waar zit de pomp juist ? is dat in het zwembad of erbuiten ?
en hoe geraakt hij eruit als er iets aan scheelt
De pomp staat naast de filter en als er iets aan is de kraan toe draaien en dan kan je die er gewoon van tussen gehaald
Even een technische vraag hoe groot is je pompsnelheid en hoe heb je dat aan elkaar bevestigd?
Wanneer is je kan/is je filter substraat verzadigd?
Is het niet een risico dat als je er eendekroos in doet je filter/pomp verstopt?
Misschien een domme vraag maar is de aanzuigende kant afgedekt zodat er niet de kans bestaat dat er een schildpad niet in vast komt te zitten in de aanzuigende buis?
Hoe groot is je tuin wel niet?
Ja Mark , ik zal beginnen bij je eerste vraag de pomp geeft 3500 l/h .
Al de buizen zijn verlijmd van de aanzuig van dia. 50 zo via een kraan naar dia. 32 zo naar de pomp en zo de buis van dia. 160 naar wel zorgen dat de buis met water er enkel in loopt en niet tot beneden in de filter gaat filter gaat ander heeft je pomp te veel drukverlies en kan bij stroompanne het wateruit de filter terug stromen ik de vijver .
De laatste maal dat ik dit soort filter gebruikt heb voor een vijver was hij 4 jaar in dienst zonder het substraat te vervangen en dat is omdat als je de kraan onder aan de filter opent al de vellen , slib , plantresten enz. gewoon er uitspoelen dus ook de opgezogen eendekroost en de kleine restjes zijn voeding voor bacterien en riet .
Dat van die aanzuig is zeker geen domme vraag omdat ik vast niet de enige ben die op die manier een schildpad is verloren
. Maar ook daar voor hebben we hier een oplossing , men neme een T-stuk plaats daar aan bijde zijden een buis in . Op de uiteinden plaats je roostetjes uit de gootsteen en klaar nog even een boutje om alles op zijn plaats te houden en voila
De tuin is 1500 M² dus er kunnen er nog wat vijvers bij komen
Welke soort komt erin ?
3 of 4 Chelydra serpentina
lief he
Zou persoonlijk een wat bredere tak in doen.
Dat is een stam van dia. 25cm maar er komt nog een metserskuip in die als zandeiland dient al dan niet met palmboom