ik heb antwoord gehad van dokter marja kik
ze zegt hem te dwangvoeren met geweekte katten brokken
ik dacht dat dit juist heel slecht was voor langdschildpadden
raden jullie mij aan om hem geen vitamine meer te geven enkel kalk?
heb nog eens naar de dokter gebeld (die is schoten) die zegt dat hij nog eens een kalkspuitje moet hebben. maar zonder vitamine D3 is deze spuit toch waardeloos? of vergis ik me?
Kattebrokken raad ik in it geval zeker niet af. Je kunt dit tijdelijk doen (in kleine mate) tot dat de verschijnselen weg zijn.
In de kattebrokken zit een hoeveelheid vitamine D3. Je kunt de kattebrokken gewwon mengen met de groente. Let op dat je wel hygienisch te werk gaat. Let wel dat ik het gebruik van kattenbrokken alleen therapeutisch (dus tijdelijk) aanraad en niet als een blijvend voedingsmiddel.
Verder raad ik aan om een kalksupplement zoals ; gistocal (of een soortgelijk supplement) te gebruiken. Je kunt dit aanvullen met
calci lactas. In gistocal zitten alle benodigde vitaminen inc D3.
Andere supplementen (veelal van firma's die allerlei reptielenbenodigheden fabriceren) zou ik niet gebruiken.
Gistocal is een supplement dat al tientallen jaren wordt gebruikt door schildpadhouders.
Spuitjes geven is nogal omslachtig en ik vraag mij af of dit effect heeft.
Kijk ook eens op het forum; Landschildpadden; voeding. Er zijn daar wat topics gewijd aan voedings supplementen