van de week een discussie aangegaan met enkele schildpaddenhouders , waar ik vermelde dat we bepaalde percenten van in het wild niet kunnen nabootsen van vitaminnen vezels enz .
die mensen zeiden dat dit zever is , wij kunnen aan onze dieren gemakkelijk dezelfde waarden geven dan in het wild en zelfs veel beter en meer .
Met vitaminen/calciumpreparaten als vita-mineral, carmix, sporavit, calciumlactaat enz is dit idd makkelijk aan te vullen, zover ik weet is dit hier nooit gezegd?Als de voeding niet genoeg gevarieerd en uitgebalanceerd is kan dit echter nooit worden rechtgezet met supplementen.
Kwa vezels ligt het een stuk moeilijker, het vezelgehalte van de voeding Testudo's bvb ligt rond de 20 a 30% in de vrije natuur,voor sulcata's en pardalissen zelfs nog hoger... je kan dit enkel bereiken met onkruiden, of door groenten aan te vullen met hooipellets.Dan nog bereik je de natuurlijke waarden niet, maar hoeft zoals trouwens gezegd ook niet, je kan dit enkel proberen te benaderen, in de praktijk blijkt dat dit volstaat.
wantmijn reizen dat de dieren veelal hetzelfde eten schildpadden eten veelal dezelfde voedsel en niet zo gevarieerd en dit heb ik ook al opgemerkt op .
Aan korte reisverslagen besteed ik niet veel aandacht, je krijgt ook te maken met floravervalsing, meestal dring je niet tot het echte leefgebied door, een korenveld is niet het natuurlijke habitat.
Dat de voeding niet gevarieerd zou zijn klopt in geen geval, in de mest van Testudo's worden restanten van niet minder dan 57 soorten kruiden aangetroffen, ook nog eens seizoensafhankelijk...
andijvie , chinese kool , enz enz enz dat wij geven aan onze dieren zullen wilde dieren nooit tegenkomen in het wild , alook alle vitaminnen dat we erover strooien , ze durven wel eens van kadavers eten alsook beenderen (wat enigzins mogelijk is )
Juist omdat ze ontoereikende voeding als andijvie en chinese kool (te vezelarm en vitaminen/mineralenarm) nooit zullen tegenkomen dient dit worden aangevuld...
Ik beschik over bronnen die melden dat het vitaminengehalte van groenten en fruit 50 tot 75% is afgenomen de laatste 20jaar, een laagstamappel bvb bevat maar 22% van de vitaminen van een appel uit een oude boomgaard...ook toevoeging van dierlijke eiwitten kwam reeds meermaals onder de aandacht, voor veel soorten niet echt noodzakelijk, calcium bvb kan beenderen vervangen, soorten als carbonaria, elongata....hebben dan weer meer nood aan dierlijk eiwit, hier word om de 6 weken dierlijk eiwit verschaft onder de vorm van nestmuizen-ratjes, krekels, miereneieren...
de vraag werd daar gesteld ; wat gebeurt er met onze dieren als je die in het wild zou zetten ?
veelal antwoorden ze 80 % van de gevallen zouden ze sterven .
Wat heeft dit met voeding te maken? Ligt eerder aan een verminderde weerstand....