Wat wel interessant is, is het stuk van de verantwoordelijkheid m.b.t. het aantonen van de herkomst van B-dieren. Als de eigenaar van het dier een overdrachtsverklaring (van de vorige eigenaar naar hem) kan tonen, gaan ze naar de vorige eigenaar etc. etc.. De huidige eigenaar hoeft niet alle vorige overdrachtspapieren te hebben, onvoldoende bewijslast, dus dat is nooit voldoende. Hij/zij kan de herkomst (als hij niet zelf de kweker is) dus nooit zelf aantonen en moet er altijd op vertrouwen dat vorige eigenaren hun papieren in orde hadden. Op het moment dat één persoon in die keten géén overdrachtsbewijs heeft, heeft de huidige eigenaar een probleem; hij kan nooit formeel eigenaar worden van het dier en kan het dier ook niet meer verkopen en er niet meer mee kweken. Dit was van toepassing op de Pyxis. Zorgelijke gang van zaken; iedereen met A- of B-dieren loopt dan een risico! Of interpreteer ik e.e.a. verkeerd?
Als de soort van CITES B naar A verplaatst is en een CITES certificaat werd aangevraagd maar de oorsprong van het dier niet achterhaalt kan worden zal men
bewarend beslag leggen, dan kan je idd nooit formeel eigenaar zijn van het dier.
Problemen ontstaan dus vooral bij verstrengde wetgeving (van CITES B naar A)
Voor de nieuwe sulcata's bvb heb ik alle papieren, biedt een stuk meer zekerheid:
De papieren verbazen me, de vrouwtjes blijken dus wel degelijk nakweek (zijn ook niet glad dus misschien mogelijk), zelf een tweede generatie.
Ursprungsland : BRD (Bonds Republiek Duitsland)
Het CITES document vermeld eveneens als herkomst (C) : the specimens are second or subquent generation offspring, produced by a parental breeding stock in a controlled environment, or are parts of such animals or were derived therefrom.
In Gefangenschaft geboren und aufgezogen wurden oder teile solcher Tiere sind oder daraus erzeugt wurden.
Nu komt het, het traject die het gladde mannetje heeft afgelegd:
CITES document vermeld als land van oorsprong : SUDAN (import 1994)
Aan een copy van het CITES document is een overdrachtsverklaring geniet van.....Dierenpark Oliemeulen Tilburg, de dieren zijn van daar op 26-5-2002 naar Hasselt gegaan, vervolgens van Hasselt naar de vorige eigenaar enkele jaren terug...en nu dus hier...
Is dus na het importeren de 3de locatie, of als Oliemeulen deze zelf niet geimporteerd heeft en later opgenomen de 4de locatie.....of meer...