Hallo,
De diertjes waren zo een 10 cm groot en kosten 75 euro per stuk
Ik zou je persoonlijk ten zeerste nakweek aanraden voor met name het minder schuwe gedrag dus meer plezier van het dier en prijs is goedkoper ofwel meer voor minder.
Ik heb er drie gehad zo,n 1,5 jaar en was niet leuk om continu te twijfelen ondanks alle verdiepingen of de dieren het nu wel goed hadden gezien ze nauwelijks te zien waren of groeide ondanks aan passingen in Luchtvochtigheid temp en water bak met behulp van de schaarse documentatie die aanwezig is over de zorg rondom deze schildpad..
Mijn dieren waren iets kleiner dan 10 cm en een iets groter.
Nu zou je kunnen denken wat kletst iedereen over schuw want misschien zie je het dier gewoon zitten in de dieren winkel.
Ik weet niet hoe de dierenwinkel het dier gehuisvest heeft. Ik zag de dieren ook in de winkel zitten vandaar dat ik er op gevallen ben gezien het een van de mooiste soorten is qua kleuren variatie en tekening (vind ik persoonlijk).
Weet dan wel dat als je de dieren een verblijf geeft gelijk of in de buurt als waar ze vandaan komen. Dus veel schuilmogelijkheden, planten en bodem van minimaal 8-10 cm diep een waterbak met schuilmogelijkheden, je de dieren waarschijnlijk niet meer gaat zien. Was bij mij het geval bij alle drie de dieren.
De rede waarom ze misschien actief zijn in de dieren winkel is gebrek hieraan en daaruit voortvloeiende stress.
Ik heb contact gehad met de stamboekhouder van deze soort Harry Rotmans en gevraagd naar gedrag van deze soort. Kleine dieren zijn schuw en zeker wildvang en vrij lastig lees moeilijk op een gezonde manier te activeren en goed te laten groeien in tegenstelling tot nakweek welke minder schuw is en beter functioneerd.
Wat ik wil bereiken met dit kleine pleidooi is een teleurstelling te voorkomen bij je in de verzorging van dit schitterende/prachtige schildpadje.
Ook hier op forum is iemand die volgens mij nakweek heeft van deze soort dus misschien is overwegen waard bij deze man te informeren.
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,7317.0.html