En je moet vooral ook kijken naar het budget dat je beschikbaar hebt. De kleinere "echte" landschildpadden zijn duurder in aankoop en hun terra moet het hele jaar door voldoende verlicht/verwarmd worden.
Ik denk dan in de eerste plaats aan testudo kleinmanni en malacochersus tornieri. Toevallig ook de soorten die ik hou omdat ik op een appartement woon en geen tuin heb. Het zijn twee totaal verschillende soorten.
Je vindt er voldoende afbeeldingen en topics van op het forum. Bij de pannekoekschildpad moet je er wel rekening mee houden dat het een soort is die zich vaak verstopt. Ze komen eigenlijk slechts uit hun schuilplaatsen om te eten en zich voort te planten. Dit is een reden waarom dat al velen die soort maar een tijdje houden. Nochtans zijn ze ook erg boeiend. Mijn mannetje komt zich altijd moeien als ik in hun terra bezig ben. Maar ik denk dat dat meer te maken heeft met zijn libido. Hij denkt dat mijn handen nogal op een vrouwtjesschildpad lijken.
Testudo kleinmanni is daarentegen bijna steeds te zien. Echt nakweekjes zijn echte wildebrassen die erg actief zijn. Sommige dieren hebben wel een periode in de zomer dat ze wat minder actief zijn en een soort zomerrust houden. Eigenlijk lijken ze meer op de klassieke schildpadden in de tuin, maar dan veel kleiner. Het is een soort die wel wat gevoeliger is dan de pannekoek. Terra moet voldoende hoog van de grond staan en ze mogen niet blootgesteld worden aan tocht. Maar als je ze verzorgt zoals het moet, zijn het erg leuke schildpadjes om te houden.