SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 23 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: waarom vastendag(en)?  (gelezen 17964 keer)
roog
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 4


« Gepost op: 30 December 2008, 21:45:14 »

Ik lees op het forum dat veel mensen hun schildpadden één of meerdere dagen per week geen voedsel geven. Toen wij (beginnend houders van 2 testudo hermani boettgeri van ½ jaar oud) onze schilpadden een dag niets gaven, ontstond bij ons de indruk dat ze honger hadden en hebben ze toch maar voedsel gegeven. Kan iemand mij zeggen wat de reden is dat schilpadden (en griekse landschildpadden in het bijzonder) niet dagelijks gevoed moeten worden (welke negatieve gevolgen heeft dat?) en hoeveel vastendagen per week het best is?


Roog
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #1 Gepost op: 30 December 2008, 22:14:02 »

Schildpadden hebben de vast dagen nodig om verschillende redenen, voorkomen van te snelle groei waardoor schildmisvorming ontstaat is een belangrijke.
Maar ook heeft het met de vertering van voedsel te maken vasten dagen geven de darmen de tijd optimaal voedingstoffen optenemen, met name bij de vleeseters is dit van belang, geef je geen vast dagen dan komt het onvolledig verteerd er weer uit en zijn nog niet alle voedingsstoffen opgenomen wat op langeduur ook tekorten kan veroorzaken.
Zelf geef ik bv de schildpadden die vlees eten als hoofdvoer op vastendagen groen dit "dwingt"' ze hier van te eten wat ze in de natuur ook doen, als je de keuze aan deze schildpadden geeft zouden ze alleen vlees eten en geen groen.
Verder begreep ik dat Kurt b.v bij de pardalis op vasten dagen wel hooi vertrekt maar geen groenvoer.



Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #2 Gepost op: 31 December 2008, 11:11:56 »

Om de dag voeren = 3 a 4 vast dagen in een week heeft meerdere voordelen.

Reden 1 : Je hebt maar de helft van het eten nodig dan dat je elke dag zou voeren = goedkoper.
Reden 2 : De schildpadden groeien trager = mooiere dieren in veel gevallen , meer kans op gladde dieren.
Reden 3 : Op vast dagen zijn ze 2x zo actief omdat ze voedsel zoeken. Voordeel hiervan is dat ze hun spieren beter aan sterken door het vele lopen.
Reden 4 : Is ze hebben meer tijd om hun voedsel te verteren + alles goed op te menen
Reden 5 : Je hebt ook veel minder uitwerpselen omdat ze minder eten. Blijft dus langer schoon.
Gelogd
bruno1964
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 114



« Antwoord #3 Gepost op: 31 December 2008, 12:50:10 »

Om de dag voeren = 3 a 4 vast dagen in een week heeft meerdere voordelen.

Reden 1 : Je hebt maar de helft van het eten nodig dan dat je elke dag zou voeren = goedkoper.
Reden 2 : De schildpadden groeien trager = mooiere dieren in veel gevallen , meer kans op gladde dieren.
Reden 3 : Op vast dagen zijn ze 2x zo actief omdat ze voedsel zoeken. Voordeel hiervan is dat ze hun spieren beter aan sterken door het vele lopen.
Reden 4 : Is ze hebben meer tijd om hun voedsel te verteren + alles goed op te menen
Reden 5 : Je hebt ook veel minder uitwerpselen omdat ze minder eten. Blijft dus langer schoon.
Hoi nick zal uw raad onthouden en toepassen op het
 schildpad dat we vrijdag komen afhalen.
Gouden tips zijn altijd welkom.
Gelogd

Sternotherus odoratus -- Testudo boettgerie
jonas
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 245



« Antwoord #4 Gepost op: 31 December 2008, 13:12:48 »

Reden 3 : ... Voordeel hiervan is dat ze hun spieren beter aan sterken door het vele lopen.
Reden 4 : ze hebben meer tijd om hun voedsel te verteren + alles goed op te menen

Waarop baseer je je voor bovenstaande 2 redenen?
Gelogd
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #5 Gepost op: 31 December 2008, 13:31:46 »

Op dagen dat ze eten lopen ze zeer weinig rond. Op vast dagen zitten ze gewoon niet stil. Doordat ze dus meer dan 2x zoveel rond lopen die dag hebben ze dus ook veel krachtigere spieren dan 1 die nietveel rond loopt. Is ook zo bij mensen iemand die dag in dag uit in zijn zetel zit en er af en toe eens uit komt of 1 die een volledige dag rond loopt en bezig is. Wie zal de sterkste spieren hebben denk je.

