Ik weet enkel dat hier nog heel weinig over bekend is over het al dan niet overdoseren van D3.
Er zijn hieromtrent al studies verricht en wetenschappelijk gepubliceerd...
Over de dosering van Vit A & Vit D3 :
Vertrekkende van het bekende supplement "Reptivite" van Zoo-Med bvb,
Dit bevat per 100g 22.000 IE Vit.A en 2.300 IE Vit.D3 , hiervan mag je 4,5g per week per kg schildpad verstrekken aldus C. Dennert, dit dekt de behoefte aan VitA & D3
Zelf gebruik ik het supplement VitaMineral, gelijkaardig want ook bij dit supplement ligt de verhouding Vit.A - Vit.D3 in de buurt van de aanbevolen verhouding 10/1
Per kg bevat dit supplement 200.000 IE Vit.A en 25.000 IE Vit D3 , ook hiervan ligt de te verstrekken hoeveelheid in de buurt van 4,5g/kg dier/week
Andere bestanddelen zijn 33,6g Calcium/100g en 4,1g fosfor/100g.
Nu is mijn stelling : 5 x per week 1% van de voeding bestaande uit de aanvulling van VitaMineral, 1kg schildpad eet namelijk ongeveer 450g op 5 dagen tijd hier, de resterende dagen van de week word dus niks toegevoegd, tenzij rond de kweekperiode extra Calciumlactaat in de vorm van Calci-Lux.
De verstrekte hoeveelheid is dus ongeveer 4,5g/kg dier/week, ook bij dieren die van kunstmatig UVB licht genieten word zo'n 4,5g / kg dier/week toegediend omdat VitA , Vit E, Vit K3, Vit B1, Vit B2, Vit B6, Vit B12 & Vit B3 nu eenmaal niet word aangemaakt door UVB straling, maar toch onvoldoende aanwezig is in gecultiveerde voeding (winter)
Deze hoeveelheid ligt nog hƩƩl ver af van een mogelijke D3 overdosering en levert geen gevaar op.
Buiten gehuisveste dieren die van rijkere onkruiden genieten krijgen slechts 1x per week een supplement toegediend (2% van de maaltijd) ook dit is volgens de richtlijnen en vangt het gemiddelde verschil op van hier aanwezige onkruiden en vegetatie uit de herkomstgebieden (grond bvb veel rijker aan Calcium)
Ik hou dit al ruim 2 decennia aan en nooit heb ik zichtbare aanwijzingen gezien van tekorten of overdosering wbt supplementen.