SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 4 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Griekse Landschildpad/kolenbrander  (gelezen 19073 keer)
Stezsh
Geochelone elegans
*

Netherlands Netherlands

« Gepost op: 14 Augustus 2010, 01:32:56 »

Beste forum,

Ik ben een jongen van 19 jaar die zijn hele leven al een passie heeft een landschilpadje in mijn bezit te hebben. Dit heb ik terecht lang niet gedaan i.v.m. de verantwoordelijkheden die het brengt. Sinds mijn 18e verjaardag ben ik met de serieuze overweging bezig (dus eigenlijk het plan proberen uit te voeren) omdat ik van mening ben dat ik de verantwoordelijkheid nu zou aankunnen. Ik heb erg veel informatie op internet gelezen en een boekje aangeschaft en gelezen. Uiteindelijk ben ik nu aan het kijken naar een Griekse landschildpad of een Kolenbranderschildpad. Ondanks de vele nuttige informatie op internet zou ik graag de mening willen van ervaren houders, omdat je toch nog vaak leest over verdeelde meningen op het internet.

Wat betreft de Griekse landschildpad:
Aangezien ik er rekening mee moet houden dat ik in de komende jaren op mijzelf ga wonen zal het geen goede optie voor mij zijn om het dier buiten te houden in de zomer. Ik heb uit sommige informatiebronnen vernomen dat het geen kwaad kan een Griekse landschildpad permanent (met de uitzondering op een zonnige middag) binnen te houden, terwijl ik een kweker aan de telefoon had die van mening was dat dit wel een noodzakelijkheid is. Wat is jullie mening?

Wat betreft de Kolenbrander schildpad:
Zou het voor mij een betere uitkomst zijn omdat die volgens alle informatie wel permanent binnengehouden kan worden, wat logisch is i.v.m. het tropisch klimaat waar de schildpad uit voorkomt. Wat mij echter tegenzit is dat deze soort een stuk groter word, en dus betekend dat dan een groter terrarium is verreist. Is het verantwoord om te beginnen met een terrarium vaan 100x50x50, of is een groter voormaat echt nodig (uitgaand van een niet-volwassen aankoop, bijvoorbeeld 1-2 jaar oud)?

Als allerlaatste wil ik ook vragen waar het voer het beste kan worden gekocht. Uit mijn informatiebronnen moet het bestrijdingsmiddel-vrij zijn, en zijn supermarkt groenten niet goed genoeg op de lange termijn. En wat is een goede plaats om Calcium-poeder aan te schaffen?

Natuurlijk heb ik het beste met de schildpad voor, en zal hem/haar ook de aandacht en verzorging geven die verdiend is. Ik wil graag zeker van mijn zaak zijn voordat ik begin.

Bij voorbaat allen veel dank,
Stephan
marion
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #1 Gepost op: 14 Augustus 2010, 08:36:39 »

Beste Stefan,

Super zoals jij je voor bereid. Ik zal alleen even antwoorden op het voedsel.
De soort kan beter beantwoord worden door mensen die deze soorten hebben.

Ik geef zeker in de winter ook het supermarktvoedsel, niets mis mee. Maar dan wel afwisselen met andijvie, witlof, tauge, paprika, paksoi enz enz. Maar in de zomer kun je veel onkruiden plukken en is dit beter/goedkoper.
Je kunt dit voedsel vezelrijker maken door er equifit over heen te strooien of agrobs/heucobs.

Het calciumpoeder haal ik bij www.reptielenlampen.nl omdat ze daar de zuivere soort hebben.
Maar je kan ook bij elke reptielenwinkel terecht of op de beurzen die door nederland gehouden worden.
Eind augustus weer in Tilburg. Mocht je in de buurt wonen van tilburg, ik heb heel veel equifit.
Daar kan je een zak van komen halen hoor.

Ik heb persoonlijk een een goede UVb lamp hangen omdat mijn dieren binnen gehuisvest zijn.
Ga je voor grieken is dit niet nodig, ik neem aan voor de carbonaria wel.
turtle lover
Dipsochelys dussumieri

Belgium Belgium

« Antwoord #2 Gepost op: 14 Augustus 2010, 08:42:17 »

carbonaria kunnen in het terarium dat je opgeeft prima leven de 1e 2 jaar. Zogroot worden ze nu ook weer niet 30cm is al groot. Als je wil ik heb nog jongen tekoop ervan.

