hallo,
zoals jullie waarschijnlijk wel weten heb ik 2 I. elongata nakweek van Kurt. moet ik deze nu laten registreren of hoe zit dat? ik snap er namelijk nog niet zo veel van hoe dat zit
xx
Omdat het een Aziatische soort is, en in de toekomst zeldzaam dreigt te worden zou ik ze aanmelden bij het stamboek.
Vroeger werd er met het stamboek niet veel gedaan, dit is nu wel anders sinds Henk Zwartepoorte en Wim Fonteyne er hun schouders hebben ondergezet.
Het registreren in het stamboek is gratis, dit kan via pc op deze website:
www.studbooks.org Gegevens van de ouderdieren kan je steeds bij mij opvragen.
Maar ik moet nog nagaan welke van de ouderdieren wel en welke niet in het stamboek staan.
Van zodra ik dit weet zal ik sowiezo de mensen die nakweek van mijn dieren hebben contacteren met de vraag of ze hun dieren laten opnemen in het stamboek (registratie in het stamboek is steeds gratis)
Ikzelf raad het in elk geval aan, de dieren verdwijnen in snel tempo op de voedselmarkten in Azie .
Bij Indotestudo forstenii is de toestand nog veel slechter, de dieren leven op het eiland Sulawesi (en enkele kleine omliggende eilandjes), dit is in handen van rebellen waardoor onderzoek ernaar bijna onmogelijk is, heb ik me laten wijsmaken.
Sommige bronnen schatten het aantal dieren in het wild of slechts een 700tal.
Toch zijn ze soms nog te vinden in de handel (wildvangdieren), met name in Duitsland.
Er word aangeraden de dieren op te kopen ter aanvulling van bestaande kweekgroepen, of om nieuwe groepjes samen te stellen, en aan te melden in het stamboek.
Daar was ik aanvankelijk niet voor te vinden, maar omdat de stamboekhouder (Rein Wiarda) zegt dat het over enkele jaren wellicht de laatste zullen zijn, ben ik geneigd hem hierin te volgen, en het idd wel raadzaam is de dieren op te kopen(mits de nodige ervaring) MET ALS DOEL ERUIT TE KWEKEN en te laten registreren in het stamboek