He
Bedankt voor alle antwoorden
. Ik heb het meteen geprobeerd. Het beestje beweegt weer en zit voorlopig apart en onder een lamp. Het zijn de laatste dagen van het regenseizoen en dan begint een superhete maand waarin ze lekker in de zon kunnen.
Ik voelde dat het schild aan de onderkant erg zacht is, de oogjes met een waasje erover. Alle anderen doen het prima. Dit was de laatste en kleinste die we vonden. Die heeft ook een veel lichtere kleur.
Groetjes uit Mali
Regenachtig, vochtig en benauwd.
Annemiek
Het komt erg vaak voor bij Centrochelys sulcata dat er 1 of 2 zwakke dieren bijzitten per nest, na een tijdje komt idd het schild zacht, vaak tengevolge van infectie's aan de luchtwegen, vandaar ook de schokkende ademhaling.
Ik zou met spoed een antibiotica kuur opstarten, een zacht schild wil zeggen dat de infectie al vergevorderd is.
Ikzelf gebruik de injectievloeistof Marbocyl 2%, een ander antibiotica met werkzaam bestanddeel marbofloxacine is ook bruikbaar, de marbocyl word ORAAL toegediend, dosis is 0.05ml per 100g lichaamsgewicht, dit om de 2 dagen toedienen (6x) de kuur duurt dus 12 dagen. Op deze manier kan je mogelijk het dier nog redden, je kan eventueel ondersteunen met de eerder genoemde ORS, maar ORS alleen zal niet volstaan...
Belangrijk is dat je de kuur uitdoet, ook al merk je beterschap na enkele dagen