Dieren hebben niet echt zo'n genoeg grens zoals mensen. Dus ze zouden zich in feite een beetje kunnen overeten. Door die vast dag kunnen ze hun eten dus iets wat beter verteren omdat de snelheid waarmee alles door de darmen passeert maar half zo snel is. Als je ze elke dag voert zal je merken dat de uitwerpselen meer brokjes bevatten nog. Met om de dag voeren heb je meer gladdere uitwerpselen.
Gelogd
jonas
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 245



« Antwoord #6 Gepost op: 31 December 2008, 13:44:18 »

Je geeft eigenlijk geen antwoord op mijn vraag : waarop baseer je je ?

Voor wat betreft de tragere ontlasting heb je 100% gelijk. Dat is effectief zo.  Maar vastendagen om de dag, vind ik persoonlijk wat té. 
Uw schildpadden zullen waarschijnlijk wat meer 'gespierder' zijn dan de mijne, maar mij maakt dat niet uit, hoor. Zolang ze maar gezond zijn en het verder ook goed doen, ben ik al heel gelukkig.  Knipoog
Gelogd
falkon
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 31 December 2008, 13:53:32 »

Om de dag voeren = 3 a 4 vast dagen in een week heeft meerdere voordelen.

Reden 1 : Je hebt maar de helft van het eten nodig dan dat je elke dag zou voeren = goedkoper.

Totaal geen geschikte reden om vastendag in te lasten.Financieel te duur dan maar stoppen met dieren houden

Reden 2 : De schildpadden groeien trager = mooiere dieren in veel gevallen , meer kans op gladde dieren.

Minder eiwitten beter vochtig houden minder vitamienen kunnen hier ook bij helpen

Reden 3 : Op vast dagen zijn ze 2x zo actief omdat ze voedsel zoeken. Voordeel hiervan is dat ze hun spieren beter aan sterken door het vele lopen.

Groter terrarium minder voedsel per keer en ze bewegen ook meer op zoek naar voedsel. Niet in potjes voederen op één plaats maar op verschillende plaatsen.

Reden 4 : Is ze hebben meer tijd om hun voedsel te verteren + alles goed op te menen

Alle dagen gevarieert voederen dan halen ze er ook de benodigde stoffen uit.

Reden 5 : Je hebt ook veel minder uitwerpselen omdat ze minder eten. Blijft dus langer schoon.

Dit is dan de reden gemak zucht?En dus ook geen reden tot minder eten geven.

Ik ben dus niet tegen een vastendag maar dan wel niet om het goedkoper te maken of bakken netter te houden.
Gelogd
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #8 Gepost op: 31 December 2008, 14:09:27 »

Prijs kan me ook niet schelen hoor. Het netter houden wel. Maar de prijs hoort nu wel 1x tot de voordelen. Ook heb ik liever actieve dieren. Ik vind het zo leuk om ze te zien rond lopen. Maar elk doet ervan wat hij of zij wil he. Maar er zijn 10 talen mensen die slechts om de dag voeren en allemaal met succes. Ik heb ook de indruk als je ze om de dag voert dat ze zelfs op voederdagen nog actiever zijn dan als je ze elke dag voert. Dat heb ik al eens getest ook.

Maar natuurlijk elk doet ervan wat hij of zij wil.
Gelogd
falkon
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 31 December 2008, 14:18:48 »

Prijs geen probleem is oké anders zou ik zeggen hou ze niet. Brede lach
Netter houden tja tenkoste van ze dan telkens honger te laten lijden kan ik niet zo begrijpen?
Je poste daarjuist voorbeeld van mensen. Wel ik weeg 100 killo beweeg dagelijks veel eet niet vrij veel en toch ben ik zwaar gebouwd?
Neem nu dat ik elke keer één dag vast? Denk je dan dat ik snel ga vermageren? Neen want dan eet ik dag erop dubbel.
En ja ik zou elke dag rondlopen op zoek naar eten omdat hongergevoel storend en zelfs pijnlijk kan zijn.
ééns op de week geen probleem om de dag ben ik totaal niet voor te vinden.
Maar zoals je zegt ieder heeft zijn manier en dat is dan ten koste van de dieren wie het goed doet jij , ik of iemand anders Huh? Kijk naar de natuur zou ik zeggen.
Mvg
Erwin
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #10 Gepost op: 31 December 2008, 14:26:41 »

Zit een groot verschil in carivoren of herbivore schildpadden, eigenlijk kun je niet spreken in het algemeen over vasten bij schildpadden maar heeft dat per soort pas zin, zeker als het over het aantal dagen gaat wat in de week gevast wordt.
in iedergeval is er een scheiding tussen carnivore schildpadden die veel meer moeten/kunnen vasten dan herbivore schildpadden.

