gezond ogend uiterlijk van een schildpad doorgaans niet steekhoudend is. Ook ben ik het eens met MeTaLerke dat (wetenschappelijk) onderzoek dan weer wél steekhoudend is...
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #22 Gepost op: 31 Augustus 2010, 00:03:10 »

Citaat
Beetje apart dat je waarschuwt voor teveel Calcium en dan van D3 in vitamine/mineralen weer zegt dat niet of nihiel voorkomt terwijl overal gewaarschuwd wordt voor D3 overdosering in reptielen wereld en dat het daarom beter is UV lampen te gebruiken of schildpad de kans geven buiten van de zon te laten genieten.

Beide dienen in zeer overtollige doseringen aangeboden te moeten worden aan een gezond dier met de juiste voeding wil deze een overdosering krijgen hiervan.
Er werd gedacht vroeger hoe meer hoe beter dit is allang niet meer zo.
vitamine D dosering is lang een onderwerp geweest waar duidelijkheden uit bleven. Een ding is wel duidelijk. Een dier wat blootgesteld wordt aan UV licht vitamine D supletie daarbij krijgt en voeding krijgt waar veel viatmine d in voorkomt heeft hogere kans op een over dosring dan een dier welke voedsel krijgt wat deze behoort te krijgen in combinatie met een UV spot of vitamine supletie waar vitamine d in zit.
Dieren die vitamine  supletie krijgen waar vitamine D in zit en daarbij vitamine D supletie extra kregen lieten geen verhoging zien van het serum gehalte vitamine D. Dit si wetenschappelijk bewezen bij sulacat's en Gopherus.

je vast houden aan methodes die werken is prima maar open staan voor nieuwe ontwikkelingen en inzichten zou ook geen kwaad kunnen.

De rest  van je antwoord kan ik niet helaas goed volgen, dus sla ik even over anders krijgen we nog meer onduidelijkheden.

Voor mij geen onduidelijkheden in de tekst van Martijn hoor. Ik zie weer eens een verband; lastig 'open' te staan voor nieuwe ontwikkelingen vanuit de (medische) wetenschap als het taalgebruik en zinsopbouw die bij die ontwikkelingen hoort al niet goed gevolgd kan worden lijkt mij

 uitroep ! uitroep ! [Moderator note] je bericht is aangepast dat je niet langer als MOI hier bent ingelogd maar nu als Sulcatatata, betekend niet dat je weer opnieuw op de oude voet verder kan gaan
« Laatste verandering: 31 Augustus 2010, 09:30:39 door Hansm » Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #23 Gepost op: 31 Augustus 2010, 00:26:15 »

Als overdosering schadelijk is, is er dan verschil tussen land- en waterschildpadden wat het schadelijk effect betreft?

Nee er is geen verschil in schadelijk effect tussen water en landschildpad bij beide is bv overdoseing D3 zelfde verschijnselen o.a niervalen.
Echter is het wel van toepassing/kans op overdosering bij waterschildpadden gezien het voer (dierlijk) en als daarbij vitamine D supletie in watvoor vorm dan ook wordt gegeven in combinatie met eventuele blootstelling aan UV
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #24 Gepost op: 31 Augustus 2010, 00:27:31 »

Nee in 20 jaar geen overdosering calcium gezien bij reptielen (ondanks me oliebollen methode), als het effect afhangt van welke reptiel dan zou ik graag van de schildpad weten.
Dus ja ik hoor het in iedergeval graag groentjes lachen
De rest  van je antwoord kan ik niet helaas goed volgen, dus sla ik even over anders krijgen we nog meer onduidelijkheden.

Hier wordt later vervolg op gegeven wat de gevolgen zijn van overdosering calcium of de uitlokkende factoren ervan.
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #25 Gepost op: 31 Augustus 2010, 00:59:37 »

Ik vind dat gebruik van UVB voor discussie vatbaar is, naar mijn mening/ervaring is lichtintensiteit bvb veel belangrijker.
Daarnaast gaat het vaak nogal de hypocriete toer op, het aantal UVB lampen die ik al gezien heb bij ervaren rotten zijn al even zeldzaam als een zwangere maagd, ook soms bij die die UVB adviseren online....  afvragend
Dierentuinen zijn vaak niet anders, Iguana bvb gebruikt geen UV licht voor schildpadden, net als de zoo van Antwerpen & Blijdorp, daar zie je bij zonneminnende soorten zelfs gewone phillips spotjes :



