Reden genoeg om heel bewust te zijn van die mogelijkheid ! Als "gekweekte dieren"op langere duur sterk gaan afwijken van de oorspronkelijke stelt dat wel vragen bij studbook populaties .Als die fungeren als "reservedieren van een soort"voor als 't mis gaat in de natuur..zijn die dan in staat om "buiten" behoorlijk te overleven ? Stof genoeg om 'es bij stil te staan ??
Ik denk zelfs niet dat dieren die in gevangschap geboren zijn, echt wel terug in het 'oorspronkelijk' biotoop zich kunnen 'aarden', zelf terug op zoek gaan naar voedsel, instinctieve overlevingsdrang die in gevangschap toch wel echt wegebt.
De enige dieren die volgens mij terug in aanmerking komen om terug in de natuur vrijgelaten te worden, zijn toch wel dieren die op de 'farms' in hun oorspronkelijk biotoop zitten. Een microklimaat is verre van hetzelfde van een echt oorspronkelijk klimaat, om nog maar te zwijgen over de voeding...
Hier wil ik niet mee zeggen dat wij de dieren in gevangenschap een slechte opkweek geven. EN dit alles is slechts mijn mening uiteraard.