Goedkoper en minder uitwerpselen lijkt mij niet van toepassing en zeker geen reden voor het vasten.

Als hoofdreden voor vasten zie ik de veels te snelle groei bij meeste soorten in gevangenschap tegenover de wildlevende dieren, jaren eerder worden dieren in gevangenschap geslachtsrijp en vaak bereiken ze een grote die een wildlevende schildpad nooit bereikt, en dan is dit nog los van de vele misvormingen waar genoeg vb van zijn te zien.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 31 December 2008, 14:32:59 »

Citaat
Kijk naar de natuur zou ik zeggen.
  hoed af
Verder mis ik hier nog een degelijke onderbouwing  Knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #12 Gepost op: 31 December 2008, 14:38:30 »

Ik moet zeggen 1x ze het gewoon zijn van om de dag te eten. Zijn ze niet hongerig hoor. Ik heb ze nog nooit echt hongerig gezien hier. Op voederdagen kunnen ze niet 2x zoveel eten want ik voer ze evenveel alsof ik ze elke dag geef. Meestal is na 4-5u alles op. Op vast dagen hebben ze hier wel altijd wat gras. Ik heb nu bij alle soorten wat gras gezet waar ze altijd van kunnen eten. Dit ook om het zo natuurlijk mogelijk te houden.

Wat je zegt van gewicht bij mensen daar praat ik niet over. Magere of dikke mensen maakt niet uit. Het is niet omdat je alle dagen in je zetel zit dat je dik bent he of omdat je veel rond loopt dat je mager bent dat heeft er niets mee te maken. Gewoon met hoeveel je spieren in beweging zijn.

Maar elk doet het zoals hij denkt het goed te doen. Elk denkt daar het zijne / hare over. Mijn belangrijkste reden waarom ik het doe is mooi gladde dieren hebben.
Gelogd
falkon
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 31 December 2008, 14:46:19 »

Zit een groot verschil in carivoren of herbivore schildpadden, eigenlijk kun je niet spreken in het algemeen over vasten bij schildpadden maar heeft dat per soort pas zin, zeker als het over het aantal dagen gaat wat in de week gevast wordt.
in iedergeval is er een scheiding tussen carnivore schildpadden die veel meer moeten/kunnen vasten dan herbivore schildpadden.

Goedkoper en minder uitwerpselen lijkt mij niet van toepassing en zeker geen reden voor het vasten.

Als hoofdreden voor vasten zie ik de veels te snelle groei bij meeste soorten in gevangenschap tegenover de wildlevende dieren, jaren eerder worden dieren in gevangenschap geslachtsrijp en vaak bereiken ze een grote die een wildlevende schildpad nooit bereikt, en dan is dit nog los van de vele misvormingen waar genoeg vb van zijn te zien.

Vlees:Vertering gaat trager dan van groenten.Dus ook reden waarom carnivoren langer tijd nodig hebben voor ze weer aan eten toe zijn.

Te snelle groei misvormd: verkeerde voeding niet teveel maar wel verkeerd. Te droog of te nat gehouden in jeugdjaren enz.....
Gelogd
falkon
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 31 December 2008, 14:51:15 »

Citaat
Kijk naar de natuur zou ik zeggen.
  hoed af
Verder mis ik hier nog een degelijke onderbouwing  Knipoog
Stenen waren op om verder te bouwen  fluiten
Neen kijk in de natuur eten schildpadden( ter info niet alle soorten maar 90% van de landschildpadden) alle dagen.
En zoals jij als in bepaalde topics aangaf Kurt zelfs tijdens een vastendag geef je hun hooi ter beschikking.Iets wat ze in de natuur dus ook doen plukjes gras vers of gedroogd eten.
Wat wil zeggen ze eten meer vezelrijk eten dan eten waar het vol zit van vitaminen endergelijke stoffen.
Daarom ook dat ik zeg dat we verkeerd voedsel geven. En daardoor groeien onze dieren te snel te misvormd etc....
Wat dus wil zeggen dat ze geen vastendag krijgen maar gewoon een dagje gezonde voeding. cool zeg
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 September 2024, 21:33:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1261
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 786
Totaal: 786
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.064 seconden met 26 queries.