SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 6 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Ervaring aanloop 1e winterslaap Testudo hermanni boettgeri  (gelezen 10349 keer)
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Gepost op: 11 Februari 2010, 09:44:04 »

De 1e winterslaap voor mijn Testudo hermanni boettgeri zit er dan eindelijk aan te komen.
Het ging allemaal wat anders dan gepland.

Planning:
1: Mest laten controleren door dierenarts,
2: Dieren behandelen met ontwormingsmiddel,
3: Dieren 8 weken laten aansterken en reserves laten opbouwen voor winterslaap,
4: Afbouwperiode,
5: Winterslaap.

Punt 1:
Niet slim door mij gedaan en pas laat in 2009 de mest laten controleren.
Dit bleek naderhand een goede les voor 2010: Dan doen we dat wat vroeger in het najaar.

Punt 2:
Ik koos voor een nieuw middel: Profender.
Had goed kunnen werken, waardoor ik redelijk op schema cfm planning bleef...
Helaas bleek dit middel in mijn geval niet (afdoende) te werken, waardoor alles weer vooruit werd geschoven.

Punt 3:
Na uiteindelijk Panacur (met het gewenste effect) te hebben gebruikt, zaten we inmiddels in begin januari.
Ik dacht mijn dieren wel te kunnen foppen door daglicht en warmtespot op "zomertijden" te houden.
Niks bleek minder waar: De dieren waren enorm verminderd actief, zaten véél meer ingegraven dan normaal.
Het kleinste dier bleef gelukkig nog wel goed eten, maar het grotere dier had ook vwb voedselopname de knop reeds omgezet.
Van 150 gram vóór de behandeling.. tot 126 gram een kleine week terug.
Reden voor mij om me zorgen te maken... Gelukkig wist Kurt me te vertellen dat bij (met name?) jonge dieren het verschil in gewicht mbt inhoud spijsverteringsstelsel tot 20% kan bedragen.
Dat zou inhouden dat mijn diertje tot 120 gr zou kunnen afvallen... Maar echt wenselijk vind ik dat niet, de 4 weekse afbouwperiode moet nog beginnen....

Ondanks het feit dat ik inmiddels daglichtlente / warmtespot gelijkmatig aan het afbouwen ben, zodat het mooi aansluit op de afbouwperiode, is het dier tot mijn vreugde weer wat beter gaan eten.
Weegmoment leerde onlangs dat het dier op 146 gram zat.
Zoals Kurt voorspelde: Het schommelende gewicht blijkt dus afhankelijk te zijn van de hoeveelheid maag-/darminhoud.  cool zeg

Afbouwperiode:
Vanaf aanstaande maandag  mmm...leuk
De dieren krijgen vooralsnog dagelijks andijvie / witlof met agrobs en gistocal.
Dit eten ze het meest enthousiast, waardoor de kans op stabiel gewicht het grootst blijft.
Afvallen is in principe geen probleem, maar ik streef natuurlijk naar een zo hoog mogelijk (gezond!) gewicht bij aanvang winterslaap.
Ook word er nog steeds fanatiek aan de sepia geknaagd door beide dieren.
Voedselverstrekking zal uiteraard ook worden afgebouwd, evenredig aan daglichtlengte / periode warmtespot.

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
NicWill
Algemene moderator

Belgium Belgium

« Antwoord #1 Gepost op: 11 Februari 2010, 10:10:30 »

Ik heb bedenkingen bij punt 3 van je planning :" 8 weken laten aansterken voor winterslaap " ....
Als je het  normale verloop ziet van de voedselopname  bij landschildpadden zoals  T.hermanni dan ligt het zwaartepunt  juist nà de winterslaap ! In de lente en vroege zomer is het voedselaanbod het grootst en het is dàn dat de dieren de vetreserve's aanleggen . Vlak voor de winterslaap  gaan "voeren om aan te strerken" is maag/darmen vullend maar vormt géén "wintervet" !

Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #2 Gepost op: 11 Februari 2010, 14:01:51 »

Good point:

Had punt 3 iets beter moeten verwoorden:

Na de laatste Panacur-kuur laat ik de dieren 8 weken in hun normale ritme vwb licht- / warmte- / voedselaanbod.
Dit om het dier de tijd te geven zodat alle restanten van de Panacur het lijfje kunnen verlaten, alsmede de aangetaste darmflora / -fauna de kans geven om nog wat te herstellen. De dieren hebben in deze periode ook geregeld ProbiZyme en BioDigest over het voer gekregen als ondersteuning voor het spijsverteringsstelsel.

