Dit is mijn nacht en tevens winterverblijf:
De rechter zijkant is de buitenmuur van onze woning, de linker zijkant en de achterkant zijn van recht opstaande flagstones, 25 cm ingegraven. Rechts, half verstopt onder de lavendel, bevindt zich de toegang.
De stegdoppel plaat die de bovenzijde afdekt, kan er uit worden geschoven om bij de schildpadden te kunnen komen en tevens voor eventuele ventilatie bij warm weer.
Hier zie je de binnenkant. Ik heb de grond tot 60 cm diep (officiële vorstgrens) uitgegraven, alle eventuele stenen, stukken hout, harde brokken grond/klei etc. eruit verwijderd. Daarna heb ik de grond per ± 15 cm terug geschept, hierop wat zand en stro en bladeren gegooid, dit goed door elkaar gemengd en vervolgens de volgende laag erop, totdat de kuil weer helemaal vol zat. Ik heb, voordat ik het verblijf bouwde, eerst een diep gat gegraven om gedurende een aantal weken te controleren hoe hoog het grondwater kwam. Zelfs na een fikse periode van regen, kwam dit niet hoger dan 75 cm, waardoor ik weet dat de kuil niet snel zal volstromen. Mede om dit te voorkomen, heb ik de kuil niet rondom afgesloten, zodat eventueel water kan weglopen. De aansluitingen van het hout aan de bovenkant < > de stenen afscheiding, heb ik bewust niet afgekit, zodat er altijd iets water door kan komen en de grond dus niet volledig uit kan drogen. Hiermee zorg ik voor voldoende vocht tijdens de winterslaap.
En als laatste de toegang, deurtjes met scharnieren, die ik op elk moment dicht kan doen, zeker gedurende de winterslaap. Omdat de bak dan helemaal is afgesloten, kan ik de bak vullen met beukenblad, zodat de grond goed geïsoleerd wordt.
Kben benieuwd wat jullie er van vinden.