Ah, gelukkig.
Dan is het goed.
Uiteraard ben ik nooit bij jou thuis en kan ik niet zien hoe je doorgaans met het diertje omgaat.
Derhalve reageer ik puur op hetgeen je hier plaatst; no offence dus hè
Het zal een enorm geruststelling zijn dat je het diertje al hebt zien eten. Weet nog dat ik dat ook een bijzonder prettige aanblik vond toen ik ze nèt had.
Zou je als laatste tip nog het volgende willen meegeven.
De bak laat behoorlijke open "zwem-stukken" zien, ideaal voor soorten zoals roodwangen / geelbuiken / zaagruggen.
Voor een soort als die jij hebt is dicht juist weer minder ideaal.
Het creeërt flinke onbeschutte plekken waar je Sternotherus zich niet prettig zal voelen. Hij zal op die plekken vol in de kijker zitten, als donkerkleurig sierraad op een haast steriel witte ondergrond. Tevens zit hij daar vol in het licht, terwijl deze soorten ook de voorkeur geven aan indirect licht (tenzij ze zelfstandig besluiten te gaan zonnen).
Best zet je het (gehele
) aquarium zo vol mogelijk met planten; zowel onderwater als drijfplantjes.
Je zult zien dat als het gehele aquariumoppervlakte min of meer beplant is, dat je diertje ook veel meer door de bak gaat wandelen.
Ohja,
Iedere keer terugzetten op de steen (zodat ie weet waar de zon-plek is) is niet nodig hoor; je hoeft het diertje niet "te leren" waar ie moet wezen.
Als het diertje ademt, heeft ie zijn neus / kop boven water. Op al die momenten voelt / ziet ie waar de warmte vandaan komt.
Mocht ie behoefte hebben, dan zoekt ie zelf instinctief die plek op om zoveel mogelijk warmte te gaan absorberen.