Hansm
|
|
« Gepost op: 1 Mei 2009, 11:27:59 » |
Vindt dit 1 van de mooiste Radiata ooit gezien zijn schildvorm is super met een onwijs mooi gegolvende rand
|
|
|
|
Skip
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 1 Mei 2009, 12:45:19 » |
Dat is inderdaad een prachtig dier Hans!!
|
0.1.0 Testudo horsfieldii 1.1.4 Testudo kleinmanni 1.0.0 Chersobius signatus
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 1 Mei 2009, 16:50:32 » |
Is deze in verzorging bij iemand? Wildvang of nakweek? Inderdaad prachtig dier qua vorm ja
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 1 Mei 2009, 16:55:24 » |
Ik weet het niet meer Martijn, ben het vergeten
|
|
|
|
D-magic
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 1 Mei 2009, 16:56:25 » |
Het is inderdaad wel een mooi dier, de tekening kan nog wat beter
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 1 Mei 2009, 17:00:42 » |
Inderdaad mooi uitgegroeid wat duid op een goede verzorging (als het al een in gevangenschap opgegroeid dier is) Het is inderdaad wel een mooi dier, de tekening kan nog wat beter Interesseert me minder, wat niet wil zeggen dat je geen mening kan/mag geven natuurlijk. Maar selectie op uiterlijke kenmerken dienen zoveel mogelijk vermeden worden ! Dit werkt genetische "vervuiling" nog sneller in de hand, dit het gebeurd helaas heel vaak met gevangenschapspopulatie's.
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 1 Mei 2009, 17:01:47 » |
Ik heb begrepen dat de meeste mensen de hele lichte dieren met veel tekening mooi vinden, persoonlijk vindt ik een donker dier ook erg mooi en maakt dat mij niet veel uit. Al die groeilijntjes zijn erg ook tof.
|
|
|
|
D-magic
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 1 Mei 2009, 17:04:47 » |
Dat bedoeld ik eigenlijk ook, ik vindt ze vaak iets mooier met wat meer lichte kleuren.
Maar het is inderdaad een erg mooi dier wat ik al zei, mooi gegroeid en inderdaad de groeilijnen zijn ook mooi.
Sowieso vindt ik dit echt een heel mooie soort, ik zou ook niet een dier niet nemen omdat hij wat donker is hoor
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 1 Mei 2009, 17:09:15 » |
Maar selectie op uiterlijke kenmerken dienen zoveel mogelijk vermeden worden ! Dit werkt genetische "vervuiling" nog sneller in de hand, dit het gebeurd helaas heel vaak met gevangenschapspopulatie's.
Niet helemaal mee eens, sommige populaties in de natuur zijn anders opvallend in kleur daar door bijzonder, mocht je het geluk hebben meerdere dieren hiervan te hebben dan is het juist leuk en interesant om deze door te kweken. Ik ken een kweker met T c triunguis in Duitsland die prachtige gekleurde dieren heeft, het zou zonde zijn als dan gewone T c triunguis ingekruist wordt om dat het bijzondere veel kleur en tekening verdwijnt.
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 1 Mei 2009, 17:20:26 » |
Het grappige is dat iedereen de meest gekleurde dieren het mooist vind en zo min mogelijk zwart wil. Moet je alleen erg lang voor wachten heb ik me laten vertellen erg lang enkele jaren om als eerste te mogen kiezen van een nest.
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 1 Mei 2009, 17:27:59 » |
Is het niet zo dat met elegans op het moment ook onbewust/bewust geselcteerd wordt omdat er vermoeden bestaat van geografische verschillen maar deze zo onduidelijk zijn dat nu maar dieren die op elkaar lijken bij elkaar gezet worden
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 1 Mei 2009, 17:30:36 » |
Maar selectie op uiterlijke kenmerken dienen zoveel mogelijk vermeden worden ! Dit werkt genetische "vervuiling" nog sneller in de hand, dit het gebeurd helaas heel vaak met gevangenschapspopulatie's.
Niet helemaal mee eens, sommige populaties in de natuur zijn anders opvallend in kleur daar door bijzonder, mocht je het geluk hebben meerdere dieren hiervan te hebben dan is het juist leuk en interesant om deze door te kweken. Ik ken een kweker met T c triunguis in Duitsland die prachtige gekleurde dieren heeft, het zou zonde zijn als dan gewone T c triunguis ingekruist wordt om dat het bijzondere veel kleur en tekening verdwijnt. Vervuiling werkt dan wel sneller in de hand. Althans inteeld volgens mij is dat ook vervuiling?
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 1 Mei 2009, 17:53:18 » |
Het voordeel (soms is het een nadeel ) is dat veel soorten schildpadden langzaam zich voortplanten, maar wel vruchtbaar blijven voor een lange periode. Inteeld is daarom niet noodzakelijk alleen geduld. Verder is er alleen geselecteerd bij de ouder dieren op herkomst, en worden de jongen niet geselecteerd die zijn allemaal prachtig.
|
|
|
|
D-magic
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 1 Mei 2009, 19:55:14 » |
Is het niet zo dat met elegans op het moment ook onbewust/bewust geselcteerd wordt omdat er vermoeden bestaat van geografische verschillen maar deze zo onduidelijk zijn dat nu maar dieren die op elkaar lijken bij elkaar gezet worden Dat denk ik inderdaad ook Hans, terwijl dit dus niet het geval hoeft te zijn. Dat kan je goed zien aan foto's van dieren uit veschillende gebieden, soms lijken die ook veel op elkaar.
|
|
|
|
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
Ik
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 2 Mei 2009, 17:43:59 » |
Is deze in verzorging bij iemand? Wildvang of nakweek? Inderdaad prachtig dier qua vorm ja
zie hier : http://online-field-guide.com/
|
1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
|
|
|
|