Grieken binnen houden zou ik toch ook niet doen. Dat gaat ja. Maar ze zijn 10x beter af buiten + hebben winterslaap nodig.

Calcium kan je in elke apotheek of boerenbond kopen.

Voedsel gewoon alles wat je koopt goed wassen en als je een tuintje hebt al het onkruid die er groeit geven. Dat is gratis en nog 10x beter voor het dier.
fred gaal
Algemene moderator

« Antwoord #3 Gepost op: 14 Augustus 2010, 08:42:44 »

Wat Grieken betreft zul je de mening van anderen moeten krijgen omdat ik die ervaring mis.
Als je met een jonge kolenbrander begint (nakweek 2010) zul je de eerste jaren met een bak van een meter vooruit kunnen.
Later zul je minimaal aan een bak van 2x0.80 m moeten denken.
Als beginner schildpad is de Kolenbrander in mijn ogen de beste keuze, hij is sterk en niet snel ziek, verder erg aktief en natuurlijk gewoon mooi om te zien.

Als voeding gebruik je het beste onkruiden, je vindt een grote lijst hier op het forum.
Zelf haal ik het meeste bij een bio winkel die krijgen het van een boer die het buiten teeld.
theo
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

lid adviesraad st. Herpetofauna

« Antwoord #4 Gepost op: 14 Augustus 2010, 10:27:07 »

Grieken binnen houden zou ik toch ook niet doen. Dat gaat ja. Maar ze zijn 10x beter af buiten

Vraag me af waarom een Griek buiten 10X beter zit dan binnen?

En waarom dat niet het geval is bij andere soorten.

Als een Griek naar buiten kan is dat uiteraard schitterend maar men kan ze ook heel goed houden in een terrarium binnenshuis, voor op gesteld dat het terrarium voldoet aan alle eisen.

Overigens als buitenhuisvesting het beste is waarom leeft de Griek dan nog niet van nature in Nederland en Belgiƫ?

Het enigste wat meer werk verlangt bij binnenhuisvesting is de voorbereidingen voor de winterslaap, deze zijn zelfs hier op het forum te vinden en lijken me ook niet zo'n probleem.

Daarbij komt dat de kolenbrander van oorsprong uit de regenwouden komt en men dus met een hoge relatieve vochtigheid zit in het terrarium, vind de kolenbrander dan ook niet echt een schildpad voor iemand die net begint.
Arnaud
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

Ik

« Antwoord #5 Gepost op: 14 Augustus 2010, 10:58:13 »

Omdat dit 1 van de weinige soorten is die in ons klimaat voorjaar en zomer buiten gehouden kan.
Als de mogelijkheid tot buitenhuisvesting er is dan zou ik dat zeker doen.

Iedere schildpad is beter af bij huisvesting in een buitenverblijf. Maar ons klimaat laat dat simpelweg niet toe.
Dus bij een tropische soort dien je een ruim binnenverblijf te realiseren....

Als een Griek naar buiten kan is dat uiteraard schitterend maar men kan ze ook heel goed houden in een terrarium binnenshuis, voor op gesteld dat het terrarium voldoet aan alle eisen.

Rekening houdend met de activiteit van een griek en de beoogde eindgrootte/gewicht (een vrouwelijke boettgeri kan zeker 25 cm, 3kg bereiken) is binnenhuisvesting op lange termijn onvoldoende.
Vergis je niet welke huisvestingseisen er zijn voor een dier van dat formaat.

Overigens als buitenhuisvesting het beste is waarom leeft de Griek dan nog niet van nature in Nederland en Belgiƫ?

Die vraag kan je zelf ook wel beantwoorden denk ik zo. Questie van klimaat en geologie en geografie.
In ons klimaat is naast een buitenverblijf ook een verwarmd verblijf nodig in de vorm van een schuur/kas etc...er zijn voorbeelden genoeg te vinden hier op het forum.

Het enigste wat meer werk verlangt bij binnenhuisvesting is de voorbereidingen voor de winterslaap, deze zijn zelfs hier op het forum te vinden en lijken me ook niet zo'n probleem.

