eline
Geochelone elegans
|
|
« Gepost op: 9 Oktober 2008, 14:09:04 » |
Hey Allemaal
Het is een tijdje geleden dat ik iets van mezelf heb laten horen en ondertussen is er weer veel gebeurd. Eerst was ons schildpad uit zijn buiten verblijf ontsnapt en 5 dagen zoek maar we hebben hem terug gevonden en zijn buitenverblijf helemaal aangepast Na een aantal weken was hij weer uitgebroken maar deze keer met zeer zware gevolgen. Hij is aangereden geweest door een auto en zijn buikschild is van zijn voorpoot tot aan zijn achterpoot door dit is nu ongeveer 3 maanden geleden en hij hersteld wonder wel maar nu mag hij niet in winterslaap en daar hebben wij helemaal geen ervaring mee
Hij is 13 jaar en wij hebben hem van zijn zeven jaar bij ons en hij is altijd al in winterslaap geweest.
We hebben een terrarium aangeschaft er ligt wat grind in op aanraden van de dierenarts en normaal gezien moeten we met een vloerverwarmingsmatje werken maar deze vonden wij nogal kostelijk en we hebben er nog niet veel goeds van gelezen dus nu hangt er een infra rood lamp in het terrarium met thermometer maar is dit voldoende of moeten we nog dingen doen. volgens de thermometer is het ongeveer 25°C in het terrarium. Ik heb zoveel vragen? En hij lijkt zich erg te vervelen hij beweegt gewoon weg niet overdag, s'avond als ik thuiskom is hij te vinden op de plaats waar ik hem deze ochtend heb geplaats na zijn verzorging. Als het warmer was liet ik hem regelmatig buiten in het gras wandelen maar het wordt steeds kouder en donker als ik thuis kom na het werk dus dit gaat niet meer.
Door het ongeluk zijn zijn voorpoten ook geraakt geweest en wandelen op een gladde vloer gaat bijna niet gras en tapijt zijn geen probleem.
Wie heeft er raad en goede ideeën
groetjes ELine
|
|
|
|
Barbara
Gast
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 9 Oktober 2008, 16:29:25 » |
Jeetje Eline,dat was zeker schrikken.Gelukkig dat het toch nog goed afgelopen is.
Ik zou geen grind op de bodem doen maar iets wat zachter is.Henepvezel,vlasvezel of cocopeat.Dit kun je met een plantenspuit ook wat vochtig houden.Verder een platte schaal met water zodat hij kan drinken maar ook kan poedelen als hij daar behoefte aan heeft. Ik weet niet hoe groot je terra is maar een warmte matje hoeft niet hoor.Als je gewoon een paar lampen in hangt van 40w is het snel warm."s nachts mag het best wat afkoelen.Ik heb mijn lampen op een tijdklok. 1 lamp zo hangen dat hij een "zonplek" heeft om op te warmen en 25 graden is warm zat.
|
|
|
|
eline
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 9 Oktober 2008, 16:41:12 » |
Hey,
Bedankt barbara voor de raad en inderdaad grind is hard maar doordat zijn buikschild een openwonde is werd door onze Dierenarts aangeraden omdat anders te veel vuil in de wonde zou kunnen kruipen en dan infectief tot gevolg hebben. Een drinkbak is echt niet nodig het klinkt raar maar wij hebben hem nog nooit zien drinken alleen in het begin na het ongeluk deed hij dit, wij hebben hem dit lang aangeboden maar sinds hij echt weer beter is negeert hij elk water en elk drinken. Het enige dat hij daarmee doet is het omver gooien. De dierenarts zie dat we het terrarium droog moeten houden ook weeral voor zijn wonde want we moeten opletten voor schimmels
Dus ja eigenlijke weet ik het niet goed wat denken jullie, raad van dierenarts volgen of zelf wat experimenteren
groetjes ELine
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 9 Oktober 2008, 16:47:50 » |
Ik zou zeker de raad volgen van je dierenarts,enslotte gaat het op zijn advies al 3 maanden goed, verder lijkt mij dat de "wond" inderdaad goed schoon blijft op kiezel en is dat erg belangrijk ik ben wel benieuwd naar foto's van zijn buik schild als je die hebt. Hoe is zijn eetlust al die tijd gebleven en vooral nu. Heb je hem wel een schuilplekje gegeven een namaak plant of zoiets waar hij onder kan?
