Vraag ik me nog af, waarom zou je ook zelf geen nakweek kwijt kunnen raken en een dierenwinkel dezelfde dieren wel vraag ik me af ?
Daar zit juist het probleem, import van soorten waarvan de eieren weggegooid worden raken makkelijk weg in de winkel, dit is nu eenmaal zo...en zal je niet tegen gaan door eieren weg te gooien in elk geval, je mag nog zo lang op tafel kloppen, mensen zullen winkels blijven platlopen.
Wie zich profileert tegen wildvang moet deze optie (afstoot naar de handel) dus overwegen vind ik, uitzondering zijn natuurlijk afstammelingen van stamboekdieren in het kader van traceerbaarheid.
Je weet ook niet waar je nakweek terechtkomt en er dus een kans is dat het bij een impulsliefhebber komt.
Dat is iets waar ik persoonlijk nog de meeste moeite mee zou hebben
.....
Klinkt mooi en is ook mijn wens dat nakweek goed terecht komt, maar dit weet je zo goed als nooit zeker (spreek hier uit ervaring)
Je moet de koper al persoonlijk kennen en er langs geweest zijn wil je vrij grote zekerheid, en dan nog....als je weet dat na 5 jaar slechts 10 % zijn dieren nog in bezit geeft.
Als je eieren weggooid om die reden krijgt de handel/wildvangst vrij spel vrees ik....
Ideale zou zijn dat winkels met overdrachten van de kweker zelf gaan werken, waar de koper dan terecht kan w.b.t de nazorg.
De omstandigheden zijn lang niet in elke winkel even slecht, als tijdelijk onderkomen voldoen de terraria in veel winkels wel. Ook hier zit nakweek relatief kort op mekaar tot de groep word uitgedund doordat dieren naar een nieuwe locatie gaan.
Vorig jaar hebben we samen met een viertal collega's een lading import sulcata's vervangen van 3 gros (+ 400dieren) waar met vrij grote zekerheid wildvang tussen zat, ondanks het verbod hierop.
Nadeel is dat je dan nog minder zekerheid hebt of de dieren wel goed terecht komen, maar heb je bij particuliere verkoop ook lang niet altijd.
Bij zeldzame soorten met lagere voortplantingssnelheid heb je dit 'probleem' misschien iets minder, hoewel ook hoger aangeschrevene er vaak de brui aan geven en hun dieren verhuizen naar een onzekere locatie....
Je kan aan de alarmbel trekken zolang je wilt, handel in schildpadden zal er altijd zijn, vervangen door nakweek is de enige haalbare oplossing momenteel, een mogelijkheid die we liever niet zien maar er zit weinig anders op.
Tuurlijk zie ik niet graag eigen nakweek van mijn dieren slecht terecht komen, maar ben realistisch genoeg om te beseffen dat er geen verschil is met een dier uit de handel die vaak van 'verdachte' afkomst is, integendeel...
Stopt men met kweken dan word ook de soortkennis niet breder...