Zojuist terug van de dierenarts.
Er was een vervangende dierenarts maar de reptielen arts was even naar de praktijk gekomen van haar vrije dag om de foto te bekijken.
De voorgaande foto's:
1ste foto :
Duidelijk de verstopping links te zien natuurlijk welke sterk omrand is en meer wit dan op de rest van de foto.
2de foto een week later met alleen paraffine en waterbadje:
Te verwaarlozen mobilisatie van de verstopping neemt gelukkig niet toe wat achteraf had gekund gezien diertje aan het uitdrogen is.
3de foto na twee giften Ciseprine 3-4 dagen voor maken van de foto, paraffine en oraal toedienen van vocht meerdere malen per dag en badje:
De verstopping is opgeheven ! Het diertje had zondag drie keutels gelaten nadat het rectaal gelaxeerd was. De laatste keutel had een harde tip waar het pincet op knartse. Deze keutel in water gedaan maar enige was overbleef waren vezels.
De dierenarts had gezegd en wat hier ook eerder is gezegd dat het gewoon een verstopping was. Mogelijk door toch te weinig vocht.
Vreemd gezien er altijd water aanwezig is in het verblijf.
Mogelijk door hele warme weer voordat dit speelde? Teveel vezels door equifyt toevoeging?
Wat toch ook opvalt is dat er nauwelijks benig structuur te zien is op de foto.
Ik ben van plan extra kalk geven en extra vitamine D3 druppels in drinkwater.
Reden tot juichen is er bij mij niet helemaal gezien diertje nog steeds erg suf is maar wel meer verzet vertoond tijdens de dwang voeding.
Door middel van paperclip zorg ik dat er iets van speling tussen snaveltje komt:
Dan volgt er het typische terugtrekken van kop en pootjes ervoor bij de Homopus wat is lang niet meer gezien heb:
Vervolgens als diertje een beetje terug komt uit zijn verdediging manoeuvreer ik voorzichtig de knopsonde in het bekje.
Door de kokneiging komt het kopje naar buiten en kan het langzaam worden opgeschoven voorbij de luchtpijp zo de slokdarm in.
Op een gegeven moment voel je een lichte weerstand, zodra ik dit voel trek ik de sonde iets wat terug en spuit heel langzaam de 1 ml ORS met vitamineral in het bekje.
Zoals je misschien ziet is er op de laatste foto totaal geen epidermis (opperhuid) te zien tussen kop en pootjes terwijl diertje dit eerst wel had. Ook zie je een schilfertje op het oog zitten. Ik heb dit opgezocht en dit is een van de kenmerken van uitdroging naast de sufheid en krachtsvermindering en ingevallen oogjes.
Ik hoop dat het diertje nu enigszins spoedig zal opknappen door het toedienen en vrij zijn van de verstopping.
In ieder geval heeft het een flink jasje uitgedaan maar dit is een kleine opluchting.