Al jaren draaien we rondjes rond het probleem en kan er helaas geen oplossing komen en zullen er voorlopig wel stichtingen zoals Carpax naar boven blijven komen voor de zielige schildpad die in de sloot gedumpt zijn.
Je kan hier ook sceptisch tegenover staan, is het probleem werkelijk zo groot of word het gewoon "uitvergroot" Oudere takken (schildpadden zijn een relatief nieuw "huisdier") van de dierenhouderij kennen dit probleem ook al jaren, is/was ook zo met honden, katten, vogels....toch lijkt de markt enigzins zelfregulerend eens het hoogtepunt bereikt. Verkoop van bvb de Amerikaanse soorten waterschildpadden loopt toch fel terug, zeker in vergelijking met de "roodwangentijd", ook internet heeft vaak een vertekend beeld.
Daarbij zijn het vaak degene die gaan opvangen die moord en brand schreeuwen....om hun eigen uitspattingen te rechtvaardigen ? Zelfverheerlijking alsof ze de enige weldoeners zijn binnen de hobby ?
Was in elk geval met Carapax zo
Gedeeltelijk met jou eens Kurt.
Echter omdat een opvang dicht bij het vuur zit kunnen ze beter ovrzien wat er speelt dan diegene die een afstand heeft.
Momenteel worden vaak zaagruggen, geelwangen en geelbuiken aangeboden aan de opvang, de naweeën van de hype rond deze dieren van een jaar of 6 geleden, nu staan de weekschildpad meer in de belangstelling bij winkeliers en worden verkocht met de meest uiteenlopende informatie, zo kreeg ik laatst een e-mail met de vraag hoe een vis-schildpad gehuisvest moest worden (ferox).
Op dit moment krijg ik nog wekelijks een dier aangeboden, de meeste wijs ik af omdat ik gewoon geen ruimte meer heb voor deze dieren, momenteel vang ik enkel dieren op van overheidsinstantie's en dierenambulances.
Nee moeten zeggen valt niet mee maar voor de dieren is het beter en is iets wat bij Carpax en de stichting schildpad niet lukte.