Is een modderbadje in het buitenverblijf zoals ze ook in de natuur hebben een optie?
Alle schildpaddenverblijven liggen net naast een kleine vijver. De oude vortexton (wordt nu niet meer gebruikt) zit nog in het verblijf van de dipso's. Heb getwijfeld om deze op te vullen met grond om inderdaad een modderbad van te maken. Maar omdat de schildpadden hier vaak in het water defeaceren heb ik het echter opgevuld met keien omdat dit gemakkelijker proper te houden is. Met het luchtpompje van de vijver kan ik via het airliftsysteem elke dag eenvoudig een tiental liter water verversen. Ik zal er deze avond eens foto's van nemen.
Hebben je dieren ook aan de groeinaad zelf dat witte lijndje.
Witte groeinaden hebben ze hier enkel als ze zeer lang onder de warmtelamp zitten. Je ziet het een klein beetje op de laatste foto van pagina 2 van dit topic. Van zodra echter de luchtbevochtiger aanslaat of ze in de vochtige hoek kruipen zijn ze opnieuw compleet zwart.
Over het geslacht durf ik mij totaal nog niet uitspreken. Hoewel het ene dier sneller groeit dan het andere zie ik geen verschil. Het dier dat minder traag groeit is ook schuwer dan het ander, dus misschien dat hij vaker gestoord wordt tijdens het eten.
Momenteel houdt het hoge
gras waar ze inlopen de dauw nog redelijk lang vast en er is een grote badplaats voorzien waardoor ik hoop dat de groeinaden
van de dieren niet zo sterk uitdrogen overdag dat ze 's nachts niet opnieuw herbevochtigd kunnen worden.
Als de begroeiing maar ruim voldoende is blijft die zeker veel vocht vasthouden . Niet alleen de morgendauw op de bladeren maar ook de wortelkluit zorgen voor vochtverdamping . Zonder enige begroeiing zou het niet haalbaar zijn .
Daar hoop ik op. Zoals ik zei ligt het al naast een waterpartij, is er een grote badplaats en staat het nog vol lang gras. Hopelijk creƫert dit een soort microklimaat met heel wat plekken met een hoge LV