Uiteraard dient dan voldoende aandacht te worden besteed aan de samenstelling van de voeding, zelf vind ik geen enkele aanwijzing dat gebruik van kunstmatig UVB licht voordelen oplevert, anders had elk terrarium er één, zonder twijfel...
Van de aantal ervaren en gerenomeerde houders/kwekers heb ik niet begrepen/gezien dat er een UV lamp gebruikt werd.
Werken met vitamine/mineralen preperaten en vitamine D druppels door het drinkwater.
Hier zie ik ook aanzielijke gedrags/activiteits verandering bij bepaalde soorten als ik een UV lamp gebruik of een gewone spot.
Per soort zal het gebruik van UV misschien ook wel een gunstig of juist ongunstig effect hebben.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 31 Augustus 2010, 19:30:27 »

Overdosering van vitamine D welke in vitamine/mineralen preperaten zitten schijnen volgens literatuur niet/nihiel voor te komen.
In combinatie met een teveel aan Calcium toediening is D - Hypervitaminose waarschijnlijker, dit leidt tot opbouw van Calcium in de botten en organen.

Maar ook via de voeding kan een overdosis D3 ontstaan,

Autopsie verslag van een Kolenbrander die jarenlang kattenvoer toegediend kreeg :

Starke verkalkungen von eileiter, magen und darmwand und blase sowie von herz und nierengefaben infolge des hohen  Vitamin D3 Gehalts in Katzennahrung.
Sterke Calcificatie van de eileiders, maag-en darmwand en de blaas, evenals hart en nierfalen, het gevolg van de hoge concentraties Vitamine D3 in kattenvoer.
Bron: Ernahrung von landschildkroten.

Toevoeging van extra Calcium aan de voeding is best niet veel hoger dan 100mg/per week/ per kg dier, dit is enkel de opneembare Calcium uit het preparaat .
Periodiek grotere behoefte/hoeveelheid moet het dier zelf bepalen (sepia, grit ter beschikking stellen)
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #27 Gepost op: 1 September 2010, 00:31:03 »

De gevallen van hypervitaminose D die beschreven staan is bij navraag naar dieet veelal enkele verkeerd dierlijk dieet aan soorten die dit niet of nauwelijks horen te krijgen of bij soorten die dit wel mogen krijgen maar zonder afwisseling ervan, in combinatie met extra toevoeging van vitamine d.

Als een schildpad juiste dieet krijgt met afwisseling ervan met vitamine preparaat erbij waar onder andere vitamine d in zit zijn er nog geen gevallen bekend van hypervitaminose volgens literatuur. Extra toevoeging van vitamine d druppels bij het laatste voorbeeld gaf geen extra vitamine d gehalte aan.
Gewone gedoseerde suppletie van goede samenstelling in combinatie met goed afgewisseld dieet zal tot zover geen problemen veroorzaken is het vermoedden.

Het risico is verkalking van weke delen van het dier bij hypervitaminose en calcium suppletie.
Maar om voorbeeld van jouw te nemen zal dit jaren geduurd hebben en het dier waarschijnlijk voor de verzorger gezond eruit hebben gezien.......
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #28 Gepost op: 1 September 2010, 10:51:40 »

Wat heeft teveel calcium voor een effect op een schildpad/reptiel
en hoeveel moet dit wel niet zijn (zou absurte hoeveelheid moeten gebruiken ) wil je overdoseren bij een schildpad/reptiel, voeding bepoederen met calcium preperaat als oliebol doe ik al 20 jaar, gaat goed hoor.
bij mij weten wordt overtollig calcium gewoon met mest uit lichaam verwijdert

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,7514.0.html
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #29 Gepost op: 1 September 2010, 11:05:23 »

Uraten is iets heel anders, heeft weinig met calcium/calcium overdoseren te maken.

Uraten het witte gedeelte van de ontlasting van vogels en reptielen bestaat uit vrijwel zuiver urinezuur.
« Laatste verandering: 1 September 2010, 11:34:38 door Hansm » Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 6 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
30 September 2024, 19:27:51

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1140
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 952
Totaal: 952
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.065 seconden met 25 queries.