Ik heb een haat/liefde verhouding met Moi , enerzijds zorgt zijn kritische blik vaak voor diepgaande conversatie, anderzijds bezorgd hij me handenvol werk
Om te beginnen zou ik CITES B niet minimaliseren, er word namelijk één en ander opgesteld in Brussel die het in de toekomst aanzienlijk moelijker zal maken...aannemelijk is dat andere landen zoals in de meeste gevallen de richtlijnen uit Brussel zullen volgen.
Ik vraag dan ook aandachtig het punt J uit onderstaande PDF omzendbrief te lezen, en in het bijzonder de gevolgen van niet naleven (punt K) :
http://www.trionyx.nl/download/fod%20dec%2009.pdfVrijwel niemand is hiervan op de hoogte wbt CITES B dieren.....
Woordje uitleg hoe CITES B in hobbykringen werkt en wat de eventuele gevolgen ervan kunnen zijn:
CITES B geldt voornamelijk als omgekeerde bewijslast, als gevolg hiervan heb ik vorig jaar FOD over de vloer gehad.
Wie nakweek CITES B herplaatst stuit hier vroeg of laat wel tegenaan, zeker als het om schildpadden gaat.
Krijgt een overnemer van een dier die bij jouw gekweekt is controle dan moet deze een overdracht kunnen voorleggen meer niet,
de bewijslast ligt in dat geval altijd bij de overdrager of kweker dus gaat men automatisch nazien bij deze. Om die reden moeten overdrachten altijd
in het dubbel worden opgestelt !
Nu had één van de mensen die hier nakweek bekomen had de FOD over de vloer gehad, via de overdracht kwam men dus automatisch bij mij terecht.
Ik als verkoper moet ten allen tijde kunnen aantonen dat mijn ouderdieren van legale oorsprong zijn. Via de overdrachten van mijn ouderdieren gaat men vervolgens naar de kweker van deze dieren. In mijn geval zag men ervan af omdat de ouderdieren en kweker van deze dieren bekende zijn (onder toezicht herplaatste inbeslagname op Schiphol 1989)
Via de voorgelegde overdrachten (dubbels van mijn nakweek) geeft men vervolgens enkele steekproeven gehouden bij nieuwe eigenaars die hier nakweek bekomen hebben.
Om die reden zeg ik ook altijd dat men bij adreswijziging een nieuwe overdracht moet aanvragen bij me, had het adres bij de mensen die de steekproef ondergingen niet langer geklopt dan lag de bewijslast bij hen....
De indeling onder CITES is trouwens niet altijd doorslaggevend, zo staat
Centrochelys sulcata onder verscherpt toezicht, naar aanleiding van opname op de rode IUCN lijst, aannemelijk is de kans dat ze naar CITES A verplaatst zullen worden in de toekomst.
In dat geval is het van cruciaal belang dat de herkomst exact bepaald kan worden.
In geval het niet mogelijk is word zoals in het door mij aangedragen geval van
Pyxis bewarend beslag gelegd, dit houd in dat het dier bij de huidige eigenaar mag blijven maar geen CITES document kan verkrijgen, er kan en mag dus niet meer uit gekweekt worden, transactie van het dier naar een nieuwe eigenaar kan zelfs niet plaatsvinden !
Voor het geval van
Trachemys scripta elegans niet meteen alarmerend als men geen overdracht kan voorleggen, maar toch (met het oog op de toekomst) met klem aan te raden.
Bij opvang van een dier zoals waanzin (geelwang die in de waterzuivering terecht was gekomen) laat ik een zelf opgestelde omgekeerde overdracht invullen door de aanbieder (zie bijlage hieronder dit bericht)
Naar gelang de tijd verstrijkt en er steeds minder importdieren nog in leven zijn kunnen ook in dit geval nieuwe wetten opgesteld worden, dit kwam reeds ter sprake....
Zo moesten ook de IBG picta belli verplicht in een stamboek worden ondergebracht, alles in het kader van traceerbaarheid.
Cites B-dieren hebben bij mijn weten een overdrachtsverklaring nodig net als de sulcata, carbonaria e.d.. In jouw voorbeeld was de eigenaar van de Pyxis-dieren al verplicht om een overdrachtsverklaring te hebben en moest hij de herkomst dus al bewijzen toen de dieren overgingen naar de A-status. Logisch dat je dan problemen krijgt als je naar een A-status gaat maar niet eens voldoet aan de B-eisen.
Dat dier had dus een overdrachtverklaring, enkel de herkomst kon men niet traceren.
Veeg dus vaak gehoorde argumenten als "een kasbon volstaat wel" maar onder tafel.
In eerste plaats is dan de winkelier nalatig, maar bij verandering van status heb je zelf ook problemen.
[verwijderd door de beheerder]