Ne weet ik ook alweer waarom ik zo weinig actief ben op de fora.
Ik zal even wat onduidelijkheid wegnemen. Het desbtereffende dier is door een NSV lid opgevangen een paar jaar geleden en gekwalificeerd als T.h.h. Als stamboekhouder van T.h.h. heb ik het dier opgevangen. Ik zelf houd alleen T.h.h. en heb altijd getwijfeld aan de "zuiverheid" van dit dier. Aangezien Barbara niet met haar hermanni's wil kweken wilde zij het diertje wel opvangen.
Wat betreft de hokjesmentaliteit. Veel liefhebbers zijn erg stellig in het benoemen van dieren, zowel ondersoorten als populaties. Hoe vaak heb ik gehoord...."dat is duidelijk een Frans dier" Maar waarop dat gebasseerd is?? Op gevoel? Dit stoort mij een beetje omdat sommige liefhebbers dingen roepen die door andere (beginnende) liefhebbers als waar worden aangenomen.
Er zijn nauwelijks onderzoeken gedaan op basis van uiterlijke kenmerken om een populatie te classificeren. Daarnaast is er zoveel gesleept met dieren in europa dat sommige populaties waarschijnlijk "vervuild" zijn.
Alleen DNA-analyses kunnen dit uiwijzen. Zo wordt inmiddels ook de geldigheid van T.hercegovinensis ter discussie gesteld. Zie ook artikel van Fritz et all, 2006. Dit onderzoek beschrijft de genetische verschillen tussen verschillende T.hermanni populaties. (
http://www.cefe.cnrs.fr/ebv/pdf/Fritz%20et%20al%202006.pdf) Bij
Om T.h.h. van T.h.b. te onderscheiden zijn een aantal kenmerken genoemd: de kleur, de gele wang, de zwarte banden op het plastron, de afstand tussen de naden van het pectorale en femorale schild. Alles samengenomen kun je vaak wel tot een conclusie komen. Daarnaast is het handig als je veel dieren in je handen hebt gehad. Ik heb heel wat T.h.h. gezien, in het wild en in gevangenschap. En ook kruisingen. Maar desondanks blijft het in sommige gevallen heeel moeilijk om kruisingen van zuivere dieren te onderscheiden. En soms ook om T.h.b. van T.h.h. te scheiden.
Het dier dat bij Barbara zit heeft idd een aantal kenmerken van T.h.h.: De afstanden tussen de naden en de zwarte banden op het plastron. Maar mist de gele wangvlek en is ook niet zo geel als de meeste T.h.h.
Dat maakt mij niet zeker van de aanduiding T.h.h.
Wat betreft tekening en kleur: in gevangenschap gehouden dieren zijn vaak afwijkend getekend dan wilde soortgenoten. Ze hebben vaak veel zwart bvb. Dit zou kunnen wijzen op een T.h.h. maar komt gewoon door te snelle groei en of gebrek aan UV....maar het gaat te ver om hierop in te gaan. Er zijn vast stukjes over dit onderwerp te vinden op de fora. Er zijn in iedergeval artikelen over verschenen in de schildpadden tijdschriften.
Zo een heel verhaal...mijn mening: trek geen kei harde conclusies op basis van wat aanduidingen op internet.....hoe vaak nog kom ik fouten tegen over bvb verspreidingsgebied die klakkeloos worden overgenomen.