Niet meer of minder dan bij het buitenshuis houden van deze soorten.

Daarbij komt dat de kolenbrander van oorsprong uit de regenwouden komt en men dus met een hoge relatieve vochtigheid zit in het terrarium, vind de kolenbrander dan ook niet echt een schildpad voor iemand die net begint.
« Laatste verandering: 14 Augustus 2010, 11:12:54 door Arnaud » Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
fred gaal
Algemene moderator

« Antwoord #6 Gepost op: 14 Augustus 2010, 11:00:00 »

Grieken binnen houden zou ik toch ook niet doen. Dat gaat ja. Maar ze zijn 10x beter af buiten

Een Kolenbrander heeft een droog en een nat seizoen en kan in de winter zeker toe met een lager LV,
en in de zomer is een hogere LV niet zo moeilijk.
Een Griek die in winterslaap gaat lijkt mij moeilijker.
Arnaud
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

Ik

« Antwoord #7 Gepost op: 14 Augustus 2010, 11:16:45 »

Kolenbranders worden groot. En de discussie over wel of niet een beginnersdier zijn is al velen malen gevoerd.
Ik ga af op de ervaring van Fred. Per slot van rekeining is hij ervaringsdeskundig op het houden van carbonaria.

Afsluitend........het houden van schildpadden en zeker het beginnen eraan verplicht mensen tot lange termijn denken.
Het is altijd leuk die jonge dieren, best te doen de eerste jaren.......maar een volwassen schildpad heeft echt ruimte nodig.

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
theo
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #8 Gepost op: 14 Augustus 2010, 11:56:21 »

Omdat dit 1 van de weinige soorten is die in ons klimaat voorjaar en zomer buiten gehouden kan.
Als de mogelijkheid tot buitenhuisvesting er is dan zou ik dat zeker doen.

Daar draait mijn opmerking niet om, het draait om de opmerking dat de buitenhuisvesting 10X beter is dan binnen.

Daar draait ook mijn hele posting om, de stelling van naar buiten als de weersgesteldheid het toe laat en er ruimte voor is klopt maar 10X beer dan binnen betwijfel ik ten zeerste.

Iedere schildpad is beter af bij huisvesting in een buitenverblijf. Maar ons klimaat laat dat simpelweg niet toe.
Dus bij een tropische soort dien je een ruim binnenverblijf te realiseren....

Rekening houdend met de activiteit van een griek en de beoogde eindgrootte/gewicht (een vrouwelijke boettgeri kan zeker 25 cm, 3kg bereiken) is binnenhuisvesting op lange termijn onvoldoende.
Vergis je niet welke huisvestingseisen er zijn voor een dier van dat formaat.[/quote]

Gaat deze zelfde stelling niet op voor een kolenbrander die  groter wordt?

Citaat

Die vraag kan je zelf ook wel beantwoorden denk ik zo. Questie van klimaat en geologie en geografie.
In ons klimaat is naast een buitenverblijf ook een verwarmd verblijf nodig in de vorm van een schuur/kas etc...er zijn voorbeelden genoeg te vinden hier op het forum.

Dus moet er toch een vorm van binnenhuisvesting gerealiseerd worden om het dier buiten te kunnen laten overleven.

Citaat

Niet meer of minder dan bij het buitenshuis houden van deze soorten.

Een Kolenbrander heeft een droog en een nat seizoen en kan in de winter zeker toe met een lager LV,
en in de zomer is een hogere LV niet zo moeilijk.
Een Griek die in winterslaap gaat lijkt mij moeilijker.

Waarom wordt er altijd zo'n ophef gemaakt omtrent de winterslaap?

Er zijn mensen die in het geheel niets doen en zelfs de nakweek buiten laten overwinteren zonder uitval.

Het op peil houden van een goede LV. in de wintermaanden lijkt mij juist een groter probleem en dan niet zozeer in het terrarium maar de omgeving.

fred gaal
Algemene moderator

« Antwoord #9 Gepost op: 14 Augustus 2010, 12:17:26 »

Theo, Ik zeg net dat een Kolenbrander volwassen juist in de winter met een lage LV toe kan, dat lijkt me niet moeilijk te realiseren.Het droge seizoen is in een groot deel van hun habitat vrij extreem wat droogte
betref.
Arnaud
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

Ik

« Antwoord #10 Gepost op: 14 Augustus 2010, 13:10:33 »

Daar draait mijn opmerking niet om, het draait om de opmerking dat de buitenhuisvesting 10X beter is dan binnen.

