Al een tijd geleden kwam ik deze soort tegen bij een kweker van onder andere de Malacochersus tornieri.
Ik vond het een prachtig dier en de kweker vertelde mij dat het houden ervan niet moeilijk was.
Nu ruim 1,5 jaar later ga ik ze verzorgen.
Waarom deze soort tegenover andere waterschildpadden?
In eerste instantie natuurlijk de kleur van de stippen en de kop en plastron. Prachtig oranje.
Maar zo ook de uiteindelijke grote en de verzorgings eisen.
Watertemp op kamer temperatuur winterrust door middel van lichtsduur terug draaien en eten is erg divers.
Op Mp kwam ik een advertentie tegen van een kweker. Daar ben ik op in gegaan. Bleek een man te zijn die vele soorten waterschildpadden hield en kweekte en bekende contacten had in de schildpadden wereld bleek later. Zijn huisvestigen waren enorm mooi en ruim en had 90% van zijn tuin ingeleverd aan vele soorten waterschildpadden.
Dit diertje is 4 maanden oud en op een temp uitgebroed waarbij de uitkomst gemengd is.
Het tweede dier komt van een kweker uit Amsterdam.
Het is een jaar oud en voor 99% een vrouwtje volgens de kweker.
Ze zitten in een aquarium van 60 bij 30 met een stuk hout als landgedeelte.
Biologische filter waarvoor erg veel dank aan Kevin
. Deze wordt aangedreven door dompelpompje met een vermogen van 300liter/uur.Lavagrind en groene filter watten en kalmoesplatjes 2 stuks.
In de bak verder waterpest javavaren en een drijfplantje en 2 paartjes guppen(vond mijn vriendin leuk).
Genoeg gepraat hier de foto's
Het jonge diertje:
Het oudere diertje:
Oudere lekker aan het eten ze vreten alsof ze uitgehongerd zijn en krijgen om de dag te eten.
Zoals je kunt zien is het oudere dier minder intensief gekleurd qua stippen en dit is tevens hun rustplaatsje
De guppen:
Het aquarium net nadat de pomp is aangegaan:
Na een dag filteren met eten erbij:
Blijft gewoon prachtig helder.
De dieren staan in de woonkamer en beginnen al behoorlijk goed te wennen.