markooij
|
|
« Antwoord #135 Gepost op: 26 April 2008, 09:38:02 » |
Ik heb ze er voor het eerst in gebaad, nu afwachten hoe het aanslaat.
Hebben ze gedronken? Hoeveel ORS heb je erin gedaan?
|
|
|
|
Mark
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #136 Gepost op: 26 April 2008, 11:12:04 » |
Ik heb ook wel wat ervaring met electroliet (ORS) en aansterken van dieren. Heb er zelfs wat over gepubliceerd in een amerikaans tijdschrift. Gelukkig ook nog online beschikbaar. http://www.chelonian.org/ttn/archives/ttn6/pp30-32.shtml
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #137 Gepost op: 26 April 2008, 11:54:54 » |
Markooij heeft gelijk niemand heeft de dosering nog genoemd van ORS, is altijd handig om alvast te weten.
|
|
|
|
fred gaal
|
|
« Antwoord #138 Gepost op: 26 April 2008, 13:00:21 » |
Hebben ze gedronken? Hoeveel ORS heb je erin gedaan? Ik heb gewoon wat uitgestrooit in het water en laten oplossen. hoeveel ze drinken is niet te zeggen.
|
|
|
|
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
Ik
|
|
« Antwoord #139 Gepost op: 26 April 2008, 13:08:40 » |
Hebben ze gedronken? Hoeveel ORS heb je erin gedaan? Ik heb gewoon wat uitgestrooit in het water en laten oplossen. hoeveel ze drinken is niet te zeggen. Als het goed is staat op de verpakking in hoeveel water je dit moet oplossen. Als je dit aanhoudt dan is er niets aan de hand. Ik gebruik het ook om dieren na de winterslaap te laten aansterken 10% druivensuiker oplossing gbruik ik ook. Ik kan mij herinneren dat ORS ook werd gebruikt bij hydratatie van inbeslaggenomen dieren. Staat genoemd in een van de stamboekjaarverslagen van elegans.
|
1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #140 Gepost op: 26 April 2008, 13:32:30 » |
Hebben ze gedronken? Hoeveel ORS heb je erin gedaan? Ik heb gewoon wat uitgestrooit in het water en laten oplossen. hoeveel ze drinken is niet te zeggen. Nee precies bedoelde eigenlijk gebruik je heel zakje of een deel ervan en dat gedeelte in verhouding met water erbij.
|
|
|
|
fred gaal
|
|
« Antwoord #141 Gepost op: 26 April 2008, 15:33:04 » |
Ik heb een deel gebruikt.
|
|
|
|
Angulata
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #142 Gepost op: 26 April 2008, 16:04:25 » |
Ik gebruik ELO trans dat is een electrolyt. Dit ben ik gaan gebruiken op aanraden van een duitser die veel schildpadden kweekt. Dit electrolyt wordt ook op kinderen gebruikt. Het is vrij te koop bij de duitse apotheken. Elotrans bevat: Watervrije glucose 4,0 g Natrium chloride 0,7 g Natrium citraat 0,59 g Kalium chloride 0,3 g
|
|
|
|
ands
|
|
« Antwoord #143 Gepost op: 26 April 2008, 21:40:01 » |
Staat mooi op de verpakking in hoeveel water je het poeder moet oplossen om een goede concentratie te verkrijgen. Zou niet experimenteren met andere dosages.
|
|
|
|
Angulata
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #144 Gepost op: 26 April 2008, 21:44:56 » |
Ik voeg de hoeveelheid water toe die op de verpakking staat.
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #145 Gepost op: 1 Mei 2008, 14:24:08 » |
Precies 2 weken oud zijn ze Fred, kun je al wat meer zeggen of het beter met ze gaat.
|
|
|
|
fred gaal
|
|
« Antwoord #146 Gepost op: 1 Mei 2008, 20:16:59 » |
Precies 2 weken oud zijn ze Fred, kun je al wat meer zeggen of het beter met ze gaat.
Hoewel er iets meer beweging in zit zijn ze nog steeds veel te zwak. Ik kijk het nog even aan maar als er geen verbetering in komt heeft het geen zin.
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #147 Gepost op: 1 Mei 2008, 20:45:35 » |
Jammer te horen Fred, maar mischien valt het nog mee
|
|
|
|
fred gaal
|
|
« Antwoord #148 Gepost op: 1 Mei 2008, 21:03:00 » |
Ik denk het niet, het gebeurd elk jaar wel dat er bij 1 van de grotere legsels Ć©Ć©n of twee te zwak zijn en dit jaar helaas bij dit vrouwtje. Van haar heb ik nu nog 2 kleinere legsels en vandaag was ze weer een proefkuil aan het graven.
|
|
|
|
ands
|
|
« Antwoord #149 Gepost op: 1 Mei 2008, 21:05:58 » |
Hoewel er iets meer beweging in zit zijn ze nog steeds veel te zwak. Ik kijk het nog even aan maar als er geen verbetering in komt heeft het geen zin. Wat ga je dan anders doen dan wat je nu doet? Misschien rare vraag, maar je kan de dieren toch niet gewoon aan hun lot overlaten.
|
|
|
|
|