Maar:

Je punt over "reserves opbouwen" in de lente en zomer is logisch; .... in de natuur.
In de lente is er een overvloed aan vochtige, eiwitrijke (on-)kruiden en planten.
In de zomer zijn die grotendeels verdroogd, waardoor het eiwitarm en zeer vezelrijke voeding wordt.
Volgens mij bouwen ze juist dán geen reserves op.
In de herfst wanneer het veel regent, komen er nog wat jonge plantjes op die juist weer eiwitrijk en vochtig zijn. Het lijkt mij dus dat de dieren juist dan nog wat reserves kunnen aanvullen  knipoog

Anderzijds:
Uitgaande van jouw theorie krijgen de dieren ná de zomer weinig eiwitrijke voeding meer en worden er vanaf de herfst weinig reserves meer opgebouwd. Dit zou logisch te verklaren zijn bij gebrek aan eiwitrijke (lees: geen dierlijk eiwit uiteraard) plantaardige kost. Toch ?
Maar in gevangenschap blijft het eiwitgehalte ook in het najaar hoog, waardoor ze dus eigenlijk continue reserves blijven opbouwen (of in het ergste geval te hard groeien)...

Trouwens:
Darmvulling slaat op een spijsverteringskanaal, gevuld met voedingsstoffen.
Die worden tijdens de vertering opgenomen, waarvan het dier groeit / zwaarder wordt.
Al die extra bouwstoffen zouden niet als winterreserves worden gebruikt ?

Moi
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 11 Februari 2010, 18:26:31 »

Wederom een erg goed uitgedacht en uitgewerkt stuk!  cool zeg

Alléén zou ik als ik jou was de darmfauna nu juist niet de kans geven om te herstellen.
Dit om het dier de tijd te geven zodat alle restanten van de Panacur het lijfje kunnen verlaten, alsmede de aangetaste darmflora / -fauna de kans geven om nog wat te herstellen.
Ik dacht namelijk dat je net zo blij was dat de Grieken van de wormpjes af waren.
Laat alleen de darmflora maar herstellen. Ondanks dat je daarmee eigenlijk de 'fauna' in het maagdarmstelsel bedoelt...  pestkop

Sorry, beetje flauw maar ik kon dit inkoppertje niet laten...  vrede
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #4 Gepost op: 12 Februari 2010, 08:03:18 »

Was in de veronderstelling dat de "goede bacteriën" ook onder de noemer fauna vielen, vandaar  pestkop

Ach, het doel is natuurlijk om het hele spijsverteringsstelsel -dat een beste optater heeft gehad door de Panacur- weer terug in goede conditie te krijgen alvorens het hele systeem stil te leggen met een winterslaap  knipoog

Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #5 Gepost op: 12 Februari 2010, 09:32:20 »

Sommige mensen geven voor dat doel na de ontworming of antibiotica kuur een van de volgende produkten Yakult, Becel pro-activ, Actimel en Danacol
over het eten, deze produkten zou herstel van darmflora positief bevorderen.

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #6 Gepost op: 12 Februari 2010, 10:28:55 »

Sommige mensen geven voor dat doel na de ontworming of antibiotica kuur een van de volgende produkten Yakult, Becel pro-activ, Actimel en Danacol
over het eten, deze produkten zou herstel van darmflora positief bevorderen.

I know,
Daar gebruikte ik dus ProbiZyme en BioDigest voor  knipoog

Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #7 Gepost op: 22 Februari 2010, 10:43:35 »

De dieren krijgen overdag nog slechts 6 uurtje daglicht middels TL en slechts 4 uur "zon" middels basking-spot.

Fascinerend om te zien dat de dieren echt enorm passief zijn (geworden).

Om 0900 uur gaat de daglicht TL aan.
Om 1000 uur de warmtespot. Er wordt dan uitgebreid opgewarmd door beide dieren.
Activiteit is er desondanks nauwelijk... Er wordt mondjesmaat wat gegeten. Rondwandelen doen ze niet.

Om 1400 gaat de warmtespot  weer uit, maar veelal zitten ze dan alweer ingegraven.
om 1500 gaat de daglicht TL weer uit, maar ook dit maken ze amper bewust mee.. Ze zitten dan al weer ingegraven.

Rond 1700 graaf ik de dieren voorzichtig op en plaats ze in een krat met een dikke laag aubiose, die ik in onze slaapkamer zet. De dieren verblijven op die manier minimaal 12 uur bij een temperatuur tussen 9 - 12 graden..

Het grootste dier woog gisteren 137 gram (en mag tot maximaal 120 gram afvallen).. het kleine dier blijft vrij constant mbt het gewicht.
Het grootste dier ontlast zich met enige regelmaat ( om de 2 / 3 dagen ) met relatief veel mest per keer.
De kleine ontlast zich kennelijk minder vaak... vind slechts af en toe een klein drolletje.
Dit verklaart in mijn beleving ook het "grotere" gewichtsverlies van het grote dier, tegenover dat van het kleine dier.

