Wow.... Wat een enorme groei... Lijkt me ook niet echt goed.
Daarentegen... de literatuur ( Holger Vetter ) schrijft dat vastendagen voor T. h. boettgeri in de actieve periode onnatuurlijk zijn.
De voedingswaarde van het voedsel varieert gedurende de actieve periode van de dieren(vers en eiwitrijk in de lente, droog en bijna uitsluitend ruwe vezels in de zomer, vers en eiwitrijk door de herfstbuien), maar buiten dat is er áltijd voedsel voorradig en zijn de dieren dus ook altijd in de gelegenheid om te eten.
Ipv de dieren bewust te laten vasten lijkt het me dus wat diervriendelijker om (in geval van een dergelijke explosieve groei) wat kariger voer te verstrekken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan fijngeknipt hooi / gedroogd gras / verlepte gedroogde onkruiden / pure agrobs.
Krijg de indruk dat het dier (soms 2x per dag) veel te veel eiwitrijk bladgroen krijgt... De foto's zijn het bewijs me dunkt.
Voor de vergelijking.
Ik heb er zelf 2 van augustus 2008.
Beide dieren wogen bij aanschaf in december 2008 een mooi gewicht van 25 gram bij 48 mm schildlengte.
Op 18 januari 2010 wogen ze resp. 80 en 150 gram, waarbij volgens diverse kenners het kleinste dier op een "gemiddeld" gewicht zit voor een dier van 16 maanden oud. 55 gram erbij in 16 maanden dus.
De grote is dus een flinke met een groeispurt.
Louloudi is in slechts 10 maanden tijd reeds 160 gram aangekomen... Het dier is nog niet eens 1 jaar oud
Is dit ook een groeispurt te noemen? Of zit het "probleem" hem in een te royaal voedselaanbod.
Moet wel eerlijk opmerken dat het diertje niet bobbelig oogt gelukkig.
Vwb de witte naden... UV / zon-licht speelde ook een rol mbt pigmentvorming? Krijgt het dier voldoende UV licht?