SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 14 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 7 Omlaag Print
Auteur Topic: Mijn G.elegans ernstig ziek.  (gelezen 40087 keer)
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #15 Gepost op: 21 Januari 2009, 17:17:18 »

Noemde hij een oorzaak of heeft hij iets gevonden van een ziekte of zo?
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
johnH
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 804


« Antwoord #16 Gepost op: 21 Januari 2009, 17:18:29 »

Ja de zelfde Da waar jij ook heen gaat.
Ben net terug Wat hij mij kon vertellen was dat hij bloedarmoede (anemie) heeft,een te laag glucose en ontzettend veel vocht (ascites)heeft afgezogen,en verders heel veel medische termen waar ik niets mee kan.ernstige hypoproteinemie en hypoalbuminemie.Het advies is twee x daags druivensuiker geven 1x vitaminen/mineralen en  2x daags Furosemide om vocht af te drijven,volgende week dinsdag bellen hoe de situatie is indien geen verbetering eventueel naar UKG ,al met al ziet het er niet best uit maar we blijven voorlopig positief .

Die in nijmegen, van cornelissen?
Is wel mooi balen zeg!
Veel sterkte ermee.
Gelogd

1.2.0. Kinosternon baurii
Willem
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 230



« Antwoord #17 Gepost op: 21 Januari 2009, 17:23:08 »

Noemde hij een oorzaak of heeft hij iets gevonden van een ziekte of zo?
Nee hij heeft geen oorzaak kunnen vinden,ik vind het ook jammer maar wat moet in zo'n situatie ikdenk afwachten tot volgende week.
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #18 Gepost op: 21 Januari 2009, 17:24:08 »

Als ik het zo lees, zou het zelfs geen kwaad kunnen om dit dier een hondenbrok van hoge kwaliteit, een seniorvoeding voor te schotelen.  Seniorvoeding is zoutarm.  Dit omdat het dier proteïnen (eiwitten) tekort heeft en albuminen (zorgt ervoor dat intra-cellulair vocht wordt aangetrokken in de bloedbaan).

Wat de baytril betreft, bij Geocheleone elegans wordt eerder een kuur tot zelfs drie weken aangeraden en dit 1 dag op 2 aan 5 ipv 10 mg de kg.
Gelogd
Willem
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 230



« Antwoord #19 Gepost op: 21 Januari 2009, 17:25:39 »

Ja de zelfde Da waar jij ook heen gaat.
Ben net terug Wat hij mij kon vertellen was dat hij bloedarmoede (anemie) heeft,een te laag glucose en ontzettend veel vocht (ascites)heeft afgezogen,en verders heel veel medische termen waar ik niets mee kan.ernstige hypoproteinemie en hypoalbuminemie.Het advies is twee x daags druivensuiker geven 1x vitaminen/mineralen en  2x daags Furosemide om vocht af te drijven,volgende week dinsdag bellen hoe de situatie is indien geen verbetering eventueel naar UKG ,al met al ziet het er niet best uit maar we blijven voorlopig positief .

Die in nijmegen, van cornelissen?
Is wel mooi balen zeg!
Veel sterkte ermee.
Inderdaad dieren kliniek broerdijk in Nijmegen,balen is het zeker.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #20 Gepost op: 21 Januari 2009, 17:44:39 »

Ik kon het volgende vinden over hypoproteinemie, is een telaag gehalte van eiwit in het bloed (houd verband met oedeem (waterzucht?)

En hypoalbuminemie is een te laag gehalte van albumine ( albumine verzorgt transport van stoffen in het bloed) (zowel lichaamseigenstoffen als medicijnen worden getransporteerd door albumine)
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #21 Gepost op: 21 Januari 2009, 17:55:37 »

ALbumine is een soort eiwit.
Bij mensen zorgt albumine ervoor dat de vocht huishouding onder andere in de bloedbaan blijft.
Bij lage albumine gehalte gaan de vaten zeg maar poreus worden(niet letterlijk) maar het verhoogd de water doorlaatbaar heid in derde ruimtes ofwel buiten de bloedbaan. Wat ze bij mensen doen is dus eiwit rijke voedsel geven meestal sonde voeding. Ik zou de raad van Ands ZEER ZEKER OPVOLGEN.

Ik snap de bedoeling van furosemide ten zeerste echter het is een vocht afdrijvend middel. Echter het drijft eerst vocht uit de bloedbaan wat in dit geval niet handig is gezien er eiegenlijk teveel vocht zit maar niet in de bloedbaan. Mogelijke complicatie uitdroging in de bloedbaan.
Echter heeft dit alleen zin als de oorzaak voor het uittreden van water uit de bloedbaan is opgelost.