Daar draait ook mijn hele posting om, de stelling van naar buiten als de weersgesteldheid het toe laat en er ruimte voor is klopt maar 10X beer dan binnen betwijfel ik ten zeerste.

Het is ook beter. Ik ervaar dat zelf. Mijn dieren zijn er conditioneel beter aan toe nu ze permanent buiten gehuisvest zijn.

Wat mij betreft horen schilpadden, ongeacht de soort, niet thuis in een terrarium.

Een terrarium is iets anders dan een kamer, schuur of kas omgebouwd tot ruim en effectief schildpaddenverblijf.

Nogmaals het houden van schildpadden of het beginneen eraan vereisen en lange termijn denken.

Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #11 Gepost op: 14 Augustus 2010, 13:26:24 »

Theo zei:

Citaat
.....maar 10X beer dan binnen betwijfel ik ten zeerste....

Buiten heb je natuurlijke UV straling van de zon... denk dat we mogen concluderen dat geen enkele PowerSun o.i.d. daar tegenop kan.
Door natuurlijke UV straling zien reptielen andere kleuren dan wij mensen. Hierdoor kunnen ze mogelijk beter soortgenoten herkennen, eetbare vegetatie beter onderscheiden, etc etc... Kan me indenken dat het natuurlijke UV licht dus op diverse manieren een betere invloed op de dieren heeft dan kunstmatig UV licht.

Buiten is er een "natuurlijker" schommeling tussen dag- / nachttemperaturen. Kan me levendig indenken dat deze schommeling een positieve uitwerking heeft op de algehele weerstand van de dieren, t.o.v. een binnenhuisvesting waar het 's nachts nagenoeg niet afkoelt (bekeken vanuit de koelste zijde van het verblijf).

Buiten is er een veel "natuurlijker" en "geleidelijker" verandering waarneembaar voor de dieren v.w.b. dag(licht)lengte.
De dieren worden hormonaal dus veel rustiger, geleidelijker en natuurlijker voorbereid op een aankomende koude periode / winterslaap...

Hierboven dan slechts enkele argumenten, waardoor ook ik van mening ben dat buitenhuisvesting 100% ( 10 x ) beter is dan binnen...
Wellicht ben je pas overtuigd als er ook minimaal 10 argumenten worden aangevoerd ?  knipoog

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
theo
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #12 Gepost op: 14 Augustus 2010, 14:22:44 »

Op elk voordeel dat je noemt kan ik ook een nadeel bedenken, denk maar op een groter gevaar voor besmetting met ziektes, groter gevaar voor een parasitaire besmetting en ga zo voort.
Arnaud
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

Ik

« Antwoord #13 Gepost op: 14 Augustus 2010, 14:59:42 »

Op elk voordeel dat je noemt kan ik ook een nadeel bedenken, denk maar op een groter gevaar voor besmetting met ziektes, groter gevaar voor een parasitaire besmetting en ga zo voort.

Onzin !!!
Een terrarium levert meer stress op dus grotere kans op ziekte en het elkaar besmetten. Hangt natuurlijk samen met het aantal dieren per m2.

Schildpadden hebben ook een natuurlijke weerstand. Die mischien wel beter werkt onder natuurlijke omstandigheden !!!
« Laatste verandering: 14 Augustus 2010, 15:11:30 door Arnaud » Gelogd

theo
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #14 Gepost op: 14 Augustus 2010, 17:47:45 »

Onzin !!!

Ja daarom moeten vogelachtige die in gevangenschap leven onder netten gehuisvest als de vogels trekken.

Daarom worden vogels, ratten, muizen, insecten geweerd uit dierverblijven.

Echt allemaal omdat er geen besmettingsgevaar is.

Als vaststaande feiten hier afgedaan worden als onzin is het voor mij gedaan.

Succes verder met het ontkennen van mogelijke gevaren.
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22 November 2024, 17:20:01

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1480
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online