Ward
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Gepost op: 20 Februari 2010, 14:28:56 » |
hey, ik las net dat't paarseizoen van de roodwang bijna nadert en mits we er een paar zitten hebben vroeg ik me af of er mee kweken haalbaar is. hoe maak je de eilegbak het best en hoe kan je de eieren uitbroeden?
mvg, Ward
|
0.0.1 Testudo (Agrionemys) Horsfieldii 1.0.0 Testudo Hermanni Boettgeri 0.0.1 Centrochelys Sulcata 0.0.2 Stigmochelys Pardalis Babcocki 0.0.2 Chelonoidis Carbonaria
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 20 Februari 2010, 14:49:24 » |
Ja hoor kweken kan dat is haalbaar, nieuw goed tehuis vinden voor eventuele jonkies is weer wat anders, daar zou ik wel over nadenken. Uitbroeden van eieren en hoe een broedmachine werkt of moet maken kun je vinden met de zoekfunctie rechts bovenaan op trefwoorden.
|
|
|
|
xavier
Stigmochelys pardalis
Belgium
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 20 Februari 2010, 15:37:57 » |
Ja hoor kweken kan dat is haalbaar, nieuw goed tehuis vinden voor eventuele jonkies is weer wat anders, daar zou ik wel over nadenken. Uitbroeden van eieren en hoe een broedmachine werkt of moet maken kun je vinden met de zoekfunctie rechts bovenaan op trefwoorden.
Volledig met je eens geraak je aan de straatstenen niet kwijt
|
|
|
|
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
Belgium
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 20 Februari 2010, 15:42:04 » |
Je kan ze ook altijd kweken om op te eten of voor in de soep
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 20 Februari 2010, 16:12:20 » |
Als je weg kan met de nakweekjes zie ik geen reden het niet te doen, hier kan je zien hoe je een eenvoudige broedstoof maakt: http://www.schildpadden.net/incubator.htmIkzelf broedde ze uit met een verhouding water/vermiculiet van 1/0.8
|
|
|
|
harald
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 20 Februari 2010, 20:41:31 » |
let er bij roodwangen wel op dat ze sinds 1997 CITES B dieren zijn en jij dus moet kunnen aantonen dat ze niet zijn ingevoerd
|
|
|
|
Razorclaw
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 20 Februari 2010, 21:06:19 » |
let er bij roodwangen wel op dat ze sinds 1997 CITES B dieren zijn en jij dus moet kunnen aantonen dat ze niet zijn ingevoerd
Roodwangen zijn geen CITES. Wel staan ze op de EU-lijst.
|
|
|
|
harald
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 20 Februari 2010, 21:53:09 » |
mijn fout, ik dacht dat ze in CITES B waren opgenomen om de import te kunnen reguleren.
|
|
|
|
Razorclaw
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 20 Februari 2010, 22:26:22 » |
mijn fout, ik dacht dat ze in CITES B waren opgenomen om de import te kunnen reguleren.
Ze zijn verboden in te voeren in de EU, net als Chrysemys picta.
|
|
|
|
christophe
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 20 Februari 2010, 22:56:52 » |
ik heb in het verleden verschillende roodwangen gekocht via kapaza, als ik nu zou kweken met de roodwangen en de kleintjes wegdoe, moet ik daar wettelijk iets voor doen of mag ik ze zo maar te koop anbieden. ik kan wel niet van mijn volwassen dieren aantonen vanwaar ze allemaal komen.
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 20 Februari 2010, 23:09:02 » |
Je moet gewoon je zelf aanwennen als je een schildpad koopt of overneemt standaard een overdrachtspapier te vragen. Gewone simpele tekst met hierbij draag ik over aan ............ met datum van beide handtekening naam adres is voldoende. Nee je hoeft wettelijk niets te doen bij verkoop, maar een overdrachts formulier meegeven uit jezelf is wel zo netjes, hadden dat de mensen gedaan waar jij je roodwangen van hebt dan had jij nu niet zonder die papieren gezeten
|
|
|
|
Moi
Gast
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 21 Februari 2010, 00:04:39 » |
Je moet gewoon je zelf aanwennen als je een schildpad koopt of overneemt standaard een overdrachtspapier te vragen. Gewone simpele tekst met hierbij draag ik over aan ............ met datum van beide handtekening naam adres is voldoende. Nee je hoeft wettelijk niets te doen bij verkoop, maar een overdrachts formulier meegeven uit jezelf is wel zo netjes, hadden dat de mensen gedaan waar jij je roodwangen van hebt dan had jij nu niet zonder die papieren gezeten Waarom zou je dan standaard een overdrachtsformulier vragen of is het wel zo netjes om ze bij verkoop mee te geven voor dit soort dieren? Dat doe je toch ook niet als je een goudvis, gup of cavia koopt? Een kassabon is natuurlijk wel handig... In dit geval hebben die overdrachtsformulieren volgens mij weinig meerwaarde, dat blijkt ook uit je antwoord, en maakt het dus ook niet uit of je ze wel of niet hebt.
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 21 Februari 2010, 00:17:34 » |
Toch best van alles een overdrachtdocument laten opstellen, al was het maar omdat de wetgeving geregeld wijzigt... Zo zijn bvb veel problemen ontstaan toen Pyxis van CITES B naar A verplaatst is, uit dieren waarvan je de herkomst niet kon bewijzen (aanvraag CITES documenten) kan nu niet meer gekweekt worden....
|
|
|
|
Moi
Gast
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 21 Februari 2010, 00:43:05 » |
Toch best van alles een overdrachtdocument laten opstellen, al was het maar omdat de wetgeving geregeld wijzigt... Zo zijn bvb veel problemen ontstaan toen Pyxis van CITES B naar A verplaatst is, uit dieren waarvan je de herkomst niet kon bewijzen (aanvraag CITES documenten) kan nu niet meer gekweekt worden....
Cites B-dieren hebben bij mijn weten een overdrachtsverklaring nodig net als de sulcata, carbonaria e.d.. In jouw voorbeeld was de eigenaar van de Pyxis-dieren al verplicht om een overdrachtsverklaring te hebben en moest hij de herkomst dus al bewijzen toen de dieren overgingen naar de A-status. Logisch dat je dan problemen krijgt als je naar een A-status gaat maar niet eens voldoet aan de B-eisen. In dit geval is er geeneens een 'eis', en is een 'sprong' van geen beschermde status (en dus helemaal geen registratie) naar A niet te verwachten, dus ik blijf er de meerwaarde echt niet van in zien. Dieren zullen nooit zomaar ineens van niets illegaal worden, er is altijd een overgang/coulanceregeling op het moment dat de wetgeving wijzigt...
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 21 Februari 2010, 09:06:02 » |
Dat jij er geen meerwaarde van ziet Moi is prima, gewoon dan vooral niet doen.
Toch is het verstandig om te doen en raad ik het iedereen aan zodat je kan aantonen dieren legaal te hebben verkregen, het is gewoon altijd handig en kost weinig moeite en geen geld, dus waarom zou je het niet doen.
|
|
|
|
|