Deze week wordt er om de dag gevoederd.. volgende week niet meer.

kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #8 Gepost op: 22 Februari 2010, 18:57:42 »

Klinkt goed, maak je niet teveel zorgen  cool zeg

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
armi
Chelonoidis carbonaria
**

sulcata's ....het einde

« Antwoord #9 Gepost op: 24 Februari 2010, 16:20:30 »

hallo hoed af
vandaag heb ik mijn griekjes uit hun slaap  winterslaap gehaald, ze zaten er al in vanaf eind oktober. Altijd weer spannend. Ze zaten buiten in een kist in de grond onder een laag bladeren. Een heeft de hele tijd in de  informeer ? serre gelegen, die heb ik vandaag "gevonden". Dus ook met het koude weer. dit is al her 4de jaar dat ik ze buiten laat overwinteren. eerste jaar 4 wkn, toen steeds verder opbouwen nu dus al 4 maanden.
Toch ongelofelijk eigenlijk dat die beestjes dit kunnen.
Ze zijn slechts enkele grammen afgevallen 5-10 gram variërend. Alle 8 zitten nu in de kelder langzaam te  geeuw ontwaken. Morgen gaan ze kort onder de   lamp en dan start ik langzaam weer met voederen. cool zeg
Hoe zit het met jullie?Huh?Huh?Huh?Huh? "slapen ze nog"

gr armi

groetjes armi
Moi
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 24 Februari 2010, 18:12:22 »

Die van mij ligt sinds begin oktober heerlijk in de koelkast te slapen. Ik haal het dier er over 2 à 3 weken uit...
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #11 Gepost op: 25 Februari 2010, 09:51:05 »

Gisteravond een tafelmodel koelkastje via marktpl op de kop getikt en opgehaald.
Vandaag staat het apparaatje te "rusten"... Vanaf morgen maar eens wat meetmomenten gaan toepassen om de gewenste temperatuur te bepalen.

Had vernomen dat flessen water als inhoud helpen om de temperatuur stabiel te houden?

wim 2
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #12 Gepost op: 25 Februari 2010, 11:01:09 »

Hoi Armi,

Had je de dieren niet beter nog 3 weken langer kunnen laten slapen dan had je ze niet naar binnen moeten halen en konden ze in hun buitenverblijf blijven.
Het nadeel wat je nu hebt is dat de dieren, als ze weer naar buiten gaan een terugslag krijgen.
Ze zullen weer onder de grond kruipen en het zal weer enkele dagen/weken duren voordat ze het buitenleven weer gewend zijn.

Mijn Grieken zijn nog in diepe rust in de tuin.
Rond de 20ste maart dan haal ik de dikke laag bladeren weg en laat ik de warmte lamp enkele uurtjes in de morgen branden.
Meestal zie je de dag erna al flinke barsten in de grond en komen ze stilletjes aan weer naar boven.

Groetjesss
NicWill
Algemene moderator

Belgium Belgium

« Antwoord #13 Gepost op: 25 Februari 2010, 13:21:42 »

Hoi Armi,

Had je de dieren niet beter nog 3 weken langer kunnen laten slapen dan had je ze niet naar binnen moeten halen en konden ze in hun buitenverblijf blijven.
Het nadeel wat je nu hebt is dat de dieren, als ze weer naar buiten gaan een terugslag krijgen.
Ze zullen weer onder de grond kruipen en het zal weer enkele dagen/weken duren voordat ze het buitenleven weer gewend zijn.

Hélemaal mee eens ! Op deze manier lopen ze beslist "een achterstand op de zomer" op .
Was de winter je te lang of was je geduld  ineens wat op....? grijns
Moi
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 25 Februari 2010, 19:00:46 »

Had vernomen dat flessen water als inhoud helpen om de temperatuur stabiel te houden?

Ik kan me voorstellen dat flessen, of welke koelkastvulling dan ook, zullen zorgen voor een soort massieve koudeopslag. Dus als het ware als 'koelelementen' of 'koudebuffer'. Als je de koelkast open hebt gedaan, waardoor de luchttemperatuur in de koelkast is gestegen, zullen de flessen hun 'opgeslagen' koude af gaan geven aan de lucht. Ze zullen dus op die manier de koelkast helpen met het sneller op temperatuur krijgen van de lucht in de koelkast.
Los daarvan zorgt vulling van de koelkast door de ingenomen ruimte natuurlijk voor minder lucht die weer opgewarmd moet worden, na opening van de koelkast...

Of bovenstaande echt meewerkt aan het welzijn van de schildpad vraag ik me af; de schildpad is zelf natuurlijk ook een massief koud blok dat daardoor niet snel opwarmt als de lucht in de koelkast door het openen kort wat warmer is. Misschien een beetje rare vergelijking, maar bedenk wat er gebeurt met de temperatuur van een pakje boter als je de koelkast even geopend hebt; niets...

Ik denk wel dat je moet voorkomen dat de 'koude' schildpad warme lucht van buiten de koelkast inademt. Daarom heb ik een doek over het dier gelegd...
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
15 November 2024, 05:18:23

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1002
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online