Ik doelde eigenlijk voornamelijk op de hoogte van de dosering medicatie per inname.
Jouw dieren zijn wildvang en hebben een stressvolle periode achter de rug. Dat kan de flagellatenexplosie natuurlijk verklaren. Ik kan me voorstellen dat jouw dieren gedurende de kuur meer stress door het contact met mensen ervaren dan als zij nakweekdieren waren geweest.
Uiterlijke tekenen van stress waren niet aanwezig (al ben ik voorzichtig met zo'n stelling, meteen gaan eten bvb is voor mij geen teken dat er geen stress is bij een dier) , ze waren in elk geval allesbehalve schuw.
zie hier bvbDe vangstperiode was ook reeds geruime tijd achter de rug (dieren waren reeds 6 maanden op kadooriefarm verzorgt) , bovendien waren ze vlak na aankomst flagellatenvrij (mannetjes) en manifesteerde zich dit pas weken later, toch geloof ik dat dit tengevolge van stress kan zijn, de dieren hadden immers ook een vliegreis van 22 uur achter de rug. Aannemelijk dat ze ook in Hong Kong reeds behandeld waren gezien het negatieve eerste staal.
Zou dit als het ware bij kunnen dragen aan een 'continuerende explosie' van de overgebleven flagellaten na een periode van metronidazolinname?
Betwijfel ik, hoewel de besmetting vrij ernstig was (Hilde sprak van een massale hoeveelheid flagellaten en eveneens ciliaten) heb ik de ervaring met andere soorten dat ook bij deze een eerste sessie van drie dagen niet succesvol blijkt te zijn en toch moet herhaald worden na een maand. Een derde maand is wel niet altijd noodzakelijk.
Het lijkt me moeilijk dat zo exact in percentages uit te drukken. Volgens mij moet je dan nl. een goed monster maken (steeds dezelfde verhouding vocht-mest dat heel goed gemengd is) en vrij naukeurig flagellaten kunnen tellen onder de microscoop...
Ik snap het dat dit eerder een gissing moet zijn, het was de RA die zich zo uitdrukte.