Is dat ergens terug te lezen dat de planten geen schade kunnen ondervinden en dat gebruikt kan worden op bijvoorbeeld plekken waar de mens ook zijn etenswaar vandaan krijgt?
Waarom is het in Nederland verboden?
Waarom het in NL verboden is, is mij niet duidelijk.
Ik kan erg weinig vinden hierover... Misschien zijn er teveel ongelukken geweest met mensen die het gebruikten?
Klinkt hard, maar die ongelukken zijn wèl weer te wijten aan onjuist gebruikt, vind ik dan weer persoonlijk.
Heb net nog een reactie gehad van de webwinkeleigenaar:
Al het leven zal ‘verbranden’, niets weerstaat die temperatuur, bovendien neemt het kalk al het in de planten aanwezige water op
Kortom:
Ongebluste kalk: de grond / alle daarin aanwezig parasieten, maar ook de beplanting gaat kapot.
Nadat de chemische reactie is geweest, is er slechts een grotere hoeveelheid calcium in de grond.
Vandaar wellicht ook de reden dat Kurt dit vroeg in het voorjaar heeft gebruikt. Op die manier heb je een gegarandeerd parasietvrije, kalkrijke grond. Alle onkruiden die vervolgens gaan groeien, nádat dit produkt zijn chemische reactie heeft gehad, zullen dus rijk zijn aan ongevaarlijk calcium.
Nadeel voor mij zou dus zijn, dat alle aanwezig onkruiden kapot zullen gaan.
Opnieuw inzaaien, terwijl de dieren er weer bijlopen is niet handig.. ze grazen alles weg, zodra het boven de grond uit komt.
Mocht ik het dus gebruiken, dan hou ik een schone, maar kale bodem over.
Gelukkig heb ik nog 2 aparte bakken staan waar ik ook onkruiden in had gezaaid. Indien ik een kale bak over hou... dan zitten ze in een karigere habitat met slechts een lokale voedingsschaal met een dagelijkse portie onkruiden, ipv een oerwoud aan voedsel ter beschikking zoals nu.
Alle opties zijn te overwegen, wat mij betreft.
Mag ik nog even opmerken dat die webshop het niet per definitie voor dit doeleinde verkoopt. De webwinkel is een verkooppunt van laboratorium-artikelen... van microscopen, tot petrischaaltjes... en chemicaliën. Dat het CalciumOxide in het assortiment kan worden gebruikt als middel om parasieten uit een bodem te branden is leuk... Maar hoogstwaarschijnlijk wordt ditzelfde "enge" produkt voor diverse andere doeleinden verkocht