Gisteren viel mijn mond open van verbazing en kon ik even niets meer uitbrengen... Ik zag een interessant iets gebeuren in mijn bak met daarin een geelwang+geelbuikje. Ze zijn nu ongeveer 7 maanden oud, laatste keer dat ik ze heb gemeten rond de 5 en 6 cm. De ene zwom heel voorzichtig naar de ander toe, hierbij keken ze elkaar toch wel een beetje apart aan, dacht even dat ze gingen zoenen
.
Anyway, toen ze dichtbij elkaar waren werd het, voor zover ik hiermee bekend ben, paringsritueeltje uitgevoerd. Het tegenover elkaar wapperen van de voorpootjes. Dit deden ze tweemaal.
Is dit "normaal" voor jonge schildpadjes? Persoonlijk dacht ik altijd dat alleen het mannetje of het vrouwtje dit zou doen om de ander te verleiden maar ze wapperden allebei met hun pootjes (het is natuurlijk nog niet te zien wat ze zijn). Doen beide geslachten dit? Kan dit op iets duiden?
Vond het er zelf echt super tof uitzien, heel verwondelijk om dit soort rituelen van dichtbij te mogen bekijken bij je eigen dieren, helemaal voor het eerst. Wist echt even niet meer waar ik het zoeken moest, in de possitieve zin dan he
!
Heb rond gekeken op het forum maar kon dit even zo snel niet vinden. Kan iemand hier iets over vertellen?