Ik denk dat snelle groei meer komt door te veel voeding dan door verwarming.Oke je zou kunnen zeggen dat als de spijsvertering doorgaat ze ook meer eten.Als ze dan bij mensen zitten die het goed bedoelen en wel een verwarming hebben en maar garnaaltjes voeren, je vergroeide dieren krijgt.Week schild enz.
Een schildpad is een koudbloedig dier die voor de spijsvertering warmte nodig heeft, zodra het koud is zal een schildpad niet eten en kan dus ook niet teveel aan eten binnen krijgen.
En ook met de juiste voeding zal de schildpad snel groeien, veel sneller dat de soortgenoten in de natuur.
Ik lees de laatste tijd steeds vaker berichten van Trachemys soorten die al met 3 / 4 jaar 18cm. groot zijn en eieren leggen.
Dit kan naar mijn mening niet gezond zijn.
Als je een redelijke maat bak hebt en bv links de themostaat/verwarming hebt hangen en op 25 graden stelt is het rechts al enkele graden koeler zodat ze zelf ook kunnen kiezen bij welke temp. ze willen zitten.
Bovendien gaat snachts de warmte lamp van het eiland uit en wordt het automatisch weer koeler.
En inderdaad als de schildpad zo boven de 10 cm is het beter de verwarming weg te halen en alleen een goede warmteplek aantebieden op een eiland.
Nee hoor, de thermostaat / verwarming blijft het water warm houden, dus als die afgesteld staat op 25gr. blijft het water 24uur lang 25gr., betekent dus dat de spijsvertering geen rust krijgt.
een nieuw probleem meestal het bekende verkeerde dierenwinkel-advies wat opgevolgd wordt.
Lees toch steeds vaker dat de kwekers zelf zeggen om het zo te doen.