Ik kan je even niet meer volgen Evelyne.
Je zegt te twijfelen tussen een hermanni òf een boettgeri.
Dit zijn 2 ondersoorten van de Griekse Landschildpad, die er op het eerste gezicht hetzelfde uitzien, dezelfde verzorging nodig hebben.
Vandaar mijn vraag naar de reden van twijfel tussen die 2 ondersoorten.
( Twijfel tussen 2 verschillende soorten als Testudo hermanni boettgeri of Agrionemys horsfieldii had ik begrepen, aangezien de dieren sowieso uiterlijk al verschillen.... )
Het verschil in de 2 ondersoorten zit 'em onder andere in:
-Geografische spreiding mbt herkomst. T. h. hermanni is de westelijke ondersoort, T. h. boettgeri is de oostelijke ondersoort.
-T. h. h. heeft 2 doorlopende zwarte lengtestrepen op het buikschild... T. h. b. heeft 2 vlekkerige rijen ipv echte strepen.
-Er is een (klein?) verschil in volwassen lengte als ik me niet vergis.
Met andere woorden:
Als je de dieren van klein af aan koopt, dan is het enige uiterlijke verschil de vlekken / strepen op het buikschild.. En die zie je in feite nooit.
Rekening houdend met de minimale leefruimte voor volwassen dieren, zit je voor beide ondersoorten aan een gelijkwaardig groot verblijf. Dus ook dát is geen argument om juist specifiek voor de hermanni, danwel de boettgeri te kiezen, waarbij je voor de ene soort bijv 3 en de ander 6 vierkante meter nodig zou hebben ( <-- genoemde afmetingen zijn puur als voorbeeld
).
Volgens mij is Testudo hermanni boettgeri makkelijker en meer verkrijgbaar dan hermanni hermanni, waarbij laatsgenoemde ondersoort "hogere classificatie van bedreigd / kwetsbaar" heeft op de cites lijst. Zo interpreteer ik de classificatie op de ESF lijst tenminste.