Ik wil zeer zeker niet de behandeling van een arts in twijfel nemen maar als een arts op mijn werk hetzelfde voorsteld wordt dit niet uitgevoerd en vriendelijk verzocht nog maar eens even de boeken in te duiken.
Wat ik eigenlijk ook eigenaardig vind is de snele verandering van de antibiotica. Zo snel wisselen geeft geen tijd om te zien of de eerste werkelijk het werk doet tenzij je voor bijna 100% weet welke bacterie de verorzaker is en niet gevoelig is voor de antibiotica

Laag albumine gehalte en laag eiwit gehalte wordt vaak gezien bij oa infecties.
Toonde het bloedbeeld iets van infectie qua verhoging van bepaalde cellen?

Nogmaals ik ben geen dokter maar de volgorde van deze behandeling vind ik erg erg vreemd.
Heeft hij nog adviezen gegeven wat betreft de lage eiwitten?
Ascitis is een vorm van vocht wat vaak uit het spijsverteringorganen komt bijv alvleesklier of lever. Dit drijf je niet af met furosemide. Oedeem wel.
« Laatste verandering: 21 Januari 2009, 18:07:36 door markooij » Gelogd
Barbara
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 21 Januari 2009, 18:10:07 »

Precies Markooij daar dacht ik ook meteen aan.Infectie,ontsteking dan zie je vaker bloedarmoede en vocht ophoping.
Is zijn hartje goed ? Als het hartje te zwak is om behoorlijk te pompen,dan kan hij een nierkwaal krijgen dat ook als gevolg vocht ophoping en bloedarmoede kan hebben.
Ik vind het allemaal heel naar voor je en wil je niet bang maken hoor maar iedereen probeert natuurlijk een oorzaak te vinden.Als je eenmaal weet wat de oorzaak is ,kun je beter behandelen.
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #23 Gepost op: 21 Januari 2009, 18:42:33 »

Precies Markooij daar dacht ik ook meteen aan.Infectie,ontsteking dan zie je vaker bloedarmoede en vocht ophoping.
Is zijn hartje goed ? Als het hartje te zwak is om behoorlijk te pompen,dan kan hij een nierkwaal krijgen dat ook als gevolg vocht ophoping en bloedarmoede kan hebben.
Ik vind het allemaal heel naar voor je en wil je niet bang maken hoor maar iedereen probeert natuurlijk een oorzaak te vinden.Als je eenmaal weet wat de oorzaak is ,kun je beter behandelen.
KLopt Barbera. Als het hart slecht funtioneerd ontstaat er oedeem of in de longen of in extremiteiten. Maar daarbij ontstaat geen verlaagd albumine.
Dit zal eerder gevolg zijn van het vocht dan slecht hart. neemt niet weg dat het hart goed blijft onder deze omstandigheden

WILLEM LEES DIT GOED EN MERK DE TEGENSTELLING OP TUSSEN DEZE FEITEN EN DE BEHANDELING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ascitis: ophoping van vocht in de buikholte, veroorzaakt door ontstekingsprocessen of t.g.v. veneuze stuwing, waardoor een pijnlijke zwelling van het abdomen ontstaat

oedeem: Bij oedeem is of de hoeveelheid vocht die in het lichaam aanwezig is te groot, of de verdeling van het aanwezige vocht kan abnormaal zijn. Combinaties treden ook vaak op. De controle over de waterbalans wordt gedeeld door diverse organen. Een belangrijke rol is er daarbij voor de hypothalamus, het hart en de nieren weggelegd.

Albumine is kwantitatief het belangrijkste eiwitmolecuul in het bloedplasma. Omdat het in de gezonde situatie niet uit de bloedhaarvaten kan treden, speelt het een belangrijke rol bij de handhaving van de juiste osmotische druk in de bloedvaten.
Als de albumineconcentratie in het bloed hoger is dan buiten de bloedvaten, dan wordt er water naar de bloedvaten toegetrokken (door osmose). Albumine heeft derhalve een wateraanzuigende werking. Op deze manier wordt de juiste druk verkregen (meer water betekent meer bloed, en meer bloed in dezelfde ruimte betekent een hogere druk). Hierdoor wordt enerzijds voorkomen dat te veel water vanuit de bloedbaan naar de weefsels gaat en anderzijds dat te veel water naar de bloedbaan toestroomt. De hoeveelheid water in de bloedbaan blijft daardoor nagenoeg constant, en daarmee het totale bloedvolume.
Daarnaast verzorgt albumine het transport van stoffen in het bloed. Zowel lichaamseigen stoffen als lichaamsvreemde stoffen zoals medicijnen.
Albumine wordt toegediend bij de behandeling en preventie van diverse vormen van shock. Dit is een situatie waarbij het circulerend bloedvolume (in absolute of relatieve vorm) tekortschiet, door bloedverlies of bloedvatverwijding, om een adequate weefseldoorstroming te verzorgen. Dit kan gebeuren bij ernstige bloedingen door bijvoorbeeld operaties, bij ernstige brandwonden of bij bloedvergiftiging. Runderalbumine (Bovine Serum Albumine) wordt gebruikt als blokkeerstof en stabilisator in de chemie.

