SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 31 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Bemesten planten.  (gelezen 11783 keer)
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Gepost op: 13 Maart 2009, 20:55:05 »

Kan je voedsel planten zoals een hibicus of een roos bijvoorbeeld bemesten zonder schade voor de schildpadden als het in de bladen of bloemen komt?
Zoja welk middel is dan beste?
Gelogd
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #1 Gepost op: 13 Maart 2009, 21:12:43 »

Mest is niks anders dan voedsel voor de planten, als het wilt kun je biologische voeding nemen.
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #2 Gepost op: 13 Maart 2009, 21:15:06 »

Kan geen kwaat dus iets van pokon of mest korrels?
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #3 Gepost op: 13 Maart 2009, 21:36:52 »

Ik ben hier erg huiverig voor of dat terecht is weet ik niet, maar zelf zou ik dit niet doen bij planten/bloemen die gegeten worden.
Is het risico niet waard, lijkt mij.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
falkon
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 14 Maart 2009, 09:14:29 »

Indien je chemische bemesting gebruikt  komt dit ook onrechtstreeks in je dieren terecht.
Dus indien het voor voedselplanten moet dienen voor mens en dier gebruik dan enkel biologische meststoffen.
Pokon en de meeste korrels zijn chemisch. Dus niet gebruiken voor je voedselplanten.

Mvg
Erwin
Gelogd
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #5 Gepost op: 14 Maart 2009, 12:56:40 »

Indien je chemische bemesting gebruikt  komt dit ook onrechtstreeks in je dieren terecht.
Dus indien het voor voedselplanten moet dienen voor mens en dier gebruik dan enkel biologische meststoffen.
Pokon en de meeste korrels zijn chemisch. Dus niet gebruiken voor je voedselplanten.

Mvg
Erwin


Ik gebruik altijd het badwater van mijn schildpadden om de planten te gieten zit altijd mest in. Brede lach
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #6 Gepost op: 14 Maart 2009, 13:01:31 »

Ok en dat werkt?
Ik had namelijk ergens gelezen dat de mest van schildpadden niet bevordelijk is voor planten.
Gelogd
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #7 Gepost op: 14 Maart 2009, 13:07:34 »

Ok en dat werkt?
Ik had namelijk ergens gelezen dat de mest van schildpadden niet bevordelijk is voor planten.
Mijn Hibiscus bloeit het hele jaar door Knipoog
Gelogd
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 8 Januari 2011, 20:25:09 »

Wilde deze discussie toch weer even aanwakkeren aangezien het ook op andere fora een terugkerend iets is.
En aangezien bijvoorbeeld golliwoog een plantje is dat veel voeding nodig heeft, ook wel zeer nuttig om te weten.
Zou chemisch bereidde bemesting inderdaad slecht kunnen zijn na inname door de planten voor herbivore reptielen? Zouden er dan schadelijke stoffen in de planten terecht kunnen komen die slecht zouden zijn voor de schildpadden?
Er wordt hier verondersteld van wel, maar denk dat het woord chemisch in de reptielenwereld sowieso een woord is dat al snel angst inboezemt.
Is chemische meststof dan niet hetzelfde dan biologische meststof, met het enige verschil dat het door de mens zelf gemaakt is? Zou een plant verschil merken dat een stikstof- of nitraatmolecuul uit het labo of gewoon uit natuurlijke klei komt? In mijn ogen blijft zo'n molecuul gewoon hetzelfde.
Is het doel van kunstmatige en biologische mest niet precies dezelfde? Namelijk een tekort aan voedingstoffen in de grond aanvullen met stoffen die van nature daar in voorkomen?
Is Chilisalpeter niet een stof die een organische oorsprong heeft, maar in een fabriek wordt verwerkt en daar het stickertje kunstmest krijgt?
Zouden kunstmesten ook gebruikt mogen worden in de biologische landbouw als ze daadwerkelijk zo fout zouden zijn?
Is kunstmest niet gewoon een andere benaming voor biologische mest, met dien verschil dat de concentratie stoffen hoger ligt en de voedingselementen kunstmatig worden gewonnen?

Naar mijn mening maakt het voor een plant helemaal niks uit of zijn mest nu uit de stront of uit een potje of flesje komt. Het element wat hij inneemt is in beide gevallen hetzelfde en zou zal de uitscheiding naar de rest van het milieu ook zijn.
 
Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
Adriaan Verhelle
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 441



« Antwoord #9 Gepost op: 9 Januari 2011, 18:15:33 »

Op moleculair niveau is hetgeen een plant opneemt uit kunstmest 100% identiek aan hetgeen opgenomen wordt bij het gebruik van organische mest.
Er is geen enkele chemische, fysische, fysiologische basis waarop noch de plant, de mens of een schildpad hierin een verschil kan maken.

Wanneer we echter de planten gaan gebruiken als schildpaddenvoer zijn er in mijn ogen 2 grote nadelen verbonden aan het gebruik van kunstmest tov organische mest:

1) Kunstmest is een zeer geconcentreerd product die in het ergste geval enkel bestaat uit fosfaat, nitraat en kalium (af te leiden uit de NPK waarde van de meststof).
    Hierdoor gaan de concentraties in de bodem na het bemesten vaak onnatuurlijk hoog liggen. (Zeker als je dan nog eens rekening houdt dat sommige mensen de
    verdunning van de meststof niet al te serieus nemen) Daarnaast zijn de drie basisingrediĆ«nten, stikstof, fosfor en kalium ook aanwezig in de meest ideale vorm om
    opgenomen te worden door de plant. Hierdoor zal de plant deze meststof zeer gretig opnemen en ontstaan er hoge concentraties in het plantenweefsel.
    Wanneer daarna deze planten worden gegeven aan schildpadden nemen deze dieren deze stoffen in hoge concentratie op. En zoals de meesten wel weten zijn hoge
    concentraties van deze anorganische stikstof en fosfaatverbindingen ongezond voor het dier.

2) Een tweede, meer subjectief nadeel is dat kunstmest vooral de bedoeling heeft om uw planten snel te laten groeien. Lees: veel plantenmassa te vormen. Vooral nitraat,
    fosfaat en kalium bezitten deze eigenschappen (vandaar de hoge NPK waarden). Het is echter niet  het doel van deze meststof om plantenmateriaal met een goeie
    voedingswaarde te vormen. Planten die zo snel mogelijk groot gebracht zijn op kunstmest bezitten een lager vezelgehalte, minder mineralen en hoger watergehalte. Waardoor
    deze natuurlijk minderwaardig zijn als voedsel voor de schildpadden.

Daartegenover staat dan organische meststof. Zoals de naam het zegt bevat dit soort meststof organisch materiaal en zijn de voedingsbestanddelen voor de planten nog aanwezig
in organische moleculen. Deze moeten eerst door de microbiota in de bodem afgebroken worden. Pas dan worden ze vrijgegeven onder hun anorganische vorm die opneembaar
is voor de planten. Dit zorgt ervoor dat ze maar langzaam vrijkomen in de bodem en de planten ze niet snel in grote hoeveelheden kunnen opnemen. Hierdoor vertonen deze een
tragere groei en komen er geen hoge concentraties van deze anorganische componenten in de bodem en de planten voor. Daarnaast is de samenstelling van organische meststoffen
ook veel completer. Vooral dan micronutriƫnten zoals calcium, magnesium, ijzer, zink,.... Waardoor ook weer het plantenmateriaal een completere voeding wordt voor de dieren.
Gelogd
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 9 Januari 2011, 19:30:38 »

Mooie uitleg en een mening waar we zeker wat aan hebben. De nadelen die geschetst worden kunnen naar mijn inziens ook weerlegt worden.
Denk dat hier een beeld is ontstaan dat alleen gebaseerd is op snelwerkende en enkelvoudige meststoffen.

Echter moeten we ook rekening houden met het feit dat er verschillende soorten kunstmesten zijn.
Steeds vaker worden traagwerkende/langwerkende meststoffen gebruikt. Deze spoelen zeer langzaam uit en geven in minimale hoeveelheden hun voedingsstoffen af. Het geschetste probleem van snelle opeenhoping van hoge concentraties van bepaalde stoffen wordt hiermee tegen gegaan.

