Ik wil mijn hermanni hermanni (nk2009) deze winter voor het eerst in winterslaap laten gaan. Heb een koelkastje aangeschaft maar wat is nou een goede datum om dit weekschema te starten? Is dit december/januari??
Als je niet wil gaan kweken met een schildpad in de toekomst is een winterslaap dan ook nodig aangezien in de literatuur word beschreven de winterslaap bestemd is voor een betere voortplanting??
Zie er gewoon enorm tegenop...
Goeiemiddag Otto.
Er is geen "vastgestelde" startdatum voor de winterslaap.
Je kunt er dus mee beginnen, naar eigen inzicht / voorkeur.
Indien de dieren volwassen zijn en maanden slapen, kun je rekening houden met de periode wanneer ze weer naar buiten zouden kunnen.
Uitgaande van "mei", zouden de dieren dus 5 tot 6 maanden daarvoor in winterslaap kunnen.
Je leest op dit moment dat diverse houders hun dieren rond deze week zien ingraven... de mijne slapen reeds 3 weken.
Het klopt dat er staat beschreven dat de winterslaap slechts noodzakelijk is voor de voortplanting / afstemming tussen beide sexes.
In mijn optiek is de winterslaap ook een zeer belangrijke fase in het leven van een landschildpad, omdat het dier een hormonale ontwikkeling doormaakt. Indien je het dier die onthoudt, ben je in mijn bescheiden mening de natuurlijke ontwikkeling van het dier aan het ondermijnen.
Tot slot is de winterslaap een noodzakelijke stagnatie m.b.t. de groei. Indien je het dier wakker houdt en continu blijft voederen, is er grotere kans op misvorming van het schild, zoals bultvorming.
Ik begrijp dat je er tegenop ziet.. dat zag ik de eerste keer ook.
Achteraf gezien bleek alles zeer voorspoedig te gaan en waren de dieren slechts 1,2% afgevallen na die 6 weken, terwijl ze max 5% hadden mogen afvallen. Conclusie: ze hadden probleemloos langer kunnen blijven slapen.
Als je vóór de winterslaap zorgt dat de dieren:-Gezond zijn,
-Goed op gewicht zijn,
-Geen parasieten hebben (mestcontrole door dierenarts)
En tijdens de winterslaap zorgt dat:-Wekelijks de dieren weegt om gewichtsverlies bij te houden,
-De temperatuur stabiel blijft tussen de 2 en de 5 graden...
Dan kan er feitelijk niets mis gaan.