Furosemide: Van de lisdiuretica is furosemide een goede keus. Het belangrijkste indicatiegebied ligt bij de behandeling van oedemen. Echter voor oedemen veroorzaakt door statische factoren komen diuretica niet in aanmerking.
Bij de behandeling van chronisch hartfalen gaat de voorkeur uit naar een lisdiureticum vanwege de snelle en kortdurende werking. De retardvorm is hiervoor niet geschikt. Als piekdiurese dient te worden vermeden, kan men kiezen tussen de thiazidediuretica en Lasix Retard. Deze zijn qua werking gelijkwaardig, maar op grond van de prijs gaat de voorkeur uit naar een thiazidediureticum. Alleen bij nierinsufficiëntie met stikstofretentie kan een proef met Lasix Retard worden gedaan.

Indicaties
Asthma cardiale en oedeem t.g.v. hartfalen, levercirrose en nefrotisch syndroom. Intoxicaties waarbij geforceerde diurese is gewenst. Diuretische of antihypertensieve therapie bij chronische nierinsufficiëntie (creatinineklaring 5–35 ml/min.). Acute hypercalciëmie. Het concentraat voor infusievloeistof en de 500 mg tablet mogen alleen worden gebruikt bij sterk verminderde glomerulaire filtratie, zoals bij nierinsufficiëntie (GFR < 20 ml/min.) met restdiurese, bij onvoldoende eliminatie van oedeemvocht bij nefrotisch syndroom met doseringen tot 120 mg furosemide per dag en bij hartfalen dat onvoldoende reageert op de gebruikelijke dosering.


Contra-indicaties
Acute glomerulonefritis of acute nierinsufficiëntie. Anurie. Precoma, coma hepaticum. Verstoring van de vocht- en/of elektrolytenbalans. Digoxine-intoxicatie. Overgevoeligheid voor sulfonamiden. Hypotensie. Voorzichtigheid is geboden bij ernstig hartfalen, leverfunctiestoornissen, progressieve nierinsufficiëntie, hyperurikemie, jicht in de anamnese en bij ouderen.

Willem VERTROUW NIET BLIND OP JE RA!!!!!!!! Iets klopt er niet in het rederen naar de oorzaak en zijn behandeling.
Of er blijft ergens informatie achter kan ook omdat je niet bekent ben met de termen.
HET KLOPT GEWOON NIET IN MIJN OGEN.

Je diertje heeft het zwaar dat is zielig voor het dier en erg sneu voor jouw.
Naast het leed kost het ook veel geld en in mijn ogen besteed wordt dit niet goed besteed aan een geadviseerde behandeling wat je diertje in mijn ogen niet beter zal maken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« Laatste verandering: 21 Januari 2009, 18:53:56 door markooij » Gelogd
Barbara
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 21 Januari 2009, 18:51:38 »

Ik heb misschien nog een tip voor je.
Mijn buurman(schildpadfreak) geeft zijn zieke verzwakte schildpadjes met een spuitje,babyvoeding om aan te sterken.Gewoon van die potjes Olvarite.
Gelogd
johnH
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 804


« Antwoord #25 Gepost op: 21 Januari 2009, 18:55:39 »

Dwangvoeding, gebeurd wel vaker ja. Is inderdaad wel een goede, alleen vrij lastig..
Gelogd

1.2.0. Kinosternon baurii
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #26 Gepost op: 21 Januari 2009, 19:00:44 »

Eiwit verlies is het grootste probleem nu.
De oorzaak van dit verlies natuurlijk het meest.
Maar om de oorzaak van het eiwit verlies goed tegen te gaan dient het eiwit tekort opgeheven te worden.

tenzij Olvarit meer eiwitten bevat dan honde of katten brokken is dit goed.
Anders is Ands haar advies wat betreft de brokken het beste op dit moment en in mijn oog het enigste beste middel.

Ands en ik werken beide in ziekenhuis en weten van wanten(niet negatief bedoelt naar andere die meedenken he  knipoog).
Er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan maar op dit moment moet je de snelste vinden!!!!!!
Gelogd
Barbara
Gast
« Antwoord #27 Gepost op: 21 Januari 2009, 19:05:35 »

Ja, als hij zelf nog eet,anders zul je het met een staafmixer moeten malen.Iets waar erg veel eiwitten in zit zijn wasmotlarven en rozenkeverlarven.
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #28 Gepost op: 21 Januari 2009, 21:43:57 »

En om dehydratie te voorkomen zou je beter soparyx of ges van milupa of ors of alhydrate in het badwater doen.
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #29 Gepost op: 21 Januari 2009, 22:39:58 »

En om dehydratie te voorkomen zou je beter soparyx of ges van milupa of ors of alhydrate in het badwater doen.
Is mogelijk maar zolang er furosemide wordt gegeven droogt het dier toch wel uit.....
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 7 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
4 Juli 2024, 14:25:12

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 429
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 144
Totaal: 144
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.073 seconden met 25 queries.