Daarnaast moeten we ook opletten dat er meervoudige meststoffen bestaan. Enkelvoudige meststoffen bevatten alleen de stoffen nitraat,fosfaat en kalium en hebben daardoor hoge NPK-waardes. Deze soort meststoffen kunnen er inderdaad voor zorgen dat de plant snel groeit ,maar andere voedingsstoffen te kort komt en zo een scheve verhouding tussen de concentraties te weeg wordt gebracht. Bijkomend nadeel is een plant die uiteindelijk minder vezels, balaststoffen en mineralen bevat.
Echter als we meervoudige meststoffen bekijken, die hebben dit nadeel weer niet. Deze bevatten naast nitraat,kalium en fosfaat namelijk vaak ook de elementen calcium,magnesium,zwavel,ijzer,zink, koper,molybdeen,borium en mangaan. Allemaal elementen die planten nodig hebben om goed en gezond te groeien.
Ik ben dan ook zelf van mening dat kunstmest gewoon gebruikt kan worden voor planten die aan reptielen gevoerd kunnen worden. Zolang er maar traag/langwerkende, meervoudige meststoffen in de goede concentratie gebruikt worden.
Ik gebruik zelf langwerkende voedingskegels. Deze geven hun voedingstoffen over 3 maanden pas af en lijken door hun werking nog het meest op natuurlijke bemesting. Aangezien potgrond zijn voedingswaarde na een maand of 2 verliest moet je toch wat. Dit is toch even wat makkelijker dan de boel 6x per jaar verpotten.

« Laatste verandering: 9 Januari 2011, 19:53:36 door Chills » Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
Adriaan Verhelle
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 441



« Antwoord #11 Gepost op: 9 Januari 2011, 22:14:52 »

Tegenwoordig zijn er inderdaad heel wat varianten op de markt die de grens tussen pure NPK kunstmest en natuurlijke mestbronnen doen vervagen.

Ik kweek zelf ook o.a. golliwoog voor mijn dieren en gebruik hiervoor zoals je aangeeft een traagwerkende meststof. Want de planten blijven uiteraard
niet eeuwig leven zonder ze te bemesten en in een beperkte ruimte zoals een bloembak is het gebruik van natuurlijke meststoffen nogal moeilijk
gezien de microflora daar heel miniem is.

Mijn buitenpark waar de schildpadden 's zomers rondlopen en alles kaal grazen heb ik de voorbije 5 jaar echter nog maar 1 keer bemest met behulp
van gedroogde koemest. (samen met het zaaien) Enerzijds omdat ik niet echt het nut inzie van kunstmest te gebruiken op volle grond en anderzijds
omdat op een arme bodem een veel grotere verscheidenheid aan kruiden groeit.
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #12 Gepost op: 9 Januari 2011, 22:16:15 »

Over welke kegels hebben jullie het ?
Gelogd
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 10 Januari 2011, 17:12:51 »

Ik gebruik de langwerkende kamerplanten voedingskegels van Pokon. Deze geven hun voedingsstoffen in zo'n 3 maanden af.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om je planten in de Pokon Potgrond Langwerkend te zetten. Dit is een bodem die verrijkt is met korrels die zeer langzaam, ongeveer 1 jaar, hun voedingsstoffen afgeven.

Op deze manier kan je vrij gemakkelijk en veilig je planten toch voorzien van extra voeding en ben je niet genoodzaakt om keer op keer je potgrond te vervangen.
Maar er zijn nog tal van andere mogelijkheden. Als je maar voor traag- en/of langwerkende bemesting kiest.
Voor vloeibare bemesting zou ik zelf niet kiezen, om de eerder genoemde nadelen van een te snelle opname en opeenhoping van bepaalde elementen.
Of je moet voor de vloeibare kamerplantenvoeidng van ECOstyle gaan. Deze bevat aminozuren die de opname van de bekende NPK elementen afremt. Daarnaast is deze verrijkt met zeewier en een zadenextract, waardoor deze beter in balans is doordat deze ook enzymen en sporenlementen bevat.
Uiteraard wel goed uitkijken met de concentratie.
« Laatste verandering: 10 Januari 2011, 17:45:14 door Chills » Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #14 Gepost op: 10 Januari 2011, 17:23:34 »

Ik gebruik voor de kuipplanten schildpaddenmest. cool zeg cool zeg
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
8 Oktober 2024, 20:31:40

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 988
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 897
Totaal: 897
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.039 seconden met 25 queries.