|
|
|
|
eline
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 9 Oktober 2008, 17:28:12 » |
Hey
Neen nog geen fotos getrokken maar ik zal dit wel eens doen en met jullie delen De dierenarts zegt dat het een wonder is dat hij het overleefd heeft en in het begin ging het niet van een leien dakje want hij is vier weken wij de dierenarts in quaranteine geweest en toe hadden we hem 1 weekje thuis en heeft hij heel veel geeten maar toen krijg hij ademhalingsproblemen en is hij weer in quaranteine gemoeten maar sinds dien doet hij het goed.
Een nepplantje is misschien wel een idee
Zijn eetlust is geminderd maar das normaal want tot 1 week geleden zat hij nog niet onder de lamp en was hij zich aan het voorbereiden op winter slaap. Maar ze keer stilletjes aan terug dus hopelijk komt die weer helemaal op normaal peil.
groetjes ELine
|
|
|
|
KevinVH
crewmember
Belgium
"We called him Tortoise because he taught us."
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 9 Oktober 2008, 21:00:24 » |
Mijn diertje heeft ongeveer ook zoiets voorgehad, maar mijn dierenarts zei dat de dieren nog gewoon nog wat te klein waren voor een winterslaap... Hij zei dat zijn dieren pas in winterslaap gaan vanaf 5 jaar... Dus als ik mijn schildpadden dit jaar niet in winterslaap laat gaan, zijn er dan gevolgen?
|
|
|
|
gorterlies
Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 9 Oktober 2008, 22:03:20 » |
Dacht je dat in de natuur ook de kleintjes eerst na 5 jaar in winterslaap gaan? Gezonde dieren gaan het eerste jaar gewoon in winterslaap, alleen als je bedenken hebt over de gezondheid kan je ze wakker laten.
|
houder van cuora's enstamboekhouder pelomedusa subrufa
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 9 Oktober 2008, 22:05:05 » |
Dacht je dat in de natuur ook de kleintjes eerst na 5 jaar in winterslaap gaan? Gezonde dieren gaan het eerste jaar gewoon in winterslaap, alleen als je bedenken hebt over de gezondheid kan je ze wakker laten.
Lies, het gaat hier om een dier die in de herstelperiode zit (is aangereden door een auto en gehecht)
|
|
|
|
ands
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 9 Oktober 2008, 23:07:10 » |
Ik denk dat lies repliceert op de post van MeTalerke.
|
|
|
|
gorterlies
Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 10 Oktober 2008, 05:27:06 » |
Kurt, dit was inderdaad een antwoord op MeTalerke, dat een dierenarts adviseerd om de dieren eerst vanaf 5 jaar in winterslaap te doen. Dat verhaal van Eline, is totaal iets anders dat dier is gewond en ook voor zieke dieren is het niet raadzaam om ze in winterslaap te doen.
|
houder van cuora's enstamboekhouder pelomedusa subrufa
|
|
|
eline
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 17 Oktober 2008, 17:59:51 » |
Hey zoals beloofd een aantal foto's van ons schildpad groetjes Eline Edit Kurt: Foto zichtbaar gemaakt
|
|
« Laatste verandering: 17 Oktober 2008, 18:02:09 door kurtlippens »
|
|
|
|
|
eline
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 17 Oktober 2008, 18:01:32 » |
misluikt dus iemand bereid een beetje extra uitleg te geven
ik heb al gekeken onder hoe een foto plaatsen blijkbaar doe ik nog iets verkeerd
groetjes ELine
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 17 Oktober 2008, 18:03:42 » |
misluikt dus iemand bereid een beetje extra uitleg te geven
ik heb al gekeken onder hoe een foto plaatsen blijkbaar doe ik nog iets verkeerd
groetjes ELine
Is nu zichtbaar gemaakt Je moet de link ''DIRECT'' plaatsen tussen de img's, verder doe je alles goed.
|
|
|
|
eline
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 17 Oktober 2008, 18:07:00 » |
oke nog eentje dan
|
|