Hopelijk gebeurt het natuurlijk niet maar wat als de grote iets wil gaan doen met de kleine man?
Hoe ga je dat oplossen?
Wat zijn de ervaringen met andere sulcata houders met grotere groepen zoals deze?
Grote voordeel is dat het dier een stuk kleiner is, een gat naar de aanpalende hal waar de grote man niet doorkan biedt dan een "vluchtroute"
Als het dier niet continue belaagd word kan dit een oplossing zijn...
Er zijn diverse groepen bekend waarin meerdere mannetjes geintroduceerd werden, Zoo Antwerpen en Iguana bvb...de groep van 9 dieren bevat daar ook 3 mannetjes.
Bij veel particulieren lukt het ook, maar er zijn ook situatie's bekend waar het in geen geval lukt, het gevaar op stress loert altijd om de hoek, goed observeren dus en afwachten
Erg mooi om de groep zo samen te zien.
Het was inderdaad te verwachten dat het er heftig aan toe zou gaan, zijn er geen 'gewonden' gevallen? Geen beschadigingen aan de schilden? Toen ik mijn grootste kreeg (natuurlijk nog klein in vergelijking met die van jou) werd ze gedurende een paar maanden (wel steeds minder vaak) vooral van achteren gebeukt (wat klinkt dat vunzig...
) door de kleinere vrouw die ik al had. De kleinere was op een gegeven moment kapot op de plek waar het schild en de nekhuid elkaar raken. Het bloedde niet echt, maar was duidelijk wel een langwerpige dunne soms wat vochtige wond.
Bij de nieuwe dieren zijn reeds kleine beschadigingen opgemerkt voor ze samengezet werden, zo geeft het grootste vrouwtje een beschadiging net boven het staartschild, daar is de hoornlaag weggesleten tot op het bot (gebied van zo'n 3 cm2) ook het carapax vertoont slijtageplaatsen door paringen, maar niks ernstigs....
Voordeel is dat het grote mannetje geen bijter is, heb ik hem tot nog toe op een enkele keer na niet zien doen, er zijn andere....
Maar ook het beuken